2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 411 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az AMX 10RC kerekes páncélozott felderítő jármű

Art of WAR  |  2006. 09. 07., 01:15

Az AMX 10RC egy közepes súlyú páncélozott felderítő jármű, mely 105 mm-es ágyúval készül. A jármű fejlesztése és gyártása a Giat cég nevéhez fűződik. A francia hadseregen kívül Marokkóban és Katarban is rendszerben van.

Az AMX 10RC-t először Csádban alkalmazták az Operation Manta müveletben 1983-84-ben, majd részt vett az Operation Desert Storm müveletben Irakban 1991-ben, és találkozhattunk vele az ENSZ-missziókban Koszovóban.

HARCMEZŐELEMZŐ, INFORMÁCIÓS RENDSZER

A jármü a SIT V1 harcmezőelemző információs rendszerrel készül, melyet a Giat cég és az EADS Defense Electronics Systems fejlesztett ki a Leclerc tankok FINDERS nevü rendszerére alapozva.

A SIT V1 rendszer kapcsolatban van a fegyverrendszerrel és a közvetlen parancsnoki jármüvel, mintegy láncot képezve. Az információk így kölcsönösen áramolhatnak a parancsnoki és a többi jármü között oda-vissza. Az adatátvitel digitális úton történik. Az információk egy monitor képernyőjén megjelenített, az aktuális területet ábrázoló térképen rajzolódnak ki.

A toronyban modern müszerek segítik a parancsnok és az irányzó munkáját

FEGYVERZET

Kétfajta toronykombinációval készülnek az AMX 10RC jármüvek: a TK 105 toronnyal, melybe egy könnyü 105 mm-es ágyút szereltek, vagy a TML 105 toronnyal, melybe 105 mm-es, NATO-szabványnak megfelelő ágyút szereltek. Mindkettőt a Giat Industries gyártja.

A 105-ös ágyú lőszereit konvejorba (forgó lőszertároló futószalag) helyezve tárolják. A TML 105 ágyú 2200 méteres távolságig képes megsemmisíteni a páncélozott célokat. A találati valószínüség 2000 m-en 90%-os.

A közelebbi és könnyebb célok leküzdésének eszköze a párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska a toronyra szerelve.

 

Az eszköz TML 105 toronnyal

Az eszköz TK 105 toronnyal

ÖNVÉDELEM

Az új továbbfejlesztett AMX 10RC harcjármüveket a Galix védelmi rendszerrel készítik. A gránátvetőkkel ki lehet lőni gyalogság elleni és füstgránátokat. A hegesztett páncéltest ellenáll a tüzérségi repeszeknek és a gyalogsági fegyverek lövedékeinek. A jármü rendelkezik egy speciális, LIRE nevü rendszerrel is, mely az ellenség infraeszközökkel való tevékenységét teszi lehetetlenné.

Természetesen a jármüvet ellátták ABV védelmi berendezésekkel (kabintúlnyomás-létesítő és levegőszürő rendszerek).

TÜZVEZETÉS, MEGFIGYELÉS

A TK 105 toronyba Cotac tüzvezető rendszert építettek, melyet a Safran (régen Sagem) gyárt. Ez a rendszer lehetővé teszi a célmeghatározást és pontos irányzást, éjjel-nappal hat másodpercen belül.

A TK 105 toronyban a nappali irányzáshoz a parancsnok széles látószögü periszkópot és egy 360°-os látószögü M389 típusú irányzómüszert, az irányzó pedig egy 10-szeres nagyítású M504 típusú irányzékot kapott M550 lézertávmérővel.

Éjszaka a parancsnok és az irányzó a DIVT 13 típusú éjszakai kameráját és az annak képét megjelenítő televíziót használhatja az irányzáshoz, melyet a Thales cég gyártott, és 1200 m-ig teszi lehetővé az irányzást éjszaka. (Az újabb típusú jármüvek már a Thales cég DIVT 16 Castor hőképes kameráját használják, melynek megfigyelő- és célmeghatározó képessége 4000 m-ig nyúlik.) 

A TML 105 torony Soptac típusú tüzvezető rendszerrel müködik, szintén a Safran cégtől, mely a célmeghatározást és kezdőelemek meghatározását önállóan végzi. A rendszer képes mozgás közben tüzet vezetni. A mozgó célokra 2000 m-ig képes tüzet vezetni a rendszer.

TELJESÍTMÉNY

A jármü átlagsebessége 85 km/h müúton vagy javított talajúton. Hatótávolsága egy feltöltéssel 1000 km. A jármü terepjáró képessége a lánctalpas jármüvek képességével vetekszik. Az erőforrás és erőátviteli berendezések mind a jármü páncéltestén belül vannak elhelyezve, így a védettségük biztosított. Az eszköz úszóképes. Vízen a sebessége 2 km/h. Az eszköz szállítható C-130, IL-76 és Boeing 747 repülőgépeken egyaránt.

Az AMX 10RC leküzdi az 50%-os emelkedőt és a 30%-os lejtőt. Árokáthidaló képessége 1,65 m.

 

A változtatható kerékmagasság a terepjáró képességet növeli 

AMX-10RC-FELÚJÍTÁSI PROGRAM

A francia hadsereg 300 db AMX-10RC jármüvét fejlesztik tovább. A fejlesztés kiterjed: új automata váltó, új elektrohidraulikus felfüggesztés-szabályzó rendszer, növelt páncélvédettség, a harcmezőelemző rendszer felújítása, a Galix önvédelmi berendezések fejlesztése, lézeres riasztórendszer létesítése, IFF (barát-ellenség felismerő rendszer), a hőképes rendszer felújítása és a PR4G rádiókészülék beszerelése (gyártó: Thales).

A felújítás utáni teljes harckészséget és a harcképesség növelését a francia erőknél a 2015-2020 közötti időben már ezeknek a jármüveknek kell biztosítaniuk.

AMX-ek a sivatagban

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A magyar utasok körében is egyre népszerűbb a mesés Madagaszkár. A sziget a homokos strandok és a természet szerelmeseit egyaránt vonzza szerte a világból. A felpörgő turizmus, a növekvő utazási igények kiszolgálása érdekében az Emirates 2025. április 2-től heti hatra bővíti a Madagaszkárra közlekedő járatainak számát.

  NÉPSZERŰ HÍREK