2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A TOLDI II., II. A és III. harckocsik

Art of WAR  |  2006. 08. 22., 06:43

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató sorozatunkat ezen a héten a Toldi II., II. A, III. típusú harckocsik bemutatásával folytatjuk. 

A Toldi I. megrendelt darabjainak átadása még be sem fejeződött, amikor bizonyos módosítások végrehajtását kérte a Haditechnikai Intézet. A csapatpróbák során kiderült, hogy az elkészült eszközök torziós rugói gyengék, ezért a silány német rugókat lényegesen erősebb magyar rugókra cserélték. A megerősített változat a Toldi II. típusjelölést kapta, a Honvédelmi Minisztérium 110 darabot rendelt belőle. A Toldik a gépkocsizódandárok harckocsizászlóaljainak kötelékében estek át a tüzkeresztségen 1941-ben, mely csúfos kudarccal végződött. Ennek tudatában a minisztérium fokozatosan csökkentette a fennálló 220 darabos megrendelést.

 

 Frontra vonuló Toldi II. A harckocsik Budapesten

A megmaradt 80 darabos megrendelésen újabb módosításokat végeztek. A motor ereje és a futómü gyengesége a Haditechnikai Intézet munkatársainak csekély mozgásteret biztosított. A páncél vastagságát csak a veszélyeztetett helyeken tudták növelni 13 mm-ről 35 mm-re. A páncélvastagság a módosítás után sem érte el az akkor más hadseregekben hadrendbe álló könnyü harckocsik páncélvastagságát. A páncélátütő képességet egy 40 mm-es harckocsiágyú beépítésével növelték. A párhuzamosított géppuskához nem nyúltak.

 

A 40 mm-es ágyú javított a Toldi tüzerején. A homlokpáncélon látható nyílás a jármü szellőzését biztosította, de egyben kiváló célpontot is nyújtott

A módosítások után a jármü súlya további 500 kg-mal növekedett, fokozva a motor és a futómü leterheltségét. A jármü sebessége nem érte el az 50 km/h-t. Az új páncélos a Toldi II. A típusjelzést kapta. A frontszolgálat során azonban ez a típus sem ért el sikereket, továbbra sem volt alkalmas komoly harckocsicsaták megvívására. Kísérletet tettek arra, hogy mint a gyalogság tüztámogatóját vessék harcba, azonban a korlátozott manőverezési készsége és a páncélzat gyengesége miatt a páncélvadászok könnyü zsákmányává vált. Továbbra is a felderítés eszköze maradt.

 

Egy harcképtelenné vált Toldi II. A vontatása az orosz fronton

A Haditechnikai Intézet irányításával egy teljesen magyar harckocsi gyártását kezdték meg. A meglévő alváz módosításával egy erős páncélzatú, könnyü harckocsit kívántak a magyar haderő számára biztosítani. A jármü fegyverzete a 42 M, 40 mm-es harckocsiágyú lett. A Gebauer géppuska helyére a 34/40 M, 8 mm-es hevederes géppuskát építették. Módosították a kormányszerkezetet, ezáltal a harckocsi képes volt sarkon fordulásra. A gyenge svéd motort egy, a Ganz által gyártott magyar motorra cserélték. Tovább növelték a páncélzat vastagságát. Elsősorban ott volt erre szükség, ahol az előző fejlesztések során elmaradt, így az oldalfalak 5 mm-es vastagságát 6 mm-re növelték. A jármü súlya ezáltal oly mértékben növekedett, hogy a homlokpáncél vastagságának növelésére már nem volt lehetőség. A harckocsi a Toldi III. típusjelzéssel került hadrendbe, 70 darabot rendelt a Honvédelmi Minisztérium.

 

A Toldi III. homlokpáncéljáról lekerült a szellőzőrács

A magyar harckocsigyártás számára a Toldi mindegyik típusa kudarcot jelentett. Harctéri körülmények között mindegyikre a teljes pusztulás várt, teljesen alkalmatlanok voltak egy gépesített harc megvívására. A megmaradt darabokat kivonták a harctérről. Egy részüket felderítésre használták, a másik részét pedig sebesültszállításra alakították át.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.