A hajdanvolt „harci taxik”, azaz a páncélozott szállítójárművek szerepe alaposan megváltozott és felértékelődött az elmúlt húsz esztendőben.
A terrorizmus elleni afganisztáni, iraki és afrikai hadjáratokban tapasztaltaknak, illetve az új orosz fenyegetésnek köszönhetően generációváltás várható, még az évtized vége előtt.
Gyakorlatilag szinte egyszerre „futott ki” számos fontos NATO-tagállam hadseregének páncélozott szállítójárműve. A több évtizedes szolgálat után búcsúzó eszközöket modern járművekkel kell felváltani. Ezt mondani könnyű, de a megfelelő járművet kiválasztani, a vele szemben támasztott követelményeket megfogalmazni egyáltalán nem egyszerű. Gumikerekek vagy lánctalpak? Több páncélzat vagy kisebb tömeg? Védelem vagy könnyű szállíthatóság? Több fegyverzet vagy több szállítható katona?
Vízi jártassági
Az egyik legrégebben húzódó beszerzés az amerikai tengerészgyalogság úszóképes harcjármű-programja (Amphibious Combat Vehicle – ACV). Az 1972 óta hadrendben álló, azóta többször is modernizált AAVP–7A1 gyengéit (mint például az aknák, improvizált robbanóeszközök elleni elégtelen védelem, a ma már nem kielégítő fegyverzet) a 2003-ban indított iraki hadművelet mutatta meg. A lecserélésre indított ACV-program sem ma kezdődött: egy sikertelen projekt után 2011-ben indították el. A két fázisra osztott program első részében (ACV 1.1) egy 8×8-as hajtásláncú, gumikerekes, a háromfős személyzet mellett legalább 10 (de inkább 13) felszerelt tengerészgyalogost szállítani képes, minimum egy 12,7 milliméter űrméretű géppuskával ellátott, távirányított toronnyal rendelkező, úszóképes, páncélozott járművet keresnek. Alapvető elvárás a későbbi, komolyabb fegyverzet (egy 30 milliméteres gépágyú és egy 40 milliméteres automata gránátvető) befogadására alkalmas torony helyének előkészítése, a kétméteres hullámzás leküzdése, a benn ülők magas fokú védelme. A program során 2015 novemberében a BAE Systems és a SAIC kapott megbízást 13–13 jármű leszállítására. Ezeket a megrendelő 2017 közepéig szeretné megkapni, s a szükséges tesztelést is le akarják zárni még ebben az évben. Tender-győztest 2018-ban hirdetnek; a kiválasztott cégnek 2023-ig kell leszállítania 204 járművet.
A BAE System az IVECO DV-vel összefogva nevezte be az amerikai elvárásoknak megfelelően módosított SuperAV prototípusát. A 26 tonnás saját tömeg mellé 4000 kilogrammos terhelhetőség jár. A 700 lóerős Iveco CURSOR turbodízel motorral hajtott SuperAV háromfős személyzete mellett 13 köbméteres belső terében 13 tengerészgyalogost és két napra elegendő felszerelését képes biztonsággal szállítani. A jármű sebessége szárazföldön maximum 105 km/h, míg a tengeren úszva 11 km/h.
A SAIC a szingapúri ST Kinetics-szel együttműködve készítette el a TERREX 2 úszóképes járművet. A 30 tonnás, szintén gumikerekes, 8×8-as hajtású páncélozott jármű hasznos terhelhetősége 9000 kilogramm, amelybe azonban a felszerelhető pótpáncélzat is beleértendő. A 600 lóerős Caterpillar C9 dízelmotorral hajtott TERREX 2-esbe a szokásos három fő (vezető, parancsnok, irányzó) mellé a küzdőtérben tizenkét tengerészgyalogos fér el. A robbanások elleni védelmet erősíti a kétszeres V kialakítású test.
Teljes csere
Az Egyesült Királyság szárazföldi haderejének átalakítását is nagyban érinti a tervezett járműcsere. A jelenlegi három gépesített dandárból csak kettő maradna, amelyek az új, lánctalpas AJAX járműcsalád tagjait kapják meg. Az első megrendelés 589 AJAX beszerzésére vonatkozik, különböző (felderítő, csapatszállító, tűztámogató, műszaki mentő, előretolt repülés- és tüzérségi irányító, megfigyelő, műszaki) változatokban. A jelenlegi tervek szerint 2017-től állhatnak hadrendbe az első, 38 tonnás lánctalpasok. A harmadik dandár helyére viszont két másik kerülne: a „csapásmérő dandárok” néven emlegetett, leendő egységeket gumikerekes, 8×8-as páncélozott járművekkel szerelik majd fel.
A két, esélyesnek tartott jelentkező közül a General Dynamics Land Systems egyszerre két járművet is kínál a brit hadvezetés számára. Az egyik a már jól bevált, jelentős harctéri tapasztalattal rendelkező Stryker, amelyet az amerikai hadsereg 2003 októbere óta számos hadszíntéren aktívan használ. A ma már dupla V-kialakítású, növelt robbanásálló törzzsel készített, moduláris pótpáncélzattal is felszerelhető jármű mellett a kanadai haderőben hadrendben álló LAV 6.0 is esélyes lehet a potenciálisan 1000 jármű eladásával kecsegtető üzletre. A LAV 6.0 a Kanadában már jól bevált LAV III Kodiak továbbfejlesztése. Az afganisztáni tapasztalatok alapján átalakított LAV 6.0 is dupla V-alakú törzset, extra külső pótpáncélzatot, energiaelnyelő üléseket, automata tűzoltó készüléket kapott. Maradt viszont a kétszemélyes torony és benne a fegyverzet: a 25 milliméteres M242 Bushmaster gépágyú és a párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska. Persze a vevő dönthet másképp is: Szaúd-Arábia például 20 és 30 milliméteres gépágyúkkal vásárolt LAV 6.0-kat.
A megrendelésre pályázik a francia Nexter is. Az általuk kínált VBCI szintén derekas harci tapasztalatokkal rendelkezik: Afganisztán mellett Mali és Közép-Afrika háborús területein is megfordult, francia színekben. A 2015-ben bemutatott VBCI 2 már 32 tonnás tömeg mellett 13 tonnányi hasznos terheléssel rendelkezik, melyet egy 650 lóerős Volvo D13, a hadszíntéren is könnyen cserélhető kialakítású turbodízel motor mozgat.
Olasz meló
Olaszország hadiipara régóta ismert a különböző feladatokra optimalizált gumikerekes harcjárműveiről. Jelenleg a CENTAURO-család legfejlettebb tagjának a 2016-ban bemutatott CENTAURO II számít. A kifejezetten tűztámogató feladatokra szánt jármű a Freccia gyalogsági harcjármű törzsének továbbfejlesztésével, és egy új, teljesen elektronikus vezérlésű és mozgatású toronnyal rendelkezik. A járművet egy 120 milliméteres, 45-ös kaliberhosszúságú ágyúval szerelték fel, amely kompatibilis minden, szabvány 120 milliméteres harckocsi-lőszerrel. Így a 30 tonnás, 8×8-as, egyedi törzskialakítású jármű komoly tűzerőt képvisel. A már 1991 óta olasz hadrendben álló B1 Centauro harcjárművek lecserélése mellett az Iveco DV – Oto Melara kettős komoly exportsikerekben is reménykedik.
Ausztrál csere
Az ausztrál hadsereg szintén jelentős, több lépcsős csereprogram előtt áll. Az első hullámban egy gumikerekes, kifejezetten harcifelderítő-feladatokra optimalizált, kiváló terepjáró képességű páncélozott járművet állítanak majd hadrendbe. A tervek szerint 2021-től az új, modern típus az öreg, lánctalpas M113-asokat, az ausztrál 8×8-as Piranha-változatokat, az ASLAG-ot és a 4×4-es PMV járműveket váltja majd fel. A megrendelni szándékozott 225 jármű felderítő (129), parancsnoki (26), megfigyelő (17), előretolt repülés- és tüzérségi irányító (8), sebesültmentő (15), műszaki mentő (10) és mozgó szervizállomás (20) változatban érkezik majd, 2,5 milliárd dollárra tervezett költségvetéssel.
A követelmények szerint a már létező, a lehető legnagyobb ausztrál részvétellel legyártandó jármű felderítő változatának a háromfős legénység mellett 4–8 felszerelt katonát és a feladathoz szükséges eszközöket kell szállítania. A nyolc jelentkező közül a BAE Systems Australia/Patria (AMV35) és a Rheinmetall Defence Australia (BOXER CRV) nyert jogot a prototípusok elkészítésére.
A Patria AMV moduláris kialakítású páncélozott szállítójárművének ausztrál igények szerinti változata a megszokott, gumikerekes, 8×8-as hajtással, illetve erősebb védelemmel, nagyobb teherbírással rendelkezik. A kétszemélyes toronyba az Orbital ATK Bushmaster III 35 milliméteres gépágyú került. A jármű túlélőképességét növeli az integrált Saab LEDS 50 aktív önvédelmi rendszer és a felhelyezhető, Afganisztánból és Irakból már jól ismert, RPG-k elleni védőháló is. A 8×8-as hajtásláncú, gumikerekes BOXER CRV meglehetősen erős fegyverzettel rendelkezik. A LANCE toronyba egy 30 milliméteres Mk–30-2/AMB gépágyú mellé SPIKE irányított páncéltörő rakéták kerültek. A kommunikációs és felderítőrendszereket a Northrop Grumman szállítja.
Magyar Honvéd 2017. április/Trautmann Balázs
Forrás: honvedelem.hu