2024. 05. 21. kedd
Konstantin
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Leadták a rendelést az Oshkosh M-ATV mentő változatára

Art of WAR  |  2010. 12. 07., 15:39

Töredelmesen meg kell valljuk, hogy bár az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján kétségbeesett tempóban megszülető MRAP járművek relatíve gyakran szerepeltek híreink között és a HMMWV utódjának szánt JLTV programról is volt egy összegző írásunk, az MRAP-ek továbbfejlesztésének tekinthető amerikai M-ATV programról nem igen értekeztünk. Holott az M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) program egy elég combos – jelenleg mintegy 8 100 jármű – beszerzés. Kapcsolódó friss hír végett ezen hiányosságon próbálunk most távirati stílusban enyhíteni egy kicsit…

A 2008 vége felé útjára indított programot alapvetően az MRAP-ekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok inspirálták: míg a hatalmas acélszörnyek Irak relatíve jó úthálózatával megtámogatva igencsak szépen szerepeltek, addig Afganisztánban nem ismétlődött meg problémamentesen a sikertörténet. Az infrastruktúra köszönőviszonyban sincs az irakival: ha egyáltalán vannak utak, akkor azok keskenyek és rossz minőségüek. Mindez párosítva az MRAP-ek magas súlypontjával oda vezet, hogy időnként bizony fejre álltak a gépek.

Ennek orvoslása két szálon haladt: egyrészt a jármüvek felfüggesztésének cseréjét kezdeményezték, másrészt meghirdették az M-ATV programot, melynek az MRAP-ek által biztosított védelmet nyújtó, ám könnyebb és egyben komoly off-road képességekkel bíró jármüvet kellett eredményeznie.

“A kormányzat tervei között szerepel MRAP All-Terrain Vehicle (M-ATV) jármüvek beszerzése. Az M-ATV könnyebb, jobban manőverezhető off-road jármü a jelenlegi MRAP [lövedék és aknavédelem] védelmi szinttel. Az M-ATV-nek hatékonynak kell lennie off-road profilban. Az M-ATV-nek maximalizálnia kell mind a védelmet, mind pedig az off-road mobilitást és manőverezhetőséget …” – áll a 2008 novemberi meghirdetésben.

A versenybe eséllyel benevezők között az amerikai haderő tradicionális beszállítói köszöntek vissza: BAE Global Tactical Systems, Force Protection, Navistar, General Dynamics Land Systems, Oshkosh. Ebből a kemény csapatból a győzelmet végül az MRAP Catgory I, MRAP Category II és a JLTV meccseket elbukó Oshkosh söpörte be 2009 júniusának végén.

M-ATV AmbulanceAz üresen mintegy 11 tonnás Oshkosh M-ATV egy igen könnyü MRAP-nek tekinthető, ám persze ettől még például a felpáncélozott HMMWV változatok sincsenek köszönőviszonyban - sem tömeg, sem pedig védelem tekinttetében.

A JLTV programra a Northrop Grumannal közösen benevezett gépükre hasonlító, ám kevésbé radikális belsőségeket felvonultató M-ATV-jük az MTVR közepes teherautójuk alvázára építkezik. Ehhez csapták hozzá a kiváló mutatókkal rendelkező, utólagosan a Cougar MRAP-ekre is átültetett, TAK-4 jelölésü, független felfüggesztésüket és az izraeli Plasan Sasa által biztosított páncélzatot.

Az Oshkos M-ATV-vel nyugodtan lehet a klasszikus MRAP-ek számára egyáltalán nem ideális terepen is komoly sebességgel haladni.

A 370 lóerős Caterpillar C7 motor hajtotta M-ATV-ben 4 főnek + 1 lövésznek jut hely. 2010 szeptemberében 8 108 M-ATV-re volt érvényes rendelés. Decemner 3-án azonban két újabb, egymástól független megrendelést kapott a wisconsini cég további M-ATV szállításokra: egy 255 millió dolláros, fix áras szerződés értelmében 2012. május 31-ég 250 darabot kell leszállítaniuk a típus mentő változatából, illetőlegesen egy további 28 millió dolláros szerződés értelmében 46 darabot a USSOCOM-nak (United States Special Operation Command), azaz az Egyesült Államok Különleges Müveleti Parancsnokságának szánt változatból.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 30., 13:06
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2024. 05. 13., 12:22
Egymást követik a kiképzések a Brave Warrior 2024 többnemzeti gyakorlat során a Bakonyban.
2024. 05. 09., 15:13
Egyhetes gyakorlatukat töltik az „Acélkocka” altisztképzési rendszer általános repülőműszaki üzembentartó altiszt szakmai tanfolyam résztvevői az MH 47. Bázisrepülőtéren, ahol egyebek mellett betekintést nyertek a H145M helikoptereken végzett vizsgálatok munkafolyamatába is.

  JETfly Magazin

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.