A szovjet hadvezetés úgy gondolta, hogy a magyar forradalom leverése során a nemrég hadrendbe állított PT-76-osok kipróbálása szinte semmilyen kockázattal sem jár. Az itt állomásozó csapatok már rendelkeztek ezzel az eszközzel, ezért kézenfekvő volt, hogy harci körülmények között is „teszteljék\" őket.
Az 1920-as években a szovjet hadvezetés már foglalkozott kétéltü harckocsik fejlesztésével, azonban a II. világháború kitörésével ezek a tervek háttérbe szorultak. A világháború befejezése után a Sztálin harckocsi tervezőgárdája újra nekilátott egy hatékony kétéltü jármü megtervezésének. A sorozatgyártásra 1949 végén került sor, és a következő évben már ez volt a szovjet hadsereg első számú felderítő jármüve.
A T-54 mellett a PT-76 harci képességét is tesztelték a budapesti harcokban
A PT-76 alváza hegesztett acélkonstrukció, amely csak a kézifegyverek tüzétől védi meg a kezelőket. A jármü páncélvédettségének növelése rontotta volna a jármü úszóképességét. A vezető a jármü elejében, a kétszemélyes torony középen, a motor és a váltó pedig a jármü hátuljában kapott helyet.
A kis toronyban a parancsnok és a lövegkezelő kapott helyet
A torzós felfüggesztés hat futógörgőt tartalmaz. A lánckerék hátul, míg a láncfeszítő elöl helyezkedik el. A jármünek nincsenek láncvezető görgői.
A hat futógörgő egyben a láncvezető görgő szerepét is betölti
Fő fegyverzetét egy 76 mm-es (innen az elnevezés) D-65T típusú löveg alkotja, amit egy 360°-ban elforgatható toronyban helyeztek el. A fő hátránya a T-54-eshez hasonlóan, hogy a löveget csak -4°-ig lehet lefelé mozgatni. A felső függőleges határa is csak 30°. A fegyverzethez tartozik még egy 7,62 mm-es SGMT párhuzamosított géppuska és egy 12,7 mm-es DSHKM légvédelmi tetőgéppuska. A lőszer-javadalmazást 40 darab 76 mm-es és 1000 darab 7,62 mm-es lőszer alkotja.
Viszonylag nagy pontossággal tudott a vízről is tüzelni
A páncélost egy 240LE-s, 6 hengeres 120° V elrendezésü dízelmotor mozgatja. A 14 tonnás jármüvet 44 km/h sebességre képes gyorsítani. Vízen a jármüvet két vízsugaras hajtómü mozgatja előre, maximum 10 km/h sebességgel. A jármü vízen 65 km megtételére képes. A vezető jobb kilátásának biztosítására egy periszkópot lehet a búvónyílásból kiemelni a hullámtörő fölé.
Jól látható a két vízsugárhajtómü. Ezek zárásával és nyitásával kormányozták a jármüvet
A PT-76 népszerüségét jelzi, hogy még legalább 25 országnál áll a mai napig is rendszerben. Ezt az eszközt India Pakisztán ellen, Egyiptom az 1967-es közel-keleti háborúban, az észak-vietnami hadsereg a vietnami háborúban, Angola a délnyugat-afrikai háborúban vetette be.
A kor színvonalának maximálisan megfelelt a jármü