2023. 09. 22. péntek
Móric
: 387 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Turán I. könnyű harckocsi

Art of WAR  |  2006. 08. 28., 11:34

A II. világháború híres magyar páncélosait bemutató sorozatunkat a Turán I. könnyű harckocsi bemutatásával folytatjuk.

A magyar hadvezetés a különböző fejlesztések ellenére nem rendelkezett olyan harckocsival, melynek páncélzata megfelelő védelmet nyújt négy-öt fős kezelőszemélyzetének, forgatható tornyába legalább 40 mm-es harckocsilöveg van beépítve, a motor teljesítménye lehetővé teszi a gyors manőverezést, és a páncélzata a kor követelményeinek megfelelően ferde síkokban helyezkedik el. A beszerzés szempontjából számításba vehető országok korszerü jármüveire a Wehrmacht már rátette a kezét, így be kellett érnünk a maradékkal. A pilseni Skoda gyár által kifejlesztett T-21-es könnyü harckocsi mutatkozott a körülményekhez képest a legjobb megoldásnak.

 

Turán I. harckocsi és vezetője a keleti fronton

A jármü kezelőszemélyzete négyfős volt, 16,5 tonnájával, 8-35 mm-es páncélvastagságával viszonylag korszerünek volt mondható. A páncélos 5,25 m hosszú, 2,25 méter széles és 2,3 méter magas volt. A 47 mm-es harckocsiágyúja és a párhuzamosított, 7,9 mm-es géppuska megfelelt a terveknek. A pneumatikus tengelykapcsoló, kormány-, illetve fékrendszer újszerü megoldást jelentett. Szintén modern elemként jelentkezett az íven és sarkon fordulást biztosító, egymástól elkülönülő kormányszerkezet is. A páncéltest viszonylagos meredeksége és szegecseléssel megoldott rögzítése azonban nem felelt meg a kor követelményeinek. További gondot jelentett, hogy egyetlen példány érkezett tesztelésre, melyet csak a gyári sofőrök vezettek, magyar harckocsizó azt nem próbálhatta ki. A bizottság csak szemrevételezés alapján tett megállapításokat, melyek részben hibásnak bizonyultak. Annak ellenére, hogy a gyár által biztosított dokumentációk hiányosak voltak, a hadvezetés a jármü licencét 1940 augusztusában megvásárolta. 

A meredek páncéltest sebezhetővé tette a Turánt, a szegecselés miatt pedig - találat esetén - a páncéltest darabjaira hullott

A négy fővállalkozó (Weiss Manfréd, Győri Waggon és Gépgyár, MÁVAG, Ganz), valamint a folyamatokat felügyelő Haditechnikai Intézet a gyártás megkezdése előtt több módosítás végrehajtására tett javaslatot. A 47 mm-es ágyú ürméretét 40 mm-re csökkentették, hogy alkalmas legyen a magyar gyártású lövedék használatára. A szokásoknak megfelelően a géppuska helyére a magyar gyártmányú Gebauer géppuskát építették. Növelték a toronykoszorú átmérőjét is, hogy a kétfős kezelőszemélyzet mögött a jármü parancsnoka is helyet kapjon. A gyártás során derült ki, hogy egy teljesen nyers tesztelés előtt álló, sok hibával rendelkező konstrukciót vásároltak. A Skoda gyár folyamatosan küldte a különböző tervmódosításokat, ami miatt legyártott alkatrészek kerültek az olvasztóba, hogy újragyártsák a módosításoknak megfelelően. A tesztelések során derült fény arra, hogy a motor hütőrendszere nem funkcionál. A hütőrendszer átdolgozása mellett a Skoda által fejlesztett motort egy 260 LE-s, 8 hengeres Weiss Manfréd benzinüzemü motorra cserélték. A módosítások után elkészült, minden darabjában magyar, közepes harckocsi (a Turán csak a magyar hadrendben számított közepesnek, más hadseregben ezek csak könnyü jelölést kaptak volna) Turán I. típusnévvel került hadrendbe, melyből 230 darabot gyártottak le. A jármüvekkel az 1. és a 2. páncéloshadosztályt, valamint az 1. lovashadosztályt szerelték fel az 1942. év végén.A legyártott darabok a csapatoknál rosszul teljesítettek. A személyzet nehezen kezelhetőnek és könnyen sebezhetőnek tartotta. A hadvezetés számára is világossá vált, hogy ezek az eszközök nem képesek felvenni a harcot a T-34-essel. A minisztérium újabb megrendeléseket adott le, de már jelentős módosításokat kért.

  Jól látható a parancsnok búvónyílása alatt a kezelőszemélyzet oldalsó vészkijárata is

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 08. 15., 14:36
Azok a fiatalok, akik kifejezetten a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművek kezelői, toronylövészei, vagy ezekkel a harcjárművekkel harcba szállított lövészkatonák szeretnének lenni, bruttó 737 ezer forintos illetményt kapnak. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelentette be augusztus 11-én, Szentesen.
2023-09-07 15:38:52
Ha érdekel a katonák élete és még nincs programod szombatra, akkor két helyen is tárt karokkal vár a Magyar Honvédség. Az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred és az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (MH BHD) is nyílt napot, illetve családi napot tart szeptember 9-én.
2023-08-08 11:33:57
A Magyar Honvédség két H145M helikoptere kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) augusztus 7-én, hétfőn az MTI-vel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 09. 20., 11:09
Magyar fejlesztésű és magyar gyártású felszereléssel kívánjuk ellátni a Magyar Honvédséget – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NATO DIANA Innovációs Héten.
2023. 09. 19., 14:16
Interjú dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2023. 09. 18., 10:06
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.”
2023. 09. 15., 11:14
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár újonnan megnyílt toborzópontján várják azok jelentkezését, akik érdeklődnek a katonai pálya iránt és szívesen csatlakoznak az alakulathoz hivatásos vagy szerződéses katonaként, illetve polgári alkalmazottként.

  JETfly Magazin

Egy egészen friss hír nyugati szomszédunktól: a 2023. szeptember 20-i bejelentés értelmében Ausztria - hazánkhoz hasonlóan - szintén a brazil KC-390-es közepes, többfeladatú katonai szállító repülőgépet vásárolja meg.