2024. 12. 14. szombat
Szilárda
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Turán II. és a Turán III. nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006. 09. 05., 05:04

A híres magyar páncélosokról szóló sorozatunk következő részében a Turán II. és a Turán III. nehéz harckocsikat mutatjuk be.

A Turán I. bevetésére az 1941. évi harcokban került sor. Az első összecsapás során kiderült, hogy páncélzata nem tudott ellenállni a szovjet páncéltörő eszközöknek, illetve a 40 mm-es ágyú nem okozott kárt a jól páncélozott ellenséges harckocsikban. Az is kiderült, hogy a magyar harckocsi futómüve gyenge, komolyabb manőverezésre alkalmatlan. Természetesen azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez volt a Magyar Honvédség legmodernebb eszköze, és továbbfejlesztésében komoly lehetőségek rejlettek.

 

A Turán II. 75 mm-es rövid csövü lövege előrelépést jelentett

Ezt ismerte fel a hadvezetés, amikor azt kérte, hogy az eredeti tervtől a négy gyártó cég térjen el, és a 40 mm-es ágyú helyére építsen be egy 75 mm-es harckocsiágyút. A megrendelő a gyártás folyamatosságának fenntartása érdekében azt is kérte, hogy a löveg kicserélése miatt a jármü egyéb paraméterein ne változtassanak. Továbbá szükségesnek látták a páncélzat vastagságának növelését is. A feladat megoldása a Ganz Waggon és Gépgyárra, valamint a Weiss Manfréd gyárra várt. A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a torony méretének módosítása nélkül a löveget eredeti hosszában nem tudták beépíteni, azt le kellett rövidíteni. Természetesen ezáltal a lövedék hatótávolsága és pontossága is csorbát szenvedett. A páncélvastagság növelését talpalással oldották meg. A torony homloklemeze 50 mm-ről 75 mm-re, az oldalfalak 25 mm-ről 35 mm-re növekedtek.  A módosításokkal a harckocsi súlya 1 tonnával lett több. A motor teljesítményét növelni nem tudták, és erősebb erőforrás beépítésére sem volt lehetőség, így a menetteljesítmény tovább romlott. A Turán II. típusjelzéssel lajstromba vett jármüből 130 darabot rendelt a hadsereg, melyet a két gyár megosztva készített el.

 

A torony és az oldalpáncél védettségét köpenylemezekkel növelték

A harctéren kiderült, hogy a cső rövidsége miatt az ellenséges harckocsik közelébe kell férkőzni ahhoz, hogy a találat pontos és hatásos legyen. A páncél gyengesége miatt ez sok kockázattal járt. Természetesen az is bebizonyosodott, hogy a löveg eredeti hosszának megtartásával egy hatékony fegyvert alkothatnak. Ennek érdekében kezdődött meg 1943-ban a Turán III. terveinek kidolgozása. A torony méretének növelése, minden tiltakozás ellenére, szükségessé vált. A páncélzat 80 mm-re való átalakítását nem tudták maradéktalanul megoldani, így az 75 mm-es maradt. A hosszú csövü változatot már perforált, 8 mm-es köpenylemezzel akarták felszerelni. A hadsereg vezetőinek tetszését olyannyira elnyerte, hogy a harctéren lévő Turánokra is rendeltek. A kiérkező köpenylemezeket a harctéri javítóegységek szerelték fel a jármüvekre. A torony köpenylemezét 250 mm-re a toronylemeztől rögzítették. Az oldalanként négy darabból álló oldalsó köpenylemezeket pedig a kocsitesttől 580 mm-re helyezték el. A Turán III. súlya így 23 000 kg lett, a motor teljesítménye 11,2 LE-t csökkent, mivel a motor teljesítményének növelésére ez esetben sem volt idő.A Turán III.-ból egyetlen prototípus készült el. A teszteléseken, illetve a próbalövések során jól vizsgázott. A motor teljesítménye gyengének bizonyult, de összességében hatékony harceszköznek tekinthető. Magyarország 1944-es német megszállása után már nem volt lehetőség további harckocsik gyártására.

Turán III. egyetlen elkészült darabja a Ganz gyár udvarán 

A magyar harckocsifejlesztések minősítése általában negatív, azonban a körülmények figyelembevétele szükséges a helyes következtetések levonásához. A magyar hadiipar az I. világháborúban kevés tapasztalatot szerzett a harckocsigyártásban, és a trianoni békeszerződés korlátozásai miatt ezt a két világháborúban nem is fejleszthette tovább. A német „szövetséges” teljesen elzárkózott német típusok gyártási jogának átadásától. A saját páncélos gyártása szükséges volt, de a rendelkezésre álló idő kevésnek bizonyult kiforrott típus kidolgozásához. A még itt meg nem említett és némely esetben csak tervekben létező magyar harcjármüvek bizonyítják a magyar hadiipar gyors fejlődését.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK