2023. 12. 07. csütörtök
Ambrus
: 381 Ft   : 353 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Már 80 éves a harkovi harckocsitervező iroda

Art of WAR  |  2007. 09. 12., 19:16

2007. szeptember 6-án ünnepelte fennállásának 80. évét a harkovi Morozov Gépgyár tervezőirodája. Egy akkori, gőzgépeket gyártó üzem bázisán hozták létre 1927-ben Harkovban azt a tervezőcsoportot, amely később fokozatosan nőtte ki magát azzá az önálló, nagy kapacitású, páncélozott járműveket tervező irodává, amely a maga területén kulcsszerepet töltött be az egykori Szovjetunióban, és teszi ezt ma is az Ukrán Köztársaságban. A cég fejlesztései közül kiemelkedő helyet foglal el a második világháború legsikeresebb harckocsija, a T-34-es és a keleti blokkban elterjedt közepes harckocsik atyjának számító T-64-es.

A T-34-es harckocsi rendszerbe állítását 1939. december 19-én egy kormányhatározattal úgy fogadták el, hogy egyetlen prototípus sem készült még el belőle. Mindössze 1940 januárjában készült el az első mintadarab, de a harcjármü magas szintü technikai és harcászati képességei csakhamar bebizonyosodtak a tesztek során. 1940 márciusában két T-34-es indult útnak Harkovból Moszkvába, majd onnan vissza. Az út során minden alkatrészük tökéletesen megbízhatónak bizonyult. Maga a tervezést irányító főmérnök, Mihail I. Koshkin személyesen is jelen volt a harcjármüvek próbaútján.

A T-34-es széria sorozatgyártása 1940 júniusában indult meg, és még az év végéig 115 darabot készítettek el belőle. A kormány hamarosan elhatározta, hogy az ország más, arra alkalmas üzemében is megkezdik a T-34-esek gyártását. A tervezőirodán így sürgősen elkészítették a 183. számú telep gyártmányának müszaki rajzait és teljes dokumentációját, majd a másolatokat elküldték a sztálingrádi traktorgyárnak és a sormovói hajóépítő üzemnek.

A T-34-es harckocsi sorozatgyártásának kezdetén, amely egy hároméves, megfeszített munka fináléja volt, mind a tervezők, mind az üzem munkásai és alkalmazottai részéről súlyos veszteség érte az üzemet. Hosszas betegség után, 1940. szeptember 26-án elhunyt Mihail I. Koshkin. Korai halála komoly veszteség volt a tervezőrészlegnek és a gyártásban résztvevőknek. Ezt követően Koshkin tanítványa és barátja, Alekszander A. Morozov kapta meg a kinevezést a harckocsitervező részleg megüresedett főmérnöki posztjára.

1940 végére, bár még számos feladat volt hátra a T-34-es végső simításainál, a tervezőiroda már bele is kezdett a jármü továbbfejlesztésébe. A modernizált változatot, amely a T-34M nevet kapta, jelentősen megnövelt páncélzattal látták el a tornyon és a harckocsitestnél. Torziós lengéscsillapítókat szereltek fel a rugók helyett, és gumírozott kerekeket raktak fel a rázkódás csökkentése érdekében. Megnövelték az üzemanyagtartály térfogatát, több lőszer és lövedék tárolására tették alkalmassá a harckocsit. A müszaki rajzokkal együtt elkészítették a T-34M teljes dokumentációját, és elküldték azt legyártásra, hogy mielőbb elkészülhessen az első prototípus.

A Zhdanov Metallurgiai Müvek legyártotta a páncéllemezeket a harckocsi testéhez (összesen öt készletet), és leszállította a 183. számú telepre. A T-34M munkálatait azonban egy időre felfüggesztették, mivel a T-34 sorozatgyártása minden kapacitást lekötött.

1941-ben a 83. számú telep harckocsitervező irodáján (az úgynevezett 520-as részlegnél) 106 fő dolgozott 12 tervezőcsoportba beosztva, vezetőjük, Alekszander A. Morozov főmérnök és két helyettese, N. A. Kucserenko és A. V. Kolesnyikov irányítása alatt.

Alekszander A. Morozov

Jelenleg a Morozov Gépgyár tervezőirodájában termékeik körének minél nagyobb kiszélesítésén fáradoznak. A nehéz páncélzatú jármüvektől (mint például az Oplot, a Jatagan vagy a BREM), a könnyü páncélzatú eszközökön keresztül (mint a 4 x 4 kerék meghajtású páncélozott személyszállító, a Dozor-B vagy a 8 x 8 kerék meghajtású páncélozott személyszállító BTR-3, BTR-4), a volt szovjet harckocsik és páncélozott gépjármüvek (T-55, T-62, T-64, T-72, BTR-50/60/70/80) modernizálásán át a cég foglalkozik még különböző fegyverrendszerek, valamint kiképzési eszközök, szimulátorok tervezésével és egyre több, a civil szférában is felhasználható eszköz előállításával.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 23., 11:17
Az összecsukható konténereket fejlesztő és gyártó, magyar tulajdonban lévő Continest Technologies Zrt. kanadai leányvállalata, valamint a vízkezeléssel foglalkozó kanadai Innocorps által vezetett Circular City konzorcium nyerte el a Kanadai Védelmi Minisztérium (DND) Védelmi és Biztonsági Innovációs Programja (IDEaS) által kiírt Pop-Up City verseny kétmillió dolláros fődíját – közölte a Continest az MTI-vel.
2023. 11. 20., 14:42
Folytatódik az idén meghirdetett Embert a vasra! toborzókampány, amelynek második fázisában a megújuló tüzérséget jelentő PzH 2000 önjáró tüzérségi eszközök leendő kezelőit szólítja meg a Honvédelmi Minisztérium. Erről Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke beszélt november 16-án, Bakonykútiban.
2023. 11. 16., 13:09
„Bemutattuk, hogy a Magyar Honvédség felkészült, képes angol nyelven műveletet vezetni és olyan új típusú, új gondolkodásmódot igénylő eszközt is rendszerbe tud állítani, mint amilyen a PzH 2000-es” – mondta dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke Bakonykútiban, november 15-én, szerdán.
2023. 11. 16., 10:02
Észak-Korea 2023. szeptember 6-án bocsátott vízre egy erősen módosított Romeo-osztályú tengeralattjárót a sinpói Pongdae Tengeralattjáró Gyárban. A Hero Kim-Gun-ok jellegzetessége, hogy alaposan megnagyobbított tornyába tíz rakétaindító csövet telepítettek, amelyekből legalább két különböző típusú fegyver bocsátható fel.
2023-11-10 11:24:53
Az elmúlt harminc év legnagyobb hazai gyakorlatán az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái is megmutatták, hogy jó gazdái a PzH 2000 önjáró lövegeknek. Az alakulat katonái a Bakonyban rengették meg a földet az 55 tonnás vasaikkal.
2023-10-27 11:26:24
„Nincs nemzeti szuverenitás, nincs biztonság és nincs honvédelem jól működő, földi telepítésű légvédelmi rendszerek nélkül” – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NASAMS légvédelmi rakétarendszer ünnepélyes átadóünnepségén, Győrben, az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezrednél, október 26-án.
2023-10-25 15:50:04
A csádi elnök meghívására katonai misszió indulna az afrikai országba, ennek keretében 2024 tavaszától maximum 200 katona teljesítene ott szolgálatot - mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter az Országgyűlés október 25-ei ülésén, a honvédség csádi katonai szerepvállalásáról szóló határozati javaslat általános vitájában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 12. 06., 10:20
A vezérezredes tájékoztatása szerint a rendszerváltás óta nem volt arra példa, hogy az alakulatoknak önállóan, akár váratlan helyzeteket is megoldva kellett gyakorolniuk az országvédelmi feladatokat együttműködve a közigazgatással és a NATO-erőkkel.
2023. 12. 05., 15:36
A szakkiképzés területén szolgálók számára megtartott állománygyűlésen Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének arról beszélt, hogy jelentősen változik a Magyar Honvédség kiképzési programja, annak metódusa.
2023. 12. 04., 09:56
Fegyvernemi ünnepéhez közeledve – az MH Légierő Parancsnoksággal közösen – szakmai konferenciát rendezett az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred december 1-jén.
2023. 11. 30., 10:06
A helyszín ismét Hollandia, Maastrich közvetlen és kicsit távolabbi környéke, ahol a tiszta, rendezett kisvárosok közterein a háborús relikviák is helyet kaptak és a városkép szerves részei lettek.

  JETfly Magazin

"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.