2024. 10. 08. kedd
Koppány
: 401 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétéltű harcjármű Kínából

Art of WAR  |  2008. 02. 27., 18:17

A ZBD2000 kétéltű harcjárművet a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg tengerészgyalogosai számára fejlesztették ki, valamint a szárazföldi csapatok gépesített kétéltűhadosztályai is alkalmazhatják. A harcjármű három konfigurációban készül: könnyűharckocsi 105 mm-es löveggel; gyalogsági harcjármű 30 mm-es gépágyúval és HJ–73C típusú irányított páncéltörő rakétával; páncélozott logisztikai támogató jármű. Úgy hírlik, hogy a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg csak csekély számú járművet állított hadrendbe ebből a modellből.

A harcjármü koncepciója egyébként nagyon hasonló az amerikai expedíciós harcjármühöz. Ezt is úgy tervezték, hogy a tengerről, egy deszantszállító rohamhajó fedélzetéről nagy sebességgel kiússzon a partra. Mivel a jármü 25 csomónál is nagyobb sebességgel képes úszva megtenni nagy távolságokat, a deszantszállító rohamhajóra veszélyes úszóaknák és a parti védelem miatti fenyegetések minimálisra csökkenthetők. Az amerikai modellhez hasonlóan a ZBD2000 jármütestét is két vízsugaras hajtómü tolja előre, teljesítménye még nem éri el az amerikaiét, nem lehet a horizonton túlról indítani.

A ZBD2000 legegyénibb megkülönböztető jegye a hidraulikusan müködtethető hullámterelő és féklap, amelyet úgy terveztek, hogy segítse a jármütestet a vízfelszínen való siklásban (müködése inkább hasonlítható a szárnyashajókéhoz vagy a jetskikéhez, mint a hagyományos hajókéhoz). Menet közben, mikor a hullámterelőt müködésbe hozzák, az a jármütest fenekével egy síkot képezve a jármü orránál nagyobb hidrodinamikai felhajtóerőt hoz létre. A jármü eleje így kissé kiemelkedik a vízből, és a jármütest szinte a víz felszínén siklik, jóval nagyobb sebességgel, mintha a hullámokat két oldalra terelné maga előtt.

A jármütest nagy, lapos csónak alakot formáz, amelynek két oldalán hat-hat futógörgővel ellátott lánctalp van. A hegesztett páncéltornyot a jármü közepétől hátrább helyezték el, a motorteret pedig a test elejébe építették. Az utastér a harcjármü hátuljában található. Az alapváltozatnak (a könnyüharckocsinak) négyfős kezelőszemélyzete van. A vezető a jármütest bal oldalán, a torony előtt foglal helyet, a töltőkezelő, az irányzó és a parancsnok pedig a toronyban. A töltőkezelő a lövegtől jobbra, az irányzó és a parancsnok egymás mögött, illetve felett a másik oldalon. A töltőkezelő müködteti a 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát is, amely a torony tetején található. Az utastérben 5-6 fő katona fér el teljes felszereléssel, akik a jármü hátulján lévő ajtón szállhatnak be és ki.

A jármü könnyüharckocsi változata stabilizált 105 mm-es löveggel van ellátva, a ZTS63A kétéltü harckocsihoz hasonlóan. A lövegből ürméret alatti páncéltörő gránát, páncéltörőgyújtó gránát és a kínai fejlesztésü (az orosz 9M117 Bástya technológiáján alapuló) lézerirányítású páncéltörő rakéta is kilőhető. A rakéta képessé teszi a harcjármü kezelőszemélyzetét, hogy még a vízfelszínről nagy pontosságú tüzet vezessen a parti célokra, míg ezt a hagyományos fegyverek a hullámzás miatt nem tennék lehetővé.

A kiegészítő fegyverzetet a toronyba szerelt 7,62 mm-es géppuska és a torony tetejére erősített 12,7 mm-es légvédelmi géppuska alkotja. Ezen kívül két készlet, négy csőből álló füstgránátvető van a torony oldalára helyezve. A torony hátuljára tárolóládát függesztettek, ami egyben kiegészítő védelmet is nyújt a páncéltörő kumulatív gránátokkal szemben.

A tüzpontosságot a beépített számítógépes tüzvezető rendszer biztosítja, amely a tüzvezető komputerből, a parancsnok lézertávmérővel ellátott célmegjelölő figyelőmüszeréből, az irányzó passzív éjjellátóval felszerelt célmegjelölő optikai müszeréből áll. A napszaktól és időjárási körülményektől független kétéltü támadó müveletek végrehajtásához a harcjármüvet GPS-es navigációs berendezéssel is felszerelték. Ezenfelül képerősítővel ellátott éjjellátó berendezés és hőképes infrakamera is a kezelők rendelkezésére áll.

A jármücsalád gyalogsági harcjármü változata ugyanarra az alvázra épült, mint a könnyüharckocsi. A lövegtorony két fő részére és egy 30 mm-es gépágyú elhelyezésére szolgál. A torony tetejére került a HJ–73C típusú irányított páncéltörő rakéta kilövésére szolgáló indítószerkezet. A háromfős kezelőszemélyzeten kívül a jármü hátuljában található utastérben 7-10 fő katona szállítására van lehetőség. A 30 mm-es gépágyú új fejlesztésnek tünik, hasonlít a CNGC (China North Industries Group Corporation) által 2007-ben exportra dobott páncélozott szállító harcjármü ágyújához.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.

  NÉPSZERŰ HÍREK