2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 411 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Már 80 éves a harkovi harckocsitervező iroda

Art of WAR  |  2007. 09. 12., 19:16

2007. szeptember 6-án ünnepelte fennállásának 80. évét a harkovi Morozov Gépgyár tervezőirodája. Egy akkori, gőzgépeket gyártó üzem bázisán hozták létre 1927-ben Harkovban azt a tervezőcsoportot, amely később fokozatosan nőtte ki magát azzá az önálló, nagy kapacitású, páncélozott járműveket tervező irodává, amely a maga területén kulcsszerepet töltött be az egykori Szovjetunióban, és teszi ezt ma is az Ukrán Köztársaságban. A cég fejlesztései közül kiemelkedő helyet foglal el a második világháború legsikeresebb harckocsija, a T-34-es és a keleti blokkban elterjedt közepes harckocsik atyjának számító T-64-es.

A T-34-es harckocsi rendszerbe állítását 1939. december 19-én egy kormányhatározattal úgy fogadták el, hogy egyetlen prototípus sem készült még el belőle. Mindössze 1940 januárjában készült el az első mintadarab, de a harcjármü magas szintü technikai és harcászati képességei csakhamar bebizonyosodtak a tesztek során. 1940 márciusában két T-34-es indult útnak Harkovból Moszkvába, majd onnan vissza. Az út során minden alkatrészük tökéletesen megbízhatónak bizonyult. Maga a tervezést irányító főmérnök, Mihail I. Koshkin személyesen is jelen volt a harcjármüvek próbaútján.

A T-34-es széria sorozatgyártása 1940 júniusában indult meg, és még az év végéig 115 darabot készítettek el belőle. A kormány hamarosan elhatározta, hogy az ország más, arra alkalmas üzemében is megkezdik a T-34-esek gyártását. A tervezőirodán így sürgősen elkészítették a 183. számú telep gyártmányának müszaki rajzait és teljes dokumentációját, majd a másolatokat elküldték a sztálingrádi traktorgyárnak és a sormovói hajóépítő üzemnek.

A T-34-es harckocsi sorozatgyártásának kezdetén, amely egy hároméves, megfeszített munka fináléja volt, mind a tervezők, mind az üzem munkásai és alkalmazottai részéről súlyos veszteség érte az üzemet. Hosszas betegség után, 1940. szeptember 26-án elhunyt Mihail I. Koshkin. Korai halála komoly veszteség volt a tervezőrészlegnek és a gyártásban résztvevőknek. Ezt követően Koshkin tanítványa és barátja, Alekszander A. Morozov kapta meg a kinevezést a harckocsitervező részleg megüresedett főmérnöki posztjára.

1940 végére, bár még számos feladat volt hátra a T-34-es végső simításainál, a tervezőiroda már bele is kezdett a jármü továbbfejlesztésébe. A modernizált változatot, amely a T-34M nevet kapta, jelentősen megnövelt páncélzattal látták el a tornyon és a harckocsitestnél. Torziós lengéscsillapítókat szereltek fel a rugók helyett, és gumírozott kerekeket raktak fel a rázkódás csökkentése érdekében. Megnövelték az üzemanyagtartály térfogatát, több lőszer és lövedék tárolására tették alkalmassá a harckocsit. A müszaki rajzokkal együtt elkészítették a T-34M teljes dokumentációját, és elküldték azt legyártásra, hogy mielőbb elkészülhessen az első prototípus.

A Zhdanov Metallurgiai Müvek legyártotta a páncéllemezeket a harckocsi testéhez (összesen öt készletet), és leszállította a 183. számú telepre. A T-34M munkálatait azonban egy időre felfüggesztették, mivel a T-34 sorozatgyártása minden kapacitást lekötött.

1941-ben a 83. számú telep harckocsitervező irodáján (az úgynevezett 520-as részlegnél) 106 fő dolgozott 12 tervezőcsoportba beosztva, vezetőjük, Alekszander A. Morozov főmérnök és két helyettese, N. A. Kucserenko és A. V. Kolesnyikov irányítása alatt.

Alekszander A. Morozov

Jelenleg a Morozov Gépgyár tervezőirodájában termékeik körének minél nagyobb kiszélesítésén fáradoznak. A nehéz páncélzatú jármüvektől (mint például az Oplot, a Jatagan vagy a BREM), a könnyü páncélzatú eszközökön keresztül (mint a 4 x 4 kerék meghajtású páncélozott személyszállító, a Dozor-B vagy a 8 x 8 kerék meghajtású páncélozott személyszállító BTR-3, BTR-4), a volt szovjet harckocsik és páncélozott gépjármüvek (T-55, T-62, T-64, T-72, BTR-50/60/70/80) modernizálásán át a cég foglalkozik még különböző fegyverrendszerek, valamint kiképzési eszközök, szimulátorok tervezésével és egyre több, a civil szférában is felhasználható eszköz előállításával.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A magyar utasok körében is egyre népszerűbb a mesés Madagaszkár. A sziget a homokos strandok és a természet szerelmeseit egyaránt vonzza szerte a világból. A felpörgő turizmus, a növekvő utazási igények kiszolgálása érdekében az Emirates 2025. április 2-től heti hatra bővíti a Madagaszkárra közlekedő járatainak számát.

  NÉPSZERŰ HÍREK