2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Láthatáron az új BMD-4 harcjármű

Art of WAR  |  2006. 10. 21., 20:02

Idén megkezdődhet az orosz BMD harcjárműcsalád új tagjának, a BMD-4 típusú, légi szállításra alkalmas harcjárműnek a sorozatgyártása.

A BMD légi szállításra alkalmas, úszóképes gyalogsági harcjármü megtévesztően hasonlít a BMP harcjármüre, bár a BMD kisebb. Ezeket az eszközöket azért fejlesztették ki, hogy egy olyan típus jöjjön létre, mely gyalogságot szállít, és ledobható ejtőernyővel. A sorozat első példánya, a BMD-1 típusú harcjármü, egy lánctalpas, úszóképes eszköz, még BMP típusú toronnyal készült. A fő fegyvere egy 73 mm-es sima csövü, rövid csőhátrasiklásos ágyú lett, amely kiegészült egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskával (PKT), valamint a torony tetején elhelyezett irányított páncéltörő rakétával (Maljutka). A BMD azonban rendelkezett még két 7,62 mm-es géppuskával az orrpáncélzat jobb és bal oldalán (a BMP-nél ezt a lövészraj két db PKM géppuskája helyettesítette, melyek lőrései kissé hátrébb voltak elhelyezve, és a katonák a beszállás után helyezték be a fegyvereiket a lőrésekbe). Az orrpáncél is rövidebb volt, mint a BMP harcjármüé. Különbség volt még a futógörgők számában: a BMD-nek 5 db, BMP-nek 6 db volt. A BMD-nek nem voltak hátsó ajtói, és a vezető a jármü közepén, a löveg alatt helyezkedett el, míg a BMP-nél baloldalt.  Végül a BMD deszantja részére csak 1-1 lőrés állt rendelkezésre a jármü mindkét oldalán.

A BMD-1 harcjármü

A BMD kisebb és könnyebb volt, mint a BMP GYHJ. A könnyítésre azért volt szükség, hogy légi úton szállítható legyen. A BMD toronypáncélzata vastagabb (maximum 25 mm), viszont a páncéltest többi része vékonyabb (maximum 15 mm), mint a BMP-é. ABV védelemmel azért el volt látva ez az eszköz is (filter, túlnyomás-létesítő berendezés). A BMD maximális sebessége müúton 60-80 km/h között volt, míg vízen 10 km/h, a hatótávolsága pedig 320 km.

A BMD harcjármüvel a Dvina gyakorlaton találkozhattunk először a néhai Szovjetunióban, 1970-ben. 1973. november 7-én az eszköz felvonult a Vörös téren is. Azóta több változáson esett át, most a 4. szériánál tartanak.

A BMD-1 harcjármü egy felvonuláson 

 

A BMD-2 GYHJ már 30 mm 2A42 gépágyúval készült 

A BMD-3 GYHJ harcjármüvel együtt a személyzetet is ledobták  

A BMD-4 légideszant-harcjármü

A kezdeti BMD-1 óta változásokon esett át a harcjármü. Súlya megnőtt, 13,6 tonna lett. Kezelőszemélyzete három fő (parancsnok, vezető, toronylövész). Öt fő gyalogsági katonát vihet magával deszantterében. A fegyverzete elképesztő - nem is GYHJ, inkább harckocsi. Fő fegyvere egy 100 mm-es löveg (max. lőtávolság: 7000 méter). Emellé még egy 30 mm gépágyút mellékeltek a löveggel párhuzamosan (max. lőtávolság: 4000 méter). Ennél még nem álltak meg, mert beszereltek két darab (iker) 7,62 mm-es géppuskát. A 100 mm-es ágyúval kilőhető a 9M117M1-3 antitank-rakéta. Ebből a rakétából 4 db-ot vihet magával az eszköz. A 100-as gránátokból 34 db van elhelyezve a tornyot körbevevő konvejorban, mely a töltőberendezés része. A jármüvet felszerelték az éjszakai tevékenységhez szükséges éjjellátó készülékekkel és irányzékkal. Úszóképes, és ledobható ejtőernyővel. Maximális sebessége müúton 70 km/h, valamint 10 km/h sebességgel képes vízen haladni. Egy feltöltéssel közepes úton 500 km megtételére képes. Egy darab BMD-4 harcjármü 1,1 millió dollárba kerül. Az első tíz példányt tavaly már legyártották, és még kb. három tucat gyártása várható idén.

Képek a BMD-4 harcjármüről 

A két egymással párhuzamos fegyver (100 mm-es löveg és 30 mm-es gépágyú) félelmetes tüzerőt tud produkálni

A torony látható a képen. A konvejorba elhelyezett gránátok jól megfigyelhetőek

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.