Az európai szintű harcjárműgyártás sem marad el a világ élvonalától. Konzorciumok alakulnak, és fejlesztenek új generációs járműveket. Ilyen társulás eredményeként jött létre a Boxer páncélozott harcjármű is.
Az angol és a német kormány 1999 novemberében egy szerződést írt alá arról, hogy megkezdik egy új generációs, európai harcjármücsalád első tagjának fejlesztését. A projekt elnevezése angol részről Multi Role Armoured Vehicle (MRAV), német részről Gepanzertes Transport-Kraftfahrzeug (GTK) lett. 2001. február hónapban Hollandia egyetértési memorandumot írt alá, melyben csatlakozott a fejlesztési programhoz. A hollandok is elnevezték a projektet: ők a Pantser Wiel Voertuig (PWV) nevet adták neki. 2002. december hónapban az első jármü (melyet ebben a fejlesztési csomagban terveztek) a Boxer nevet kapta.
Az új európai harcjármü
A gyártási munkákat végző csoportot a következő cégek alkották: az ARTEC GmbH a Krauss-Maffei Wegmann-nal (KMW), a Rheinmetall Landsysteme és a Stork vállalat. A fejlesztési program fő irányítója a European Armaments Agency, OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation) volt.
2003 júliusában a UK Ministry of Defence bejelentette, hogy kilép a csoportból, és egy saját, Future Rapid Effect System (FRES) nevü projektbe fog bele.
Országonként négy darab prototípus készül, melyek tesztelése 2006-ban ér véget. A szériagyártásról szóló döntés az év második felében várható.
A teszteken jól bizonyít a harcjármü
Németország 1000 darabot, Hollandia 384 darabot rendelt a harcjármüből. A Boxer az M113 és Fuchs Tpz 1 harcjármüveket váltja fel a német hadseregben és az YPR és az M577 harcjármüveket a holland hadseregben.
A harcjármü fő típusai a páncélozott szállító és parancsnoki változatok. Módosítani lehet a jármüvet úgy is, hogy különböző (cserélhető) modulokat tesznek rá; az egyik ilyen az ún. ATEV (Armoured Treatment and Evacuation Vehicle) modul. Az ATEV modulban hat ülőhely és három hordágy kapott helyet. Ez a változtatási mód alkalmassá teszi a harcjármüvet harci és humanitárius missziók végrehajtására egyaránt.
KIALAKÍTÁS
A jármü felépítésének tervezésekor fő irányként a többfunkciós alkalmazhatóságot tartották szem előtt. A jármüvet szabványos és könnyen cserélhető alkatrészekből állították össze. A 8 x 8-as változat teherbírása 8 tonna, mely 14 köbméteres belső térben helyezhető el.
Teherbírása 8 tonna, mely 14 köbméter belső térben helyezhető el
A modulok, melyek az alapjármüre helyezhetők fel, megfelelnek a harctéri és humanitárius missziók által támasztott követelményeknek is. A fent említett ATEV változaton kívül különböző logisztikai feladatok végrehajtására gyártott modul felhelyezése is lehetséges. Az alapjármü a moduloktól függetlenül is müködőképes. Cseréjüket egy órán belül végre lehet hajtani.
A modulok gyorsan változtathatóak
FEGYVERZET
A fegyverzet a használó országok és a küldetés igényeinek megfelelően változtatható. A brit jármüveken például a 12,7 mm-es géppuska a fő fegyver.
PÁNCÉLVÉDETTSÉG
A páncéltest nagy ellenálló képességgel rendelkező acélból készült. A modulok páncélzata kerámiabetétes, ún. szendvicspáncél (két kemény réteg között egy puha). A haspáncél kialakítása olyan, hogy a harckocsiaknák robbanási irányát elvezeti, és a kerekek között a külvilág felé továbbítja. A páncéltest orr-része kismértékben veri vissza a radarhullámokat, ezzel csökkentve a felderíthetőséget.
MOBILITÁS
A harcjármü egy 530 kW teljesítményü, MTU motorral van ellátva, melynek főtengelye az Allison automata váltóhoz csatlakozik. A kerekek független kerékfelfüggesztésüek, valamint a jármü rendelkezik központi kerékfelfújó (és -leengedő) berendezéssel. Hatótávolsága 1000 km fölött van.
Technikai adatok Hossza: 7880 mm Magassága: 2370 mm Maximális teherbírás: 8 tonna Rakodási tér: 14 köbméter Személyzet: 11 fő Maximális sebesség: 103 km/h Árokáthidaló képesség: 2 m Lépcsőmászó képesség: 0,8 m Hatótávolság: 1050 km A motor teljesítménye: 530 kW (ISO)