2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A VAB kerekes páncélozott harcjármű

Art of WAR  |  2006. 05. 22., 08:54

A francia harcjárműgyártás terméke a VAB kerekes harcjármű. Számos variánsa létezik, melyek közül már több típus bizonyított harci vagy békefenntartó tevékenység során.

A VAB (Vehicule de l’Avant Blinde) páncélozott harcjármü a lövészcsapatok részére készült. Előállításáért a versailles-i központú Giat Industries, Euro Mobilite Division a felelős. A tényleges gyártást egy vállalatcsoport, a Satory Military Vehicles végzi. A VAB készítésén túl a csoport olyan termékeket is előállít, mint az AMX 10RC és a francia hadsereg számára készített, új VBCI harcjármü. 2003. szeptember hónapban azonban úgy döntöttek, hogy ezt a társulást megszüntetik, és két különálló cégre bízzák a további munkát. A fő fejlesztő a Giat lett, aki a VBCI-ért, valamint az AMX 10P és AMX 10RC típusokért felel. A másodlagos fejlesztőcég a Renault Trucks Defense lett, ami a VAB-projektért felelős. 1976 óta több mint 5000 VAB készült különböző változatokban (30 változat), ezekből 376 db VAB harcjármü vett részt a Sivatagi Vihar Hadmüveletben. Ezen túlmenően a jármüvek ott voltak az ENSZ békefenntartó misszióiban Boszniában, Kambodzsában, Horvátországban, Libanonban, Ruandában és Szomáliában.

ENSZ-missziókban is bizonyított

A VAB jármüvet 15 ország választotta ki azért, hogy rendszeresítse haderejében. Ilyenek például: Ciprus, Indonézia, Kuvait, Libanon, Marokkó, Omán, Katar, Egyesült Arab Emírségek stb. A francia hadseregnek kb. 4000 db VAB jármüve van.

VAB NG (ÚJ GENERÁCIÓ)

A francia hadsereg időközben - a VAB első szériájának harci és békefenntartó müveletekben szerzett tapasztalataira alapozva - folytatja a fejlesztést. A projekt neve VAB Új Generáció (VAB NG). Ezt a típust a Renault Trucks és Mecanique Creusot Loire fejleszti a Giat Industrieszel együtt.

FEGYVERZET

A harcjármü szerelhető 12,7 mm-es vagy 25 mm-es Dragar típusú toronnyal, páncéltörő rakétakomplexumot tartalmazó toronnyal és aknavetőt tartalmazó toronnyal is. A Dragar toronyban lévő 25 mm-es gépágyúval való tüzelést elektromos stabilizátor segíti. Itt kapott helyet még egy éjszakai tüzelést biztosító, optikai irányzóberendezés is. A gépágyú tüzgyorsasága 400 lövés/perc.

Dragar toronnyal

ÖNVÉDELEM

A VAB hegesztett páncéltesttel készül, melynek minden része ellenáll a 7,62 mm-es gyalogsági lövedékeknek. A harcjármü külső oldalain kiegészítő páncéllemezek helyezhetőek el, ami a páncéltörő eszközök hatása ellen nyújt védelmet. A 180°-os látószögü szélvédő és az oldalüvegek golyóállóak. Kiegészítésként az üvegeket golyóálló páncéllemez is védi. A jármüvet ellátták ABV védelemmel és légkondicionáló berendezéssel.

Egy másik francia eszköz a Leclerc harckocsi mellett

ERŐFORRÁS

A motor egy 300 lóerős, Renault MIDR 062045 motor teljesen automata sebességváltóval. A jármü független kerékfelfüggesztésü, és központi kerékfelfújó berendezéssel rendelkezik. Maximális sebessége 110 km/h. A VAB teljesen úszóképes, a vízen 8,5 km/h sebességgel képes haladni.

Teljesen úszóképes

VÁLTOZATOK

Különböző változatokban készül: páncélozott szállító harcjármü (két fő személyzet és tíz fő teljesen felszerelt katona számára), gyalogsági harcjármü 12,7 mm-es és 25 mm-es fegyverrel, Dragar tornyos változat, parancsnoki vezetési pont, páncéltörő rakétakomplexummal ellátott jármü, 81 mm-es önjáró aknavető, 320 mm-es nehéz önjáró aknavető, egészségügyi, müszaki mentőjármü daruval, karhatalmi jármü, ABV felderítő jármü. Felszerelhető opcionálisan vetőcsövekkel (köd, akna stb.), rádió-adóvevővel, a vezetőnek éjszakai periszkóppal, GPS-szel.

Páncéltörő rakétakomplexummal szerelt változat

Személyzet: 12 fő (vezető, parancsnok + 10 fő felszerelt katona) Magassága: 1,35 m A haspáncél magassága: 2,46 m Súlya: 4 x 4 jármü  Önsúly: 9 300 kg Harci súly: 13 600 kg 6 x 6 jármü Önsúly: 10 500 kg Harci súly: 14 800 kg Maximális sebesség: 110 km/h Minimális sebesség: 2,5 km/h Lejtőleküzdés: 60% Emelkedőleküzdés: 35% Sebesség vízen: 8,5 km/h Teljesítmény-súly arány: a 21 LE/t (6 x 6), 23 LE/t (4 x 4)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.