Nem sok harckocsi létezik, melynek az ágyúcsöve fixálva van a páncéltesthez. A Stridsvagn 103, svéd harckocsi ilyen.
A Stridsvagn 103-at, melyet egyszerüen S tanknak hívnak az 1950-es évek végén kezdte el kifejleszteni a Bofors cég a Svéd Hadsereg igényeinek megfelelően. Az első prototípust 1961-ben készítették el és a sorozatgyártásba 1966 és 1971 között került sor először, amikor is 300 db-ot készítettek belőle.
Stridsvagn 103
A későbbi modellek, mint például a tolólapos változat, ebből az alap modellből lett kifejlesztve. A harckocsi érdekessége a 105 mm-es ágyú, mely fixálva van az enyhe lejtésü páncéltesthez. Az irányzást, pedig tulajdonképpen a vezető hajtja végre. Teszi ezt a jármü jobbra-balra történő mozgatásával és a hidropneumatikus munkahengerek segítségével, melyeket a lánctalpaknál elöl helyeztek el. Ezzel elérhető egy -10-től +12 fokig terjedő függőleges irányzási szög. A töltést automata töltőberendezés végzi. Az üres hüvelyek is automatikusan vetődnek ki alövés után.
A függőleges irányzási szög beállítása
Két 7,62 mm-es géppuska van telepítve a páncéltest baloldali-mellső részén, valamint még egy 7,62 mm-es géppuska légvédelmi célokat szolgál. Rendelkezik, még 8 db ködgránátvetővel és 2 db Lyran rakétavetővel, mely világító rakétákat lő ki. A motort a harckocsi mellső részében helyezték el. A vezető a bal- a parancsnok a jobb oldalon van. A rádió kezelő a harckocsi vezető mögött kapott helyet. A lőszer a harckocsi hátső részében van tárolva.
A harckocsit normál úton egy Rolls-Royce dízel motor hajtja, de harci körülmények között mökődni kezd a Boeing gázturbina.
A Svéd Hadsereg 1986-ban modernizáltatta a harckocsit Strv 103C néven. Több fejlesztést is végrehatottak rajta. A Rolls-Royce motrot lecserélték egy Detroit-Diesel 6V-53T típusú erősebb motorra. Kapott a jármü lézer irányzékot és harckocsi köré üzemanyagos kannákat füztek sorba.
Stridsvagn 103C
További érdekessége, hogy előkészítés után úszóképes a jármü. A vízen a lánctalpak segítségével halad, ugyanis hajócsavarja nincsen.
Változatai:Egy változata ismert. Ez a STRV 103C, melynek mellső részére akna közömbösítő kerekek is szerelhetőek. Az ágyúja, pedig egy Swedish Bandkanon 1A 155 mm-es automata töltésü ágyú lett.Csak a aSvéd Hadseregben van rendszeresítve. Gyártója a Bofors Weapon System, Bofors, Svédország.
Egy közeli kép szemből
A harckocsivezető (aki egyben irányzó) ülése
Technikai adatok:
Személyzet: 3 főFegyverzet: 105 mm-es ágyú, 2db 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska, 1 db 7,62 mm-es légvédelmi géppuska, 2 db Lyran rakétavető Hossza (ágyúcsővel): 8,99 mPáncéltest hossza: 7,04 mSzélessége:3,63 m Magassága: 2,43 mHarci súlya:39700 kgÖnsúlya: 37000 kgMotor:Rolls-Royce K60 multi-fuel és Boeing 553 turbinaMaximális sebessége úton: 50 km/hSebessége vízen: 6 km/hMaximális hatótávolsága: 390 kmÜzemanyag kapacitása: 960 literPáncél anyaga: acélÉjellátó készülékek: nincsABV védelmi berendezések: nincs
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |