2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Páncélváltás - Régi feladat, új járművek

Páncélváltás - Régi feladat, új járművek
Art of WAR  |  2018. 01. 17., 09:03

A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.

Griffon–Jaguar: belül szinte minden ugyanaz.

A francia hadsereg gyakran alkalmazott, a világ számos válsággócában bevetett eszközei az AMX–10RC és az ERC 90 (lövegekkel felszerelt) tűztámogató és felderítő járművek. Az 1970-es évek végén és 1980-as évek elején hadrendbe állított „hatkerekűek” felett – a több alkalommal elvégzett modernizálás ellenére – eljárt az idő. Az utód a Nexter, a Thales és a Renault Truck Defense konzorciuma által gyártott EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) Jaguar lesz. A francia haderő 2020-ig szóló „Scorpion” modernizációs programján belül 2017 áprilisában az első 20 példányt már meg is rendelték, ugyanakkor a teljes cseréhez legalább 248 jármű megvásárlása lenne szükséges.

A Jaguar feladata is a felderítés és a lövészegységek tűztámogatása lesz. Ehhez a 6×6-os kerékképletű, 25 tonna tömegű páncélos fő fegyverzete egy 40 milliméter űrméretű, percenként 200 lövésre képes CT40 automata gépágyú lesz, amit a toronyban egy 7,62 milliméteres géppuska, két, fejlesztés alatt álló MBDA MMP irányított páncéltörő rakéta és önvédelmi célokra nyolc füstgránátvető cső egészít majd ki. A jelenlegi fejlesztési, költségvetési trendeknek és a költséghatékonyság mindent átható szellemének megfelelően egy, már gyártásban lévő Renault terepjáró teherautó-alvázra és hajtásláncra kerül fel a Nexter páncélozott felépítménye. A kommunikációs, tűzvezető, felderítő, lézeres besugárzásjelző és elektronikai zavarórendszereket pedig a Thales szállítja.

A Jaguar feladata a felderítés és a lövészegységek tűztámogatása lesz.

Megvan az első külföldi vásárló is, Belgium, amely 60 Jaguart és 417 VBMR Griffont rendelt meg 1,1 milliárd euro értékben. Az új francia járművek a most használt Piranha IIIC 8×8-as és a Dingo 2 4×4-es páncélozott csapatszállító, illetve a Pandur I felderítő rendszereket váltják majd fel.

A sokkerekű Griff

Az említett VBMR Griffon és a Jaguar viszonya több mint szoros: 70 százalékban azonos alkatrészekből, elemekből épülnek fel. Míg a Jaguar feladata a felderítés, addig a Griffoné a csapatszállítás, elsősorban a még 1976-ban hadrendbe állt, kisebb méretű 4×4-es VAB-et kiváltva.

A vezető, a toronylövész és a parancsnok mellé nyolc, teljesen felszerelt lövészkatona fér el a robbanásvédett (zárt tárolórekeszek, a járműtest oldalára erősített ülések, négypontos biztonsági öv) deszanttérben. A páncélos belső tere túlnyomásos (a vegyi, biológiai és nukleáris fegyverek hatásait kivédendő), illetve légkondicionált, oldalára további moduláris pótpáncélzat helyezhető el, akár a NATO STANAG 4569 Level 4 védettségi szintet is elérve. A speciális kiképzés miatt akár egy 10 kilogrammos akna vagy improvizált robbanótest hatását is képes csökkenteni a V alakú alsó rész, megóvva a benn ülőket.

Az ERC 90 felett már eljárt az idő.

A szintén 25 tonnás Griffon esetében a vezetőfülke tetejének jobb oldalára elhelyezett, nappal és éjjel is használható kamerarendszerrel felszerelt, távirányítású fegyvertoronyba egy közepes vagy nehéz géppuska, nagyobb tűzerő igényének esetén egy 40 milliméteres automata gránátvető építhető be. A takarékos turbodízel Renault motor hatótávolsága közúton 800 kilométer. A lövészkatonákat szállító alapváltozat mellett parancsnoki harcálláspont, harctéri mentőgépjármű, tüzérségi megfigyelő, műszaki és járműmentő Griffon is kerül majd a francia hadsereghez. Nem is kevés: jelenleg 2122 darab megrendeléséről van szó, s ezekből az első 319-et 2017 áprilisában meg is vásárolták. Az első Griffonokat az Afganisztánban és Maliban sokat „szereplő” 126. lövészezred kapja majd 2021-ben.

Nehézfiú

Nem csak a (gumi)kerekeseké a világ: lesz újdonság lánctalpakon is. Igaz, ehhez Nagy-Britanniáig kell menni, ahol a General Dynamics UK fejlesztette ki a brit hadsereg új gyalogsági harcjárműcsaládját. A mérnökök ugyanakkor nem a nulláról kezdték a munkát: az Ajax nevet kapott páncélos az osztrák és a spanyol haderőben már rendszeresített ASCOD „angolosított”, alaposan átszabott változata.

Az Ajax 2010-ben győzte le a BAE Systems CV–90-esét, amikor az 1970 óta hadrendben álló és a Falkland-szigetektől a Balkánon és Irakon át Afganisztánig számtalan háborúban részt vevő CVR(T)-járműcsalád utódját keresték. A kifejezetten kis méretű, ezért korlátozott védelmet nyújtó, de mozgékony, légi úton könnyen szállítható CVR(T) adta a hadsereg felderítő (FV101 Scorpion, FV107 Scimitar és Sabre), páncéltörő (FV102 Striker, Swingfire, majd 2005-től Javelin rakétákkal), csapatszállító (FV103 Spartan), mentő (FV104 Samaritan), parancsnoki (FV105 Sultan), illetve járműmentő (FV106 Samson) képességének gerincét. Nos, a 38 tonnás, lánctalpas, alaposan felfegyverzett, többféle változatban megépített Ajaxnak kell majd ezeket a feladatokat átvenni. 2015. szeptember 3-án, a walesi NATO-csúcstalálkozó elé időzítve rendelt meg a brit védelmi minisztérium 589 példányt, amelyek gyakorlatilag a teljes, az előbb felsorolt feladatpalettát lefedik.

A jövő szállítójárműve, a VBMR Griffon.

Az alap felderítő változat egy 40 milliméteres CT40 gépágyúval, illetve egy L94A1 típusú, 7,62 milliméteres párhuzamosított géppuskával rendelkezik. A gépágyúhoz páncéltörő, beton elleni speciális, repesz-romboló és légi célok (így helikopterek és drónok) elleni, különleges lőszert is rendszeresítettek. A 42 tonnás harci tömeg mellett a gyártó szerint további két tonnát lehet még az Ajaxra „építeni” (például védelmi és támadó rendszerek, extra páncélzat, zavarórendszerek formájában) anélkül, hogy a teljesítménye számottevően romlana. Apropó, páncélzat: a test oldalán előre kialakított tartóelemekre felerősíthető a kívánt reaktív vagy egyéb pótpáncélzat. Ha ez egy találat miatt megsérül, a modulrendszerű kialakításnak köszönhetően a csere egyszerűen megoldható.

A lánctalpas mozgatásáról a német MTU V8 199 TE21 turbodízel motor gondoskodik, egy hatsebességes automata sebességváltón keresztül. A toronyra és a testre elektronikai felderítőeszközök, éjjel-nappal használható kamerák, speciális mikrofonrendszer kerültek, hiszen az elsődleges feladat mégiscsak a harci felderítés. A megszerzett információkat egyrészt a jármű saját belső, Ethernet-alapú, több terabájtnyi tárolóképességű fedélzeti számítógépes rendszere értékeli és archiválja, másrészt a Challenger 2-es nehéz harckocsikból már ismert BOWMAN elnevezésű, valós idejű adatátvitelre alkalmas taktikai kommunikációs rendszeren keresztül képes megosztani.

A pótpáncélzat modulárisan cserélhető az Ajaxon is.

Begördülő változás

Teljes cserére szorul a brit hadsereg gumikerekes páncélozott szállítójármű-flottája is. A nagy kérdés: az amerikai eredetű Cougar-család brit változatait, azaz a Mastiff, a Ridgeback és a Wolfhound közel 700 példányát mi váltja majd fel? A brit hadvezetés tervei szerint (Army 2020) a jelenlegi három helyett két, páncélozott járműveket alkalmazó „csapásmérő” lövészdandár marad majd hadrendben 2020-ra. A dandárok két-két, Ajaxszal felszerelt és az új, még beszerzésre váró páncélozott csapatszállító járművel ellátott (egyes brit források szerint csupán zászlóaljerejű) ezredből és a szükséges kiegészítő (műszaki, tüzérségi, logisztikai egészségügyi) elemekből állnak majd. Ehhez azonban megfelelő, nagy mobilitású, de erős védelemmel rendelkező, „digitalizált”, a Challenger 2-esekkel és a továbbfejlesztett Warrior lövészpáncélosokkal is együttműködni képes, 6×6-os vagy 8×8-as gumikerekes járművekre lesz szükség. A Rheinmetall szerint erre nincs is jobb megoldás, mint a holland–német fejlesztésű Boxer, amelyet a két országon kívül már Litvánia is alkalmaz. Nem véletlen, hogy a 2017-es londoni DSEI haditechnikai kiállításon egy speciális festésű, az Egyesült Királyság zászlójába „öltöztetett” Boxer is megjelent, rendkívüli feltűnést keltve. A várhatóan akár 800 járműves, hárommilliárd angol font értékűre becsült megrendelésre azonban mások is pályáznak. Így a vetélytársak között van a harcedzett Stryker (General Dynamics), a VBCI (Nexter), a Patria AMVXP és a Terrex (ST Kinetics) is. Kérdés, a brit védelmi tárca mikor indítja el a hivatalos versenyt a gyártók között, és persze hogyan lesz ebből 2020-ra két felszerelt dandár?

Magyar Honvéd 2017. december - Trautmann Balázs

A Mastiff csak ideiglenes megoldás volt a brit haderőben. Fotó: internet

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.
2024. 03. 06., 10:44
Dr. Porkoláb Imre dandártábornok reméli, hogy a jövőben az eddigieknél több és tőkeerősebb magyar vállalat indul majd az Európai Védelmi Alap (EDF) idei pályázatain.
2024. 03. 04., 10:14
Az ország bármelyik toborzó irodájában vagy az iranyasereg.hu oldalon március 5-ig tudnak jelentkezni Önkéntes Katonai Szolgálatra azok, akik plusz pontokkal szeretnék erősíteni a jövő évi felsőoktatási felvételijüket. Módszertől függően akár 16, 32 vagy 64 többlet pont is szerezhető!

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.