2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Királytigris a föld alatt

Art of WAR  |  2006. 08. 16., 18:05

Egy Királytigris maradványaira bukkantak a Pest megyei Hantháza mellett. A jármű darabjai több mint 60 éve vannak a föld alatt, a feltárás nemrég kezdődött.

A Tigris II. a kor legnagyobb méretü páncélosa volt. Páncélzata, tüzereje a többi harckocsi fölé emelte. Bármennyire hihetetlen, ezt a monstrumot az anyaghiány hívta életre.

Már a Király Tigris megjelenése is nagy riadalmat keltett az ellenség soraiban

A német szakemberek 1944 januárjában döntöttek arról, hogy a Párduc és Tigris típusok gyártását beszüntetik, és a kettő ötvözetéből egy hatékonyabb nehézpáncélost alkotnak. A tervezés során valóban összegyúrták a két jármü erényeit, azonban a Tigris II. leginkább a Párduc harckocsira hasonlít. A gyártása 1944 februárjában kezdődött meg. Az új jármü a Tigris II/B típusnevet kapta. A Király előnevet hivatalosan sohasem használta a német hadvezetés, ezt a becenevet a német katonáktól kapta. A gyártás jogáért két rivális cég, a Porsche és a Henschel vetélkedett, amiből a Henschel került ki győztesen. Meg kell azonban említeni, hogy az első 50 darab Tigris Porsche toronnyal gördült le a futószalagról.

Tigris II. a Porsche által gyártott toronnyal...

...valamint a Henschel toronnyal

A Tigris félelmetes páncélvastagsággal rendelkezett: a veszélyes irányokban 180 mm, míg egyéb irányokban 40-80 mm között volt. Hosszúsága meghaladta a 10 métert, szélessége majd 4 méter lett, míg a magassága 3,08 méter volt. A toronyba egy 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyút építettek, amely néhány modern típussal még ma is felvenné a versenyt. Az ágyú mellé egy 7,92 mm-es MG 34-es géppuskát építettek be, és ugyanilyen fegyver került a  homlokpáncél tüzelőnyílásába is. A jármü súlya megközelítőleg 70 tonna lett, azonban új motor tervezésére és elkészítésére a német hadiiparban már nem volt elég erő. A korábbi változat 700 LE-s motorját építették be, amitől a jármü sebessége 38 km/h-ra, hatótávolsága 110 km-re csökkent. Ez rengeteg gondot okozott a harctéren, hiszen manőverezni szinte képtelenség volt vele. A hidak nagy része nem bírta el, és sárosabb, mocsarasabb területen egyszerüen elsüllyedt. A legnagyobb problémája azonban az volt, hogy „zabálta” az üzemanyagot. Sokszor fordult elő, hogy teljesen ép, kiszáradt tankú Tigrist hagyott hátra a kezelőszemélyzete.

 Az üzemanyaghiány több veszteséget okozott, mint az ellenséges harckocsik

Mindezen hibái ellenére az ellenség rettegett tőle. Félelmetes tüzereje mindent elpusztított. Az a legenda keringett róla, hogy nem lehet kilőni. Egyes források szerint egyet sem lőttek ki a háborúban, ami persze nem igaz. Az orosz JS nehézharckocsi 1500 méterről is képes volt megsemmisíteni, ha oldalról találta el. Elképzelhető, hogy Hantháza mellett egy teljesen ép jármüvet találtak, ami az őszi esőzésektől felázott talajon már nem tudott tovább menni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 22., 13:32
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024. 03. 07., 11:04
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 27., 10:10
„Több évtized után indul újra a fegyvertervező és -gyártó mérnökképzés hazánkban” – többek közt erről állapodott meg dr. Czermann János a Neumann János Egyetem képviselőivel.
2024. 03. 19., 12:55
Március elején több magas szintű delegáció látogatott a nápolyi Szövetséges Összhaderőnemi Parancsnokságra. A látogatások célja az volt, hogy megtárgyalják és kidolgozzák a NATO déli szomszédságával (Közel-Kelet, Észak-Afrika és a Száhel régiók) kapcsolatos partnerségi terveket.
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.