2024. 07. 15. hétfő
Henrik, Roland
: 391 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli Merkavák a Gázai övezetben

Art of WAR  |  2006. 08. 25., 07:50

Izraeli katonák csütörtök hajnalban behatoltak a Gázai övezetbe, ahol egy rajtaütés során elfogták a Hamász egyik helyi vezetőjét, testvérét pedig megölték. Palesztin diplomaták attól tartanak, hogy a zsidó állam a Hezbollahhal folytatott libanoni harcokat követően most teljes erővel a Gázai övezetre összpontosít. A képen látható harckocsitípus is részt vett az akcióban. Ha tömegesen megindulnak, nehéz őket feltartóztatni.

A tankokkal és nehézfegyverzetü helikopterekkel fedezett izraeli katonák Abasan térségébe vonultak be, ahol ezt követően heves harcok bontakoztak ki. A harcokban az izraeli hadsereg néhány Merkava nehéz harckocsija is részt vett.

Korábbi felvétel egy Merkava harckocsiról harc közben

A Merkava harckocsikról röviden, általánosságban

Ez a típus már régóta szolgálatban áll a közel-keleti államban, története egészen a 60-as évekig vezethető vissza. Ebben az időben az izraeli hadsereg páncélosainak gerincét a brit Centurion, az amerikai Sherman és az M48-as harckocsik adták. Az 1967-es közel-keleti válság után rá kellett ébrednie a hadvezetésnek, hogy az eddigi beszerzési útvonalak bedugultak, egy saját tervezésü jármüvet kell rendszerbe állítani. A tervezés katonai irányításával Tal tábornokot bízták meg. A terveket 1977-ben mutatták be, majd 1979-ben a sorozatgyártás is beindult. Az első izraeli harckocsi a Merkava (vagy Chariott) nevet kapta. Egyes becslések szerint 1982-ig 250 darab készült el az első generációs Merkavákból, melyet még ebben az évben a Dél-Libanonban müködő szíriai egységek ellen be is vetettek.

 A Merkava 1 a T-62-esek és T-72-esek félelmetes ellensége volt 

A Merkava felépítését különlegessé teszi a teljes elejét elfoglaló motor, hütőrendszer, üzemanyagtartályok és a váltómü. Ennek köszönhetően a vezető a lövegtorony bal elejében kapott helyet. Az öntött és hegesztett elemekből álló torony a felépítmény hátulsó szegmensében helyezkedik el. A torony jobb oldalában a parancsnok és az irányzó, a vezető mögött pedig a töltőkezelő ül. A lövegtorony dőlésszöge miatt jó páncélvédettséget biztosít. Védettségét növeli a kis keresztmetszeti felület, aminek köszönhetően nehéz kilőni. A páncél típusára vonatkozó adatokat az izraeli hadsereg titkosan kezeli. A felépítmény hátsó részét tartalék lőszerek számára alakították ki, azonban szükség esetén négy hordágy is elhelyezhető benne, vagy tízfős deszant szállítására is alkalmas. A jármü speciális éjjellátó eszközökkel van felszerelve. Találat esetén automatikus tüzvédelmi vegyvédelmi rendszer növeli a kezelőszemélyzet biztonságát. A fő fegyverzete egy 105 mm-es huzagolt csövü löveg, mely többfajta lőszer kilövésére alkalmas. Ezek közül a legveszélyesebb az APFSDS-T M111 lőszer, mely a libanoni harcokban a T-62 és T-72 harckocsik homlokpáncélján úgy hatolt át, mint forró kés a vajon.  A harmadik és negyedik generációs jármüvekbe már 120 mm-es sima csövü löveget építettek.

 A Merkava 3 már 120 mm-es löveggel volt felszerelve

A löveg 20°-ig emelhető, és -8,5°-ig süllyeszthető. A mozgatást elektrohidraulikus rendszer teszi könnyebbé. A menet közbeni pontos célzást egy menetstabilizátor, míg a gyors tüzvezetést az Elbit tüzvezetési rendszer biztosítja. A viszonylag kis teljesítményü motor miatt a kortársaihoz képest nagyon lassú, és a teljesítmény-tömeg aránya sem a legjobb. A 8,35 méter hosszú, 7,45 méter széles és 3,72 méter magas harckocsi csak 60 km/h-s sebességre képes.

 Vajon lesz ellenfele a sivatagban ennek a modern harci szekérnek?

Végül nem szabad elfelejtenünk, hogy a második világháborút követően a páncélosgyártáshoz szükséges harci tapasztalatok terén Izrael az élen járt. A folyamatos háborús helyzet rákényszerítette, és kényszeríti máig, hogy a páncélosai a lehető legmodernebbek legyenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.