Izraeli katonák csütörtök hajnalban behatoltak a Gázai övezetbe, ahol egy rajtaütés során elfogták a Hamász egyik helyi vezetőjét, testvérét pedig megölték. Palesztin diplomaták attól tartanak, hogy a zsidó állam a Hezbollahhal folytatott libanoni harcokat követően most teljes erővel a Gázai övezetre összpontosít. A képen látható harckocsitípus is részt vett az akcióban. Ha tömegesen megindulnak, nehéz őket feltartóztatni.
A tankokkal és nehézfegyverzetü helikopterekkel fedezett izraeli katonák Abasan térségébe vonultak be, ahol ezt követően heves harcok bontakoztak ki. A harcokban az izraeli hadsereg néhány Merkava nehéz harckocsija is részt vett.
Korábbi felvétel egy Merkava harckocsiról harc közben
A Merkava harckocsikról röviden, általánosságban
Ez a típus már régóta szolgálatban áll a közel-keleti államban, története egészen a 60-as évekig vezethető vissza. Ebben az időben az izraeli hadsereg páncélosainak gerincét a brit Centurion, az amerikai Sherman és az M48-as harckocsik adták. Az 1967-es közel-keleti válság után rá kellett ébrednie a hadvezetésnek, hogy az eddigi beszerzési útvonalak bedugultak, egy saját tervezésü jármüvet kell rendszerbe állítani. A tervezés katonai irányításával Tal tábornokot bízták meg. A terveket 1977-ben mutatták be, majd 1979-ben a sorozatgyártás is beindult. Az első izraeli harckocsi a Merkava (vagy Chariott) nevet kapta. Egyes becslések szerint 1982-ig 250 darab készült el az első generációs Merkavákból, melyet még ebben az évben a Dél-Libanonban müködő szíriai egységek ellen be is vetettek.
A Merkava 1 a T-62-esek és T-72-esek félelmetes ellensége volt
A Merkava felépítését különlegessé teszi a teljes elejét elfoglaló motor, hütőrendszer, üzemanyagtartályok és a váltómü. Ennek köszönhetően a vezető a lövegtorony bal elejében kapott helyet. Az öntött és hegesztett elemekből álló torony a felépítmény hátulsó szegmensében helyezkedik el. A torony jobb oldalában a parancsnok és az irányzó, a vezető mögött pedig a töltőkezelő ül. A lövegtorony dőlésszöge miatt jó páncélvédettséget biztosít. Védettségét növeli a kis keresztmetszeti felület, aminek köszönhetően nehéz kilőni. A páncél típusára vonatkozó adatokat az izraeli hadsereg titkosan kezeli. A felépítmény hátsó részét tartalék lőszerek számára alakították ki, azonban szükség esetén négy hordágy is elhelyezhető benne, vagy tízfős deszant szállítására is alkalmas. A jármü speciális éjjellátó eszközökkel van felszerelve. Találat esetén automatikus tüzvédelmi vegyvédelmi rendszer növeli a kezelőszemélyzet biztonságát. A fő fegyverzete egy 105 mm-es huzagolt csövü löveg, mely többfajta lőszer kilövésére alkalmas. Ezek közül a legveszélyesebb az APFSDS-T M111 lőszer, mely a libanoni harcokban a T-62 és T-72 harckocsik homlokpáncélján úgy hatolt át, mint forró kés a vajon. A harmadik és negyedik generációs jármüvekbe már 120 mm-es sima csövü löveget építettek.
A Merkava 3 már 120 mm-es löveggel volt felszerelve
A löveg 20°-ig emelhető, és -8,5°-ig süllyeszthető. A mozgatást elektrohidraulikus rendszer teszi könnyebbé. A menet közbeni pontos célzást egy menetstabilizátor, míg a gyors tüzvezetést az Elbit tüzvezetési rendszer biztosítja. A viszonylag kis teljesítményü motor miatt a kortársaihoz képest nagyon lassú, és a teljesítmény-tömeg aránya sem a legjobb. A 8,35 méter hosszú, 7,45 méter széles és 3,72 méter magas harckocsi csak 60 km/h-s sebességre képes.
Vajon lesz ellenfele a sivatagban ennek a modern harci szekérnek?
Végül nem szabad elfelejtenünk, hogy a második világháborút követően a páncélosgyártáshoz szükséges harci tapasztalatok terén Izrael az élen járt. A folyamatos háborús helyzet rákényszerítette, és kényszeríti máig, hogy a páncélosai a lehető legmodernebbek legyenek.