2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: Csepel D-344

Art of WAR  |  2006. 10. 23., 13:53

A Csepel D-344 teherautó évtizedekig szolgált hűségesen a Magyar Néphadsereg, később a Magyar Honvédség csapatainál. A katonai szleng, csak Csepzon-nak hívta. Következzék egy kis Csepzon retro.

A Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat 1949. november 19-én alakult meg, ám egy új modell fejlesztéséhez kevés volt az idő, ezért a korszerünek számító 1944-es osztrák Steyr D 380-as teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg. Sok eredeti alkatrész felhasználásával a prototípust a Csepel a Rábával és az Ikarusszal közösen készítette, a dízelhajtómüvet a Hofherr traktorgyárban tesztelték. Az első dízelmotor 1949. december 21-én, az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, a sorozatgyártás 1951-ben indult, 1955-ben már a húszezredik gördült le a szalagról.

A 344-es Csepelt, vagy ahogy a honvédségnél elterjedten becézték, a "Csepzont" a D-350 -es tehergépjármü felváltására tervezték Tervezésénél főleg a katonai szempontokat vették figyelembe, de nem hagyták figyelmen kívül a gyengélkedő magyar szállítókapacitást és gyártóipart sem, ezért kompromisszumok sorozatát tartalmazza.

Hagyományos felépítésü gépjármü, az előkamrás nagyon jól sikerült dízelmotor az acéllemezből, hegesztéssel készült létraalváz elején hosszában beépítve található. Mögötte az 1+2 személyes vezetőfülke, amögött pedig a felépítmény található.

Rádiós, mühely, vízszállító, üzemanyagszállító, hütőkocsi, kenyérszállító, mentesítő gépkocsi és törzsbusz változatait is gyártották. Mára teljesen kivonták a rendszerből.

A Csepzon maga valójában

A csodálatos müszerfal

Végsebesség 120 km/h

Motortér felülnézetből

Adagoló, kompresszor és társai...

A négyhengeres, soros dízelmotor

Elölnézet

Hátulnézet

Technikai adatok: Típus: Csepel D-344 Össz. gördülőtömeg: 8700 kg Saját tömeg: 5700 kg Szállítható tömeg: 3000 kg Vontatható tömeg: 2000 kg Kerékképlet 4x4 Fajlagos teljesítmény: 8 kw/t Hosszúság: 6716 mm Szélesség: 2498 mm Magasság: 2775 mm Rakfelület mérete: 3923x2250 mm Hasmagasság: 270 mm Terepszög elől/hátul: 35°/25° Minimális fordulókörsugár: 9,75 m Nyomtáv elől/hátul 1780 mm/1720 mm Tengelytáv: 3750 mm Max. sebesség müúton: 82 km/h Üzemanyagtartály térfogata: 215 l Hatótáv müúton: 750 km Lejtőmászó képesség: 20° Gázlóképesség: 0,8 m Kerékabroncsok száma/mérete 6+1/9.00-20

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  NÉPSZERŰ HÍREK