2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

56 fegyverei: Budapest utcáin főpróbáztak az új szovjet páncélosok

Art of WAR  |  2006. 10. 29., 05:00

A több mint 30 éven keresztül gyártott T-54-et 1956-ban, Budapest utcáin próbálták ki első alkalommal „harci körülmények” között. A bemutató jól sikerült.

A szovjetek által használt T-34/85-ös és a JSZ-3-as a világháború végére elveszítette vezető pozícióját. A németek Király Tigrise és az amerikaiak M-41-ese, valamint M-47-ese minden tekintetben korszerübbnek számított. A hidegháború arra késztette a szovjet pártvezetőket, hogy ebben a fegyverkezési versenyben lépést tartsanak a nyugati hatalmakkal. Komoly hátrányban voltak, hiszen a szocialista blokkon belül önzetlen és őszinte segítségre senkitől sem számíthattak. A modernizációs törekvések első terméke a T-44-es volt, melyet 1945 és 1946 között gyártottak, a T-34-es lövegét és tornyát felhasználva. Számos újítást vezettek be, többek között a keresztbe fordított motort itt próbálták ki először. Minden próbálkozás ellenére a T-44-es kudarcot vallott.

 

A T-44-es harckocsi

A következő lehetőség a JSZ-3-as jól eltalált tornyában rejlett.  Ezt a „serpenyő” kialakítású tornyot vették alapul az új harckocsi tervezésénél. Ez a felfordított lábasra emlékeztető forma eltérítette a becsapódó gránátokat. A felépítményen komoly változtatásokat eszközöltek, melynek köszönhetően a harckocsi súlya 46 tonnáról 36 tonnára csökkent.

 Jól látható a tepsi alakú forma

Ennek ellenére a páncélvédettség nem romlott, sőt inkább előnyére változott. A törzs homlokpáncélja és a torony eleje 100 mm-es, míg a lövegpajzs 170 mm-es páncéllemezt kapott. A Christie-rendszerü futómüvet 5 nagyméretü torziós rugózású, egyenlőtlen elrendezésü futógörgő alkotta, melyek a visszafutó görgők szerepét is betöltötték.

 Az első és a második futógörgő közötti távolság nagyobb, mint a többi görgő esetében

A tankot az 570 LE-s V-2-54 típusú, 12 hengeres dízelmotor hajtotta. A motor teljesítménye elegendő volt arra, hogy a jármüvet 52 km/h-s sebességre gyorsítsa. A motor üzemanyag-fogyasztása elképesztő: a 812 literes üzemanyag-kapacitás 400 kilométer megtételét tette lehetővé, azaz a motor kilométerenként több mint két liter gázolajat fogyasztott.A JSZ 122 mm-es lövege helyett egy 100 mm-es löveget építettek be. A tengerészeti lövegből kifejlesztett típus 16 kilogrammos lövedékét 1000 m/s torkolati sebességgel lőtte ki, és az 1000 méter távolságra lévő 185 mm-es függőleges páncélzatot is átütötte. A löveghez később kifejlesztett, páncéltörő robbanó gránát már a 380 mm-es páncél átütésére is alkalmas volt, 2500 méteres távolságból. A harmadik generációs ürméret alatti páncéltörő lövedék, amely 1420 m/s torkolati sebességgel kilőve, szintén 2500 méterről átütötte a 200 mm-es páncélzatot, és a reaktív páncélzat sem jelentett ellene védelmet.

 A 100 mm-es löveg hatékonyabb volt, mint 122 mm-es elődje

A harckocsioszlop látványa is elrettentő   

A löveg mellé egy 7,62 mm-es géppuskát építettek be. A vezető búvónyílása fölé egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát szereltek. A toronyban kapott helyet a parancsnok, a töltő-kezelő, valamint az irányzó is.A korai változat tüzvezető rendszere egyszerü optikai irányzékból és célkeresztből állt, azonban ez a 40-es évek végére teljesen elavult. A tüzvezető rendszeren kívül a másik gyengéje a zsúfolt torony volt, melynek következtében csak 34 lőszert tudott magával vinni. Továbbá hátrányt jelentett, hogy a löveget -4° alá nem lehetett kitéríteni.   

 A T-54-esekre ez a szomorú vég várt

A szovjet hadvezetés azt hitte, hogy a T-54-es minden hadszíntéren megállja a helyét. 1956. november 4-én a magyar forradalom leverésében szerzett tapasztalatok azonban csalóka képet adtak. Az elkövetkező háborúkban, ahol a két nagyhatalom fegyverei csaptak össze, bebizonyosodott, hogy a T-54-es harckocsik már rendszerbe állításukkor elavultak. Ennek ellenére 1949 és 1981 között több mint 50 000 darabot gyártottak belőle, és a 80-as évek elejéig ezek jelentették a Varsói Szerződés tagállamainak legfőbb fegyverzetét.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.