2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bemutatkozik a BTR-90 harcjármű

Art of WAR  |  2006. 03. 05., 15:44

A BTR-90 páncélozott harcjármű egy 21. századi modern technikai eszköz. A jármű az elődeihez képest  újítások során esett át, melyek nagyobb mozgékonyságot, alkalmazhatóságot, tűzerőt és páncélvédettséget adtak a BTR család legifjabb tagjának.  

A BTR 90 harcjármü tervezésekor felhasználták az eddigi orosz tapasztalatokat, melyeket  a BTR sorozat széles skálájának gyártása során szereztek a mérnökök. Ezeket ötvözték a hasonló feladatok ellátására készített külföldi páncélozott harcjármüvek  gyártástechnológiájával. Az eredmény egy olyan harcjármü megalkotása lett, melyet széleskörüen alkalmazhatnak a szárazföldi és haditengerészeti erők a gyalogság szállítására, felderítési és járőrözési és egyéb feladatok ellátására. Az alapjármü BTR-90 bázisán számos speciális feladat - harci, parancsnoki, technikai- és egészségügyi segélynyújtó stb.- ellátására kifejlesztett változatot lehet gyártani.

A páncéltest hegesztett acéllemezekből készült. A harcjármü belső elrendezését, pedig  a világ több részén - a páncélvédettséget illetően - szerzett harci tapasztalatok alapján alakítottak ki. A motor a harcjármü hátsó részén helyezkedik el. A küzdőtér, pedig a jármü közepén. A parancsnok és az irányzó a toronyban kapott helyet. A harcjármüvezetőt és hét fő desszantot a jármü középső részéhez közel helyezték el (így védve vannak az oldalak felöl érkező tüz és repeszek hatása alól). A parancsnok müszerei segítségével képes a helyéről irányítani a jármü harcát és átvenni az irányzást a toronyfegyvereket illetően.

A kezelőszemélyzet három fő. Nyitott búvónyílásokkal.

A harcjármü fő fegyverzete egy 30 mm-es A242 típusú gépágyú, egy párhuzamosított 7,62 mm-es PKT géppuska és egy 30 mm-es AG-17 gránátvető és egy KONKURSZ típusú páncéltörő rakéta melyet a tornyon helyeztek el a támadó ellenséges harckocsik megsemmmísítésére.

Jól látható az összes tornyon elhelyezett fegyver

A harcjármüvet, olyan irányzó berendezésekkel látták el, melyek képessé teszik a célok menetközbeni megsemmísítésére, ehhez rendelkezésre áll az irányzó kétcsatornás (éjjel-nappali) BPKZ-42 típusú irányzőmüszere (melybe megrendelői kérésre csatlakoztattak egy hőképátalakítós BPK-M típusú terminált) és a parancsnok IP-13 parancsnoki figyelőmüszere.

A harcjármüvet egy turbódízel erőforrással és egy hidro-mechanikus sebességváltóval gyártják. A jármü 8x8-as formula. Mind a nyolc kereke független kerékfelfüggesztésü és külön hajtott. Maximális sebessége müúton 100 km/h, terepen 50 km/h. Képes 2,1 m-es árok áthidalására, 30%-os emelkedő leküzdésére és képes átmenni egy 0,8 m magas falon. E mellett úszóképes és előkészítés nélkül lehet vele vízre hajtani, ahol 9 km/h sebességet produkál.

 

Az első két kerék kormányzott

A páncéltest védettséget nyújt a hagyományos lőfegyverek és repeszek hatása ellen. A harcjármü rendelkezik kollektív ABV rendszerrel. A motor elektromosan és sürített levegővel is indítható. Vizi alkalmazásnal, vízbetöréskor a védelmi szivattúk eltávolítják a betört vízmennyiséget. A jármü felszerelhető légkondicionáló berendezéssel is.

A harcjármü rendelkezik egy R-163-OU rádióval, egy R-163-UP vevőberendezéssel és egy R-174 duplex rádióval.

Kialakítás: 8x8

  Harci súly, kg: 20,920   Személyzet/szállítaható személyek: 3+7   Motor: Diesel, turbo-feltöltő, folyadék-hütéses   Max sebesség, km/h:      müúton: 100, terepen: 50, úszva: 9          Hatótávolság egy feltöltéssel, km: 800 

 Fegyverzet: 

    30-mm 2A42 gépágyú     7.62-mm PKT géppuska     30-mm AG-17 gránátvető     KONKURSZ páncéltörő rakéta    Lőszerjavadalmazás:      2A42 gá. 500 db     PKT gpu. 2,000 db    AG-17 gránátvető 400 db     páncéltörő rakéta 4 db

A harcjármü magával vihet még vállról indítható légvédelmi rakétakomplexumokat, melyeket a harcjármü nyitott búvónyílásaiból kihajolva lehet indítani (SZTRELA, IGLA) Ezeknek a rakétáknak a tárolására is képeztek ki helyet a harcjármüben (2 db).   

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.