2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A BTR-152 páncélozott szállító jármű

Art of WAR  |  2006. 07. 25., 06:54

A BTR-152 egy szovjet gyártmányú páncélozott szállító jármű volt. 1950-ben vonták hadrendbe, és az 1970-es évek elejéig volt az egyik fő gyalogsági szállítóeszköz, amikor a BTR-60 PSZH megjelenésével a háttérbe került. 1993-ig tartották rendszerben, bár a harmadik világ hadseregeiben még most is megtalálható.

A BTR-152 volt az első próbálkozása a szovjet harcjármügyártásnak, hogy egy PSZH-t készítsenek. A fejlesztőmunka 1946-ban vette kezdetét a ZIS (ZIL) gyárban B. M. Fitterman vezetésével. A Szovjet Hadsereg 1950. március 24-én vette át az eszközt. A jármü bázisát (alvázát) a ZiS-151 teherautó adta. A megnövelt motorteljesítmény ellenére, a plusz 5 tonna páncéltömeg súlya miatt, a jármü teljesítménye nem bizonyult jónak. Emiatt számos felújításon esett át. Mindegyik fejlesztési próbálkozás megszüntetett néhány problémát, olyanokat, mint a nyitott tető problémája vagy a változtatható keréknyomás.

 

A BTR-152 PSZH gyártása 1962-ben befejeződött, addigra 15 000 db jármü készült belőle. 1993-ig volt rendszerben a Szovjet Hadseregben. Számos fajta készült belőle, pl. parancsnoki jármü, mobil rádióállomás és sebesültszállító jármü stb. Sokat exportáltak belőle a harmadik világ országainak hadseregeibe, némelyikben még most is találkozhatunk vele.

A BTR-152 hegesztett páncélzattal készült. A motort elöl helyezték el. A jármü nagy nyitott deszanttérrel rendelkezik, a vezető és a parancsnok ülése közvetlenül a motor mögött helyezkedik el. A szélvédő üvegeket páncéllemezekkel lehet eltakarni - ezekbe a páncélfedelekbe golyóálló üvegből készült réseket szereltek, hogy lehajtott állapotban biztosítsák a kilátást. A páncélvastagság a frontrészen 13,5 mm, az oldalakon 9 mm. A haspáncél vastagsága csak 4 mm. A jármü hütőberendezését páncéllemezekkel lehet eltakarni, hogy elkerüljék a lövészfegyverek találatait. Ezeket a páncéllemezeket a vezető tudta nyitni-zárni.

Páncéllemez a szélvédőn

A vezetőtér

A deszanttér

A deszantteret ponyvatakaróval lehet lefedni. A gyalogság be- és kiszállása a hátsó kettős ajtón történik. Három-három lőrés található a jármü oldalain, és további kettő a hátsó részen. A vezető és a parancsnok rendelkezik a feje fölötti páncéllemezzel (tetővel).

A jármüre szerelhető csörlő is, melynek teherbírása 5000 kg. 70 m hosszú, acélsodrony kábellel készül.

VÁLTOZATAI

BTR-152BTR-152A (1951) - légvédelmi géppuskával szerelt két db (ZPTU-4) vagy négy db (ZPTU-4) KPV 14,5 mm géppuskaBTR-152S - parancsnoki jármü BTR-152B (1952) - csörlős változatBTR-152V (1955) - a ZIL-157 teherautó bázisán készült, változtatható keréknyomással  BTR-152D (1955) - a BTR-152A fegyverzetével, de a BTR-152V bázisán készült BTR-152V1 (1957) - éjjellátó készülékkel készült BTR-152V2  BTR-152V3   BTR-152U - parancsnoki jármü a BTR-152V1 alapján BTR-152E - a fegyverzet a BTR-152A jármüé, de a bázis a BTR-152V1 jármüé BTR-E152V (1957) - a második pár kerék tengelyét közelebb hozták a jármü közepéhez a terepjáró képesség növelése érdekében BTR-152K (1959) - páncéltetőt kapott a deszant  BTR-152 TCM-20 - izraeli légvédelmi jármü, kettős 20 mm légvédelmi gépágyúval, egy TCM-20 típusú tornyon Type 56 - kínai változat

Modernebb változat

Technikai mentő változat

TECHNIKAI ADATOK

Személyzet: 2 + 17 főHossz: 6,83 m Szélesség: 2,32 m Magasság: 2,36 m Súly: 8,7 tonna Fő fegyverzet: 7,62 mm-es SGMB géppuska 1 db

Motor: ZIS-123 6 hengeres, folyadékhütésesMotor teljesítménye: 110 lóerő (82 kW) 3000-es fordulaton Kerekek száma: 6 Max. közúti sebesség: 65 km/h Hatótávolság: 600 km

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.