2024. 12. 12. csütörtök
Gabriella
: 411 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Királytigris a föld alatt

Art of WAR  |  2006. 08. 16., 18:05

Egy Királytigris maradványaira bukkantak a Pest megyei Hantháza mellett. A jármű darabjai több mint 60 éve vannak a föld alatt, a feltárás nemrég kezdődött.

A Tigris II. a kor legnagyobb méretü páncélosa volt. Páncélzata, tüzereje a többi harckocsi fölé emelte. Bármennyire hihetetlen, ezt a monstrumot az anyaghiány hívta életre.

Már a Király Tigris megjelenése is nagy riadalmat keltett az ellenség soraiban

A német szakemberek 1944 januárjában döntöttek arról, hogy a Párduc és Tigris típusok gyártását beszüntetik, és a kettő ötvözetéből egy hatékonyabb nehézpáncélost alkotnak. A tervezés során valóban összegyúrták a két jármü erényeit, azonban a Tigris II. leginkább a Párduc harckocsira hasonlít. A gyártása 1944 februárjában kezdődött meg. Az új jármü a Tigris II/B típusnevet kapta. A Király előnevet hivatalosan sohasem használta a német hadvezetés, ezt a becenevet a német katonáktól kapta. A gyártás jogáért két rivális cég, a Porsche és a Henschel vetélkedett, amiből a Henschel került ki győztesen. Meg kell azonban említeni, hogy az első 50 darab Tigris Porsche toronnyal gördült le a futószalagról.

Tigris II. a Porsche által gyártott toronnyal...

...valamint a Henschel toronnyal

A Tigris félelmetes páncélvastagsággal rendelkezett: a veszélyes irányokban 180 mm, míg egyéb irányokban 40-80 mm között volt. Hosszúsága meghaladta a 10 métert, szélessége majd 4 méter lett, míg a magassága 3,08 méter volt. A toronyba egy 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyút építettek, amely néhány modern típussal még ma is felvenné a versenyt. Az ágyú mellé egy 7,92 mm-es MG 34-es géppuskát építettek be, és ugyanilyen fegyver került a  homlokpáncél tüzelőnyílásába is. A jármü súlya megközelítőleg 70 tonna lett, azonban új motor tervezésére és elkészítésére a német hadiiparban már nem volt elég erő. A korábbi változat 700 LE-s motorját építették be, amitől a jármü sebessége 38 km/h-ra, hatótávolsága 110 km-re csökkent. Ez rengeteg gondot okozott a harctéren, hiszen manőverezni szinte képtelenség volt vele. A hidak nagy része nem bírta el, és sárosabb, mocsarasabb területen egyszerüen elsüllyedt. A legnagyobb problémája azonban az volt, hogy „zabálta” az üzemanyagot. Sokszor fordult elő, hogy teljesen ép, kiszáradt tankú Tigrist hagyott hátra a kezelőszemélyzete.

 Az üzemanyaghiány több veszteséget okozott, mint az ellenséges harckocsik

Mindezen hibái ellenére az ellenség rettegett tőle. Félelmetes tüzereje mindent elpusztított. Az a legenda keringett róla, hogy nem lehet kilőni. Egyes források szerint egyet sem lőttek ki a háborúban, ami persze nem igaz. Az orosz JS nehézharckocsi 1500 méterről is képes volt megsemmisíteni, ha oldalról találta el. Elképzelhető, hogy Hantháza mellett egy teljesen ép jármüvet találtak, ami az őszi esőzésektől felázott talajon már nem tudott tovább menni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK