Az AMX 10RC egy közepes súlyú páncélozott felderítő jármű, mely 105 mm-es ágyúval készül. A jármű fejlesztése és gyártása a Giat cég nevéhez fűződik. A francia hadseregen kívül Marokkóban és Katarban is rendszerben van.
Az AMX 10RC-t először Csádban alkalmazták az Operation Manta müveletben 1983-84-ben, majd részt vett az Operation Desert Storm müveletben Irakban 1991-ben, és találkozhattunk vele az ENSZ-missziókban Koszovóban.
HARCMEZŐELEMZŐ, INFORMÁCIÓS RENDSZER
A jármü a SIT V1 harcmezőelemző információs rendszerrel készül, melyet a Giat cég és az EADS Defense Electronics Systems fejlesztett ki a Leclerc tankok FINDERS nevü rendszerére alapozva.
A SIT V1 rendszer kapcsolatban van a fegyverrendszerrel és a közvetlen parancsnoki jármüvel, mintegy láncot képezve. Az információk így kölcsönösen áramolhatnak a parancsnoki és a többi jármü között oda-vissza. Az adatátvitel digitális úton történik. Az információk egy monitor képernyőjén megjelenített, az aktuális területet ábrázoló térképen rajzolódnak ki.
A toronyban modern müszerek segítik a parancsnok és az irányzó munkáját
FEGYVERZET
Kétfajta toronykombinációval készülnek az AMX 10RC jármüvek: a TK 105 toronnyal, melybe egy könnyü 105 mm-es ágyút szereltek, vagy a TML 105 toronnyal, melybe 105 mm-es, NATO-szabványnak megfelelő ágyút szereltek. Mindkettőt a Giat Industries gyártja.
A 105-ös ágyú lőszereit konvejorba (forgó lőszertároló futószalag) helyezve tárolják. A TML 105 ágyú 2200 méteres távolságig képes megsemmisíteni a páncélozott célokat. A találati valószínüség 2000 m-en 90%-os.
A közelebbi és könnyebb célok leküzdésének eszköze a párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska a toronyra szerelve.
Az eszköz TML 105 toronnyal
Az eszköz TK 105 toronnyal
ÖNVÉDELEM
Az új továbbfejlesztett AMX 10RC harcjármüveket a Galix védelmi rendszerrel készítik. A gránátvetőkkel ki lehet lőni gyalogság elleni és füstgránátokat. A hegesztett páncéltest ellenáll a tüzérségi repeszeknek és a gyalogsági fegyverek lövedékeinek. A jármü rendelkezik egy speciális, LIRE nevü rendszerrel is, mely az ellenség infraeszközökkel való tevékenységét teszi lehetetlenné.
Természetesen a jármüvet ellátták ABV védelmi berendezésekkel (kabintúlnyomás-létesítő és levegőszürő rendszerek).
TÜZVEZETÉS, MEGFIGYELÉS
A TK 105 toronyba Cotac tüzvezető rendszert építettek, melyet a Safran (régen Sagem) gyárt. Ez a rendszer lehetővé teszi a célmeghatározást és pontos irányzást, éjjel-nappal hat másodpercen belül.
A TK 105 toronyban a nappali irányzáshoz a parancsnok széles látószögü periszkópot és egy 360°-os látószögü M389 típusú irányzómüszert, az irányzó pedig egy 10-szeres nagyítású M504 típusú irányzékot kapott M550 lézertávmérővel.
Éjszaka a parancsnok és az irányzó a DIVT 13 típusú éjszakai kameráját és az annak képét megjelenítő televíziót használhatja az irányzáshoz, melyet a Thales cég gyártott, és 1200 m-ig teszi lehetővé az irányzást éjszaka. (Az újabb típusú jármüvek már a Thales cég DIVT 16 Castor hőképes kameráját használják, melynek megfigyelő- és célmeghatározó képessége 4000 m-ig nyúlik.)
A TML 105 torony Soptac típusú tüzvezető rendszerrel müködik, szintén a Safran cégtől, mely a célmeghatározást és kezdőelemek meghatározását önállóan végzi. A rendszer képes mozgás közben tüzet vezetni. A mozgó célokra 2000 m-ig képes tüzet vezetni a rendszer.
TELJESÍTMÉNY
A jármü átlagsebessége 85 km/h müúton vagy javított talajúton. Hatótávolsága egy feltöltéssel 1000 km. A jármü terepjáró képessége a lánctalpas jármüvek képességével vetekszik. Az erőforrás és erőátviteli berendezések mind a jármü páncéltestén belül vannak elhelyezve, így a védettségük biztosított. Az eszköz úszóképes. Vízen a sebessége 2 km/h. Az eszköz szállítható C-130, IL-76 és Boeing 747 repülőgépeken egyaránt.
Az AMX 10RC leküzdi az 50%-os emelkedőt és a 30%-os lejtőt. Árokáthidaló képessége 1,65 m.
A változtatható kerékmagasság a terepjáró képességet növeli
AMX-10RC-FELÚJÍTÁSI PROGRAM
A francia hadsereg 300 db AMX-10RC jármüvét fejlesztik tovább. A fejlesztés kiterjed: új automata váltó, új elektrohidraulikus felfüggesztés-szabályzó rendszer, növelt páncélvédettség, a harcmezőelemző rendszer felújítása, a Galix önvédelmi berendezések fejlesztése, lézeres riasztórendszer létesítése, IFF (barát-ellenség felismerő rendszer), a hőképes rendszer felújítása és a PR4G rádiókészülék beszerelése (gyártó: Thales).
A felújítás utáni teljes harckészséget és a harcképesség növelését a francia erőknél a 2015-2020 közötti időben már ezeknek a jármüveknek kell biztosítaniuk.
AMX-ek a sivatagban