2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Leadták a rendelést az Oshkosh M-ATV mentő változatára

Art of WAR  |  2010. 12. 07., 15:39

Töredelmesen meg kell valljuk, hogy bár az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján kétségbeesett tempóban megszülető MRAP járművek relatíve gyakran szerepeltek híreink között és a HMMWV utódjának szánt JLTV programról is volt egy összegző írásunk, az MRAP-ek továbbfejlesztésének tekinthető amerikai M-ATV programról nem igen értekeztünk. Holott az M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) program egy elég combos – jelenleg mintegy 8 100 jármű – beszerzés. Kapcsolódó friss hír végett ezen hiányosságon próbálunk most távirati stílusban enyhíteni egy kicsit…

A 2008 vége felé útjára indított programot alapvetően az MRAP-ekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok inspirálták: míg a hatalmas acélszörnyek Irak relatíve jó úthálózatával megtámogatva igencsak szépen szerepeltek, addig Afganisztánban nem ismétlődött meg problémamentesen a sikertörténet. Az infrastruktúra köszönőviszonyban sincs az irakival: ha egyáltalán vannak utak, akkor azok keskenyek és rossz minőségüek. Mindez párosítva az MRAP-ek magas súlypontjával oda vezet, hogy időnként bizony fejre álltak a gépek.

Ennek orvoslása két szálon haladt: egyrészt a jármüvek felfüggesztésének cseréjét kezdeményezték, másrészt meghirdették az M-ATV programot, melynek az MRAP-ek által biztosított védelmet nyújtó, ám könnyebb és egyben komoly off-road képességekkel bíró jármüvet kellett eredményeznie.

“A kormányzat tervei között szerepel MRAP All-Terrain Vehicle (M-ATV) jármüvek beszerzése. Az M-ATV könnyebb, jobban manőverezhető off-road jármü a jelenlegi MRAP [lövedék és aknavédelem] védelmi szinttel. Az M-ATV-nek hatékonynak kell lennie off-road profilban. Az M-ATV-nek maximalizálnia kell mind a védelmet, mind pedig az off-road mobilitást és manőverezhetőséget …” – áll a 2008 novemberi meghirdetésben.

A versenybe eséllyel benevezők között az amerikai haderő tradicionális beszállítói köszöntek vissza: BAE Global Tactical Systems, Force Protection, Navistar, General Dynamics Land Systems, Oshkosh. Ebből a kemény csapatból a győzelmet végül az MRAP Catgory I, MRAP Category II és a JLTV meccseket elbukó Oshkosh söpörte be 2009 júniusának végén.

M-ATV AmbulanceAz üresen mintegy 11 tonnás Oshkosh M-ATV egy igen könnyü MRAP-nek tekinthető, ám persze ettől még például a felpáncélozott HMMWV változatok sincsenek köszönőviszonyban - sem tömeg, sem pedig védelem tekinttetében.

A JLTV programra a Northrop Grumannal közösen benevezett gépükre hasonlító, ám kevésbé radikális belsőségeket felvonultató M-ATV-jük az MTVR közepes teherautójuk alvázára építkezik. Ehhez csapták hozzá a kiváló mutatókkal rendelkező, utólagosan a Cougar MRAP-ekre is átültetett, TAK-4 jelölésü, független felfüggesztésüket és az izraeli Plasan Sasa által biztosított páncélzatot.

Az Oshkos M-ATV-vel nyugodtan lehet a klasszikus MRAP-ek számára egyáltalán nem ideális terepen is komoly sebességgel haladni.

A 370 lóerős Caterpillar C7 motor hajtotta M-ATV-ben 4 főnek + 1 lövésznek jut hely. 2010 szeptemberében 8 108 M-ATV-re volt érvényes rendelés. Decemner 3-án azonban két újabb, egymástól független megrendelést kapott a wisconsini cég további M-ATV szállításokra: egy 255 millió dolláros, fix áras szerződés értelmében 2012. május 31-ég 250 darabot kell leszállítaniuk a típus mentő változatából, illetőlegesen egy további 28 millió dolláros szerződés értelmében 46 darabot a USSOCOM-nak (United States Special Operation Command), azaz az Egyesült Államok Különleges Müveleti Parancsnokságának szánt változatból.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.