2018. 01. 23. kedd
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Botond terepjáró tehergépkocsi-család

Art of WAR  |  2006. 10. 16., 10:23

A magyar tehergépjármű-gyártás a két világháború között élte fénykorát. Nemcsak a belföldi piacra készültek járművek, komoly megrendeléseink voltak Európa számos országából is. Sajnos a háború után a közös piacon nem volt helyük magyar járműveknek, így a megmaradt gyáraink csak tengődtek. A kiváló minőség és terepjáró képesség jó példája az 1938-ban rendszerbe állított Botond teherautó és annak módosított változata. A következő sorokban ezt a járműcsaládot mutatjuk be.

A Magyar Honvédség terepjáró tehergépkocsik iránti igényének kielégítése érdekében a legnagyobb erőfeszítéseket a Magyar Vagon- és Gépgyár tette. A 36 M 1,5 tonnás Rába AF tervei alapján Winkler Dezső gépészmérnök, a gyár fejlesztési osztályának vezetője megtervezte a Botond A jelü, 6 x 4-es meghajtású 1,5 tonnás terepjáró tehergépkocsit. A gépkocsizó gyalogság rajszállító jármüvének szánták ezt a típust, de alkalmazni kívánták a páncéltörő lövegek vontatására is. 

A Botondot terepjáró képessége emelte a kor színvonala fölé

A próbák során kiderült, hogy a jármü kiváló tulajdonságokkal rendelkezik. A hátsó hajtás kialakításának köszönhetően a jármü terepjáró képessége jobb volt, mint az Opel-Blitzé, szinte minden terepet képes volt leküzdeni. A jármü 20 fokos lejtő leküzdésére is alkalmasnak bizonyult, 300 mm-es szabadmagasságának köszönhetően 700 mm-es gázlóképességgel rendelkezett. A 4 ütemü, 4 hengeres soros, 3771 cm³-es, 65 LE-s benzinmotor 60 km/h sebességre tudta gyorsítani a jármüvet. A fogyasztása a kor követelményeinek megfelelt, hiszen 100 kilométeren „csak” 30 liter üzemanyagot evett. A tesztek során oly mértékben elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy rögtön 1402 darabot rendeltek a teherautóból, és 38 M Botond A néven hadrendbe is állították. A megrendelt szériát 1940. év végére le is szállították. A típus érdekessége, hogy mind jobb kormányosak voltak. Terepen 1000 kg, míg közúton 2000 kg vontatására volt képes. A vezetőn kívül további 13 főt szállíthatott.A hadvezetés további 1400 darab jármü gyártására adott utasítást. Az új széria 4333 cm³-es, 70 LE-s motorral készült. Az új típus már bal kormányos volt. A Botond kiforrottságára utal, hogy egyéb módosítást nem eszközöltek rajta. 38/42 M Botond B néven álltak hadrendbe az első jármüvek 1943 elején. Ekkor a korábbi megrendelést 2057 darabra módosították. A gyártás 1944. április 13-ig folytatódott, melynek egy bombatámadás vetett véget. Ugyan a gyártást átvette a MÁVAG, de a Botond B-ből így is csak 1230 darab készült el.

 

Vajon 1948 óta hol tartana a Botond fejlesztése?

A Botond mindkét változata igen jól bevált, európai szinten is élenjáró jármü volt.  Megmaradt példányait 1949-ben vonták ki a hadrendből. A második világháború legjobb magyar gépjármü-konstrukciója volt, teljesítményei és müszaki megoldásai jobbak voltak, mint az 1950-től gyártott Csepel 350 sorozaté. A Botond továbbfejlesztését 1948 után a dogmatikus szemléletü párt- és katonai vezetők akadályozták meg.

A szemre is tetszetős jármüvet kiválóan lehetett volna alkalmazni harctéri körülmények között is

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 15., 11:46
A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem elnevezésű rendezvénysorozat részeként tartott előadást dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a napokban.
2018. 01. 17., 09:03
A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.
2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
2018-01-02 15:40:49
„A pokolban estem el – (Úgy hívták: Passchendaele)”. Siegfried Sassoon angol költő és katona írta ezt a száz éve, 1917 novemberében véget ért harmadik yperni csatáról, amelynek során nem csak a németekkel kellett megküzdeniük a támadó briteknek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 23., 11:29
z elkobzott Junkers, a Malévhez sorolt Dakota és az NDK-sokat a vasfüggöny felett átrepítő Piper esete.
2018. 01. 22., 10:03
Komoly műszaki problémák miatt változott a német haditengerészet egyik legújabb hajójának programja.
2018. 01. 22., 09:56
„Tizenkét éve közös veszteség ért bennünket. Nem csak egy szomszédos ország katonáit, hanem barátainkat veszítettük el” - mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter azon a megemlékezésen, amelyet január 19-én, a hejcei repülőgép-szerencsétlenség tizenkettedik évfordulóján tartottak a tragédia helyszínén.
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.

  JETfly Magazin

Indonézia lehet a Szu-35Sz újabb külföldi vásárlója, mivel az elkövetkező hónapokban sor kerülhet a szerződés aláírására, melynek keretein belül 11 darab Szu-35-ös harci repülőgép érkezhet Indonéziába.