2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Turán II. és a Turán III. nehéz harckocsi

Art of WAR  |  2006. 09. 05., 05:04

A híres magyar páncélosokról szóló sorozatunk következő részében a Turán II. és a Turán III. nehéz harckocsikat mutatjuk be.

A Turán I. bevetésére az 1941. évi harcokban került sor. Az első összecsapás során kiderült, hogy páncélzata nem tudott ellenállni a szovjet páncéltörő eszközöknek, illetve a 40 mm-es ágyú nem okozott kárt a jól páncélozott ellenséges harckocsikban. Az is kiderült, hogy a magyar harckocsi futómüve gyenge, komolyabb manőverezésre alkalmatlan. Természetesen azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez volt a Magyar Honvédség legmodernebb eszköze, és továbbfejlesztésében komoly lehetőségek rejlettek.

 

A Turán II. 75 mm-es rövid csövü lövege előrelépést jelentett

Ezt ismerte fel a hadvezetés, amikor azt kérte, hogy az eredeti tervtől a négy gyártó cég térjen el, és a 40 mm-es ágyú helyére építsen be egy 75 mm-es harckocsiágyút. A megrendelő a gyártás folyamatosságának fenntartása érdekében azt is kérte, hogy a löveg kicserélése miatt a jármü egyéb paraméterein ne változtassanak. Továbbá szükségesnek látták a páncélzat vastagságának növelését is. A feladat megoldása a Ganz Waggon és Gépgyárra, valamint a Weiss Manfréd gyárra várt. A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a torony méretének módosítása nélkül a löveget eredeti hosszában nem tudták beépíteni, azt le kellett rövidíteni. Természetesen ezáltal a lövedék hatótávolsága és pontossága is csorbát szenvedett. A páncélvastagság növelését talpalással oldották meg. A torony homloklemeze 50 mm-ről 75 mm-re, az oldalfalak 25 mm-ről 35 mm-re növekedtek.  A módosításokkal a harckocsi súlya 1 tonnával lett több. A motor teljesítményét növelni nem tudták, és erősebb erőforrás beépítésére sem volt lehetőség, így a menetteljesítmény tovább romlott. A Turán II. típusjelzéssel lajstromba vett jármüből 130 darabot rendelt a hadsereg, melyet a két gyár megosztva készített el.

 

A torony és az oldalpáncél védettségét köpenylemezekkel növelték

A harctéren kiderült, hogy a cső rövidsége miatt az ellenséges harckocsik közelébe kell férkőzni ahhoz, hogy a találat pontos és hatásos legyen. A páncél gyengesége miatt ez sok kockázattal járt. Természetesen az is bebizonyosodott, hogy a löveg eredeti hosszának megtartásával egy hatékony fegyvert alkothatnak. Ennek érdekében kezdődött meg 1943-ban a Turán III. terveinek kidolgozása. A torony méretének növelése, minden tiltakozás ellenére, szükségessé vált. A páncélzat 80 mm-re való átalakítását nem tudták maradéktalanul megoldani, így az 75 mm-es maradt. A hosszú csövü változatot már perforált, 8 mm-es köpenylemezzel akarták felszerelni. A hadsereg vezetőinek tetszését olyannyira elnyerte, hogy a harctéren lévő Turánokra is rendeltek. A kiérkező köpenylemezeket a harctéri javítóegységek szerelték fel a jármüvekre. A torony köpenylemezét 250 mm-re a toronylemeztől rögzítették. Az oldalanként négy darabból álló oldalsó köpenylemezeket pedig a kocsitesttől 580 mm-re helyezték el. A Turán III. súlya így 23 000 kg lett, a motor teljesítménye 11,2 LE-t csökkent, mivel a motor teljesítményének növelésére ez esetben sem volt idő.A Turán III.-ból egyetlen prototípus készült el. A teszteléseken, illetve a próbalövések során jól vizsgázott. A motor teljesítménye gyengének bizonyult, de összességében hatékony harceszköznek tekinthető. Magyarország 1944-es német megszállása után már nem volt lehetőség további harckocsik gyártására.

Turán III. egyetlen elkészült darabja a Ganz gyár udvarán 

A magyar harckocsifejlesztések minősítése általában negatív, azonban a körülmények figyelembevétele szükséges a helyes következtetések levonásához. A magyar hadiipar az I. világháborúban kevés tapasztalatot szerzett a harckocsigyártásban, és a trianoni békeszerződés korlátozásai miatt ezt a két világháborúban nem is fejleszthette tovább. A német „szövetséges” teljesen elzárkózott német típusok gyártási jogának átadásától. A saját páncélos gyártása szükséges volt, de a rendelkezésre álló idő kevésnek bizonyult kiforrott típus kidolgozásához. A még itt meg nem említett és némely esetben csak tervekben létező magyar harcjármüvek bizonyítják a magyar hadiipar gyors fejlődését.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

2017. október 17-én 2 darab F-22 Raptor és egy KC-135 Stratotanker landolt a lengyelországi Powidz légibázison. A Raptorok kiszolgálásra egy 10 fős műszaki csapat is érkezett.