2024. 12. 04. szerda
Barbara, Borbála
: 414 Ft   : 394 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Csaba felderítő páncélgépkocsi

Art of WAR  |  2006. 09. 06., 06:28

Ezen a héten ismét folytatjuk a magyar harcjárművekről szóló sorozatunkat. Egy olyan eszközt mutatunk be, melyről nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Közkívánatra itt a Csaba felderítő páncélgépkocsi. 

Straussler Miklós Angliában élő magyar mérnök 1933-ban a Weiss Manfréd gyártól egy általa tervezett páncélautó prototípusának legyártását rendelte meg. A magyar gyár a jármü alvázát áttervezte, aminek köszönhetően több száz darabos angol megrendelésre tett szert. Ez a gazdasági és technikai siker adta az ötletet egy magyar tervezésü és gyártású páncélautó elkészítésére.

Az angolok által megrendelt AC II páncélkocsi alvázán végzett kísérletek során olyan tapasztalatokra tett szert a Weiss Manfréd gyár, amely alapján képes volt egy jó terepjáró képességgel rendelkező páncélkocsi elkészítésére. A honvédelmi minisztérium a páncélkocsi megrendelésével a honvédségnél régóta jelentkező hiányosságot kívánta orvosolni, hiszen a felderítés eme modern eszköze nem állt rendszerben Magyarországon. Az alváz és a futómü alkalmasságához nem fért kétség. A négykerék-hajtású jármü a független felfüggesztésnek köszönhetően kimagasló terepjáró képességekkel rendelkezett. A tengelyenként elhelyezett laprugók megfelelő rugózást biztosítottak. A jármü érdekessége, hogy mindkét tengelyen kormányozható kerekek voltak. 

A futómü cseréje a fronton is megoldható volt

A felépítmény tervezésében a Haditechnikai Intézet munkatársai is részt vettek. A 9 mm-es szegecselt páncéltest ferde síkokból állt, egyetlenegy merőleges elemet sem tartalmazott. Ez a megoldás jó védelmet nyújtott a gyalogsági fegyverek, illetve a gyengébb páncéltörő fegyverek ellen. A jármü két vezetőhellyel rendelkezett, mindkét vezetőhelyről egyforma lehetőség nyílt a jármü irányítására. A vezetőhelyeket nyitható páncéllal fedték le. A szintén ferde síkokból álló, 360°-ban forgatható toronyban kapott helyet egy 20 mm-es nehézpuska és egy 8 mm-es Gebauer géppuska. A torony lenyitható hátfalán át egy golyószóró tüzével lehetett növelni a jármü védettségét. A jármü erőforrása egy 90 LE-s, négyhengeres Ford benzinmotor volt, mely 5 előre- és 5 hátrafokozatával 65 km/h sebességgel tudta röpíteni a jármüvet és négyfős kezelőszemélyzetét. A terepjáró képessége kiválóra sikerült, hisz közel 6 tonnája ellenére a lejtőmászó képessége 30°, lépcsőmászó képessége 0,5 méteres, gázlóképessége 1 méteres volt.

 Jól látható a golyószóró helye és az egyik vezetőnyílás

Az elkészült próbakocsi olyannyira elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy 1939-ben 61 darabot, 1940-ben pedig újabb 32 darabot rendeltek a felderítőalakulatok számára. A páncélkocsi 39 M Csaba felderítő páncélkocsi néven állt hadrendbe. A hadvezetés kérésére a második megrendelést szervokormánnyal látták el, és kétféle kivitelben kezdték el gyártani. A fegyverrel ellátott, úgynevezett csatárpáncélkocsi mellett 12 darab rádiós, parancsnoki gépet is kértek. A parancsnoki változat fegyverzetét csupán egy 8 mm-es géppuska alkotta. A jobb rádió-összeköttetés érdekében egy igen feltünő, rácsszerü tetőantennával látták el.  

 

Egy parancsnoki Csaba. A takaró a rádiót védi a hidegtől

A közel 5 méter hosszú, 2 méter széles és 2,3 méter magas jármü a magyar hadiipar egyik sikerének tekinthető. Mozgékonysága, fegyverzete, páncélzata alapján egyaránt megfelelt a követelményeknek. A felderítés kedvelt eszközeként a háború végéig hadrendben állt.     

 Csabákkal megerősített felderítő-zászlóalj menetben

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban két hivatalos bejelentés is érkezett a Kanadai Királyi Légierő megújuló kiképző repülőgép flottája kapcsán: az új típusok érkezésére már nem is kell túl sokat várni.

  NÉPSZERŰ HÍREK