2018. 01. 23. kedd
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Feltámadó lánctalpasok

Art of WAR  |  2017. 10. 26., 10:24

Nyolc PTSZ-M közepes, lánctalpas úszó szállító jármű „ébredhet fel” tárolóhelyi álmából, köszönhetően egy sikeres KEHOP-pályázatnak és a HM Currus Gödöllői Harcjárműtechnika Zrt. elszánt szakembereinek.

A HM Védelemgazdasági Hivatal 2016 elején írta ki „A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése – technikai eszközök felújítása – KEHOP 1.6.0” nevet viselő pályázatot. Ennek a nyertese lett a gödöllői cég, amely megalapítása óta végzi a Magyar Honvédség szárazföldi haditechnikai eszközeinek, járműveinek, fegyvereinek központi javítását, felújítását. A nettó 657 millió forint értékű megrendelés alapján a honvédség nyolc, már üzemképtelen PTSZ-M járműve kel új életre és szolgálhat ismét hosszú éveken keresztül. Fontos kiemelni, hogy az úszóképes, kiváló terepjáró tulajdonságú lánctalpasokra szükség van katasztrófavédelmi és katonai feladatoknál egyaránt, illetve a nehéz terepviszonyok miatt ma is minden nap részt vesznek a hortobágyi lőszermentesítési feladatokban, támogatva az MH 1. Honvéd Tűzszerész- és Hadihajós Ezred szakembereinek munkáját. 

Hozott anyag

– A honvédség jelölte ki azt a nyolc járművet, amelyek felújítására pályázhattak az érdeklődők – mondta el Hegyi Viktor, a vállalat vezérigazgató-helyettese. A PTSZ-M-eket és a hozzájuk tartozó dokumentációt egy honvédségi telephelyen lehetett megtekinteni. Ezek a járművek 30 évnél is idősebbek, működésképtelenek, az elmúlt időszakot használaton kívül élték át. A teljes felújítás során az eredeti, gyári állapotot megközelítő szintre „hozzák vissza” a HM Currus Zrt. szakemberei a járműveket, azaz további több ezer üzemórányi élettartamot kapnak. Természetesen a motornak, a szárazföldi és vízi hajtásláncnak, a kormányműnek mind-mind tökéletes, gyári állapotban kell lennie a felújítás végére. Ez pedig nem egyszerű feladat, hiszen a PTSZ-ekben a T–54-es és T–55-ös harckocsik részegységei találhatók. Márpedig ezeket régen nem gyártják már, így klasszikus gyártói támogatásról nem lehet beszélni, az alkatrész-utánpótlás biztosítása tehát komoly fejtörést és logisztikai feladatot jelent. S ez a helyzet az idővel bizony csak romlani fog…

– A NATO-ban a honvédség úszóképes lánctalpas szállítójárművei egyedülállók, azaz ilyen eszköz csak orosz forrásból szerezhető be – hangsúlyozta Hegyi Viktor. A PTSZ-M típust már nem is gyártják, utódja a T–72-es és T–80-as harckocsik elemeit, rendszereit felhasználó PTSZ–4. Ezen eszközök új ára az elérhető információk szerint a jelenlegi felújítás értékének ötszöröse-hatszorosa is lehet egy eszköz tekintetében. Így még mindig gazdaságos opció a felújítás és a további használat, még az alkatrészpótlás említett nehézségeivel együtt is.

Munka az van…

Márpedig van mit javítani és cserélni, hiszen felújításra vagy a gyári állapotot visszaállító közép- és nagyjavításra a nyolc jármű egyikénél sem került még sor korábban. Virág Zoltán technológai és fejlesztési igazgató, egyben a projekt vezetője jelezte: a járművek ugyanakkor használat közben a szükség szerinti javításokat, karbantartásokat megkapták.

– A HM Currus Zrt. szempontjából komoly jelentősége van ennek a felújításnak, hiszen az utóbbi évek egyik legjelentősebb ilyen projektjéről beszélhetünk – mutatott rá Benkó Imre vezérigazgató. A cégvezetés egyik kiemelt feladata, hogy a társaságot a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programban lefektetett jövőképnek, s a várható kihívásoknak megfeleltessék – infrastruktúrában, felszereltségben, szakembergárdában, rugalmasságban egyaránt. Azt is lehet mondani, hogy ez a feladat pont jókor jött, hiszen a HM Currus Zrt. most épp azt csinálja, amire eredetileg létrehozták. Ezzel erősíteni is lehet azt a fajta munkahelyi kultúrát, amely létfontosságú a későbbi felújítások, javítások, fejlesztések eredményes elvégzéséhez. A cégvezetés ugyanis abban bízik, hogy a jövőben egyre több ipari szintű nagyjavításban, fejlesztési projektben is részt vehetnek.

Arról egyelőre nincs információja a vállalatnak, hogy a későbbiekben kapnak-e hasonló volumenű és jellegű feladatot, hiszen – mint ahogy Hegyi Viktor hangsúlyozta – jelen esetben egy KEHOP-pályázatról van szó. A Magyar Honvédség ugyanakkor még az idén tervezi hasonló járművek javíttatását. A vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy a nyertes pályázat második eleme három Ural üzemanyag-szállító/-töltő gépjármű felújítására, átépítésére vonatkozik. Ezt a feladatot a HM Currus Zrt. a Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft.-vel közösen végzik. A gödöllői szakemberek az Ural önjáró alvázait tették működőképessé és újították fel. Az üzemanyag-szállító és -töltő felépítményt pedig a Schwarzmüller készíti el. Ezzel a kor technológiai színvonalának megfelelő üzemanyag-szállítás válik lehetővé a régi-új járművekkel.

– A HM Currus Zrt. tisztában van a védelmi ipart övező makrogazdasági környezettel, a Magyar Honvédség lehetőségeivel és a Zrínyi 2026 jelentette jövőképpel – jegyezte meg Benkó Imre. Ennek megfelelően a cég igyekszik proaktív módon a felhasználók részére különböző fejlesztési javaslatokat kidolgozni. Remélik, hogy a bővülő források mellett lehetőség nyílik nagy volumenű fejlesztési munkákra is, így kitolva a most hadrendben álló technika életciklusát. Sőt, bizonyos eszközök tekintetében akár képességfejlesztésről is érdemes beszélni.

A műtőben

A beszélgetés után vendéglátóim elkísértek a gyárcsarnokba, ahol a felújítási folyamat különböző állomásain várták az öreg lánctalpasok a rajtuk dolgozó szakembereket. Érdekes volt látni, ahogy a beérkezési állapotból „kibontják” a járműveket, többek között a 12 hengeres V–54P dízelmotort (amely külön műhelyben nyeri vissza régi és pontosan beszabályozott, majd próbapadon megvizsgált erejét), az üzemanyagtartályt, a hűtőt vagy éppen a lebocsátható rámpát. Minden cső, csatlakozás, bilincs és csavar kikerül, gyakorlatilag csak maga a jármű acélteste marad a betonra helyezett tartókra támaszkodva. Igaz, gyakran a testet is foltozni, javítani kell, hiszen egy-egy ütközés vagy a korrózió csúnya sebeket ejtett az acélon is.

A fokozatosan „megtelő” fémtest aztán elnyel mindent, csillognak a vadonatúj, a guminál sokkal többet bíró szilikoncsövek, a fényes bilincsek, az újrafestett gázolajtank, az ismét „teliüveg” vezetőfülke. A világítótestek a helyükön, és a gyári úszópróba után az utolsó réteg festék is a járművekre kerül. A megfelelő karbantartással pedig remélhetőleg sokáig üzemképesek maradhatnak az újraélesztett PTSZ-M-ek.

Fotó: Dévényi Veronika

Magyar Honvéd 2017. szeptember/Trautmann Balázs

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 15., 11:46
A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem elnevezésű rendezvénysorozat részeként tartott előadást dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a napokban.
2018. 01. 17., 09:03
A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.
2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
2018-01-02 15:40:49
„A pokolban estem el – (Úgy hívták: Passchendaele)”. Siegfried Sassoon angol költő és katona írta ezt a száz éve, 1917 novemberében véget ért harmadik yperni csatáról, amelynek során nem csak a németekkel kellett megküzdeniük a támadó briteknek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 23., 11:29
z elkobzott Junkers, a Malévhez sorolt Dakota és az NDK-sokat a vasfüggöny felett átrepítő Piper esete.
2018. 01. 22., 10:03
Komoly műszaki problémák miatt változott a német haditengerészet egyik legújabb hajójának programja.
2018. 01. 22., 09:56
„Tizenkét éve közös veszteség ért bennünket. Nem csak egy szomszédos ország katonáit, hanem barátainkat veszítettük el” - mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter azon a megemlékezésen, amelyet január 19-én, a hejcei repülőgép-szerencsétlenség tizenkettedik évfordulóján tartottak a tragédia helyszínén.
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.

  JETfly Magazin

Indonézia lehet a Szu-35Sz újabb külföldi vásárlója, mivel az elkövetkező hónapokban sor kerülhet a szerződés aláírására, melynek keretein belül 11 darab Szu-35-ös harci repülőgép érkezhet Indonéziába.