2017. 10. 17. kedd
Hedvig
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Önjáró lövegek korszerűsítését sürgeti az amerikai haderő

Art of WAR  |  2006. 10. 27., 13:12

Már megjelenése is félelmetes, a tűzereje még nagyobb tekintélyt parancsoló. Az M110 önjáró löveg korszerűsítését sürgetik az amerikai szárazföldi haderők. A mozgékony és gyors technikai eszköz jó szolgálatot tett többek között az iraki háborúban. Korszerűsítésére azért van szükség, mert a jármű küzdőtere védtelen a vegyi fegyverek támadása, valamint a tüzérségi repeszek ellen.

Az 50-es években az Egyesült Államok hadseregében rendszeresített 203 mm-es önjáró tarack az M55 volt. Az eszköz két fő hátrányaként említhető a 45 tonnás tömeg, ami miatt légi szállításra nem volt alkalmas, illetve hogy a benzinmotor hihetetlen mértékü üzemanyag-fogyasztása miatt csak 270 kilométer megtételére volt képes. Az ötvenes évek közepe felé egy új önjáró tarack kifejlesztéséről született döntés. A tender kiírásában szerepelt, hogy a jármü légi úton szállítható legyen, valamint hogy mozgékonysága haladja meg az elődökét. A tendert a Pacific Car and Foundry Company nyerte el, és itt kezdődött meg az eszköz gyártása.A hatótávolság növelése érdekében az eszköz benzinmotorját egy 405 LE-s Detriod Diesel Model 8V-71T típusú dízelmotorra cserélték, ezzel a hatótávolsága 750 km-re nőtt. Számos további módosítás után M110 néven állították hadrendbe.

 

Ez a hatalmas monstrum 60 km/h sebesség elérésére képes

A jármüvet öt futógörgővel látták el. A meghajtó lánckerék elöl kapott helyet. A futómü érdekessége, hogy a többi lánctalpas jármütől eltérően ezen nincs külön láncfeszítő kerék, ezt a szerepet az utolsó futógörgő tölti be. A stabil tüzelési helyzet elérése érdekében a felfüggesztést tüzeléskor rögzíteni lehet. A jármü rugózását torziós tengelyek teszik puhábbá. A felépítmény hegesztett acélkonstrukció.

A láncfeszítőn kívül láncvezető görgőket sem láthatunk

Különösebb gondot nem fordítottak a komoly páncélvédelemre, mert a tarack tüztámogató szerepe ezt nem is indokolta. A motor az alváz elejében kapott helyet, jobbra, a vezető számára kialakított kabin mellett. A tarackot a páncéltest hátsó részére szerelték. A jármüre szerelt 203 mm-es M2A2 tarackot a II. világháború előtt fejlesztették ki.

Egy tüzeléshez előkészített M110…

A tarack függőleges irányzási szöge -2º-tól +65º-ig terjedt, a vízszintes irányzási szög pedig jobbra és balra egyaránt 30º. Mind a vízszintes, mind a függőleges irányzás hidraulikus meghajtású, de kézi erővel is müködtethető. A tarack csőszájfékkel és füstelszívóval nem rendelkezik. Az alváz hátsó részén találjuk a töltőautomatát, amely felemeli a lövedéket a földről, és a töltőürbe helyezi.

…és egy tüzet kiváltó. Jól látható, hogy mennyi ember munkájára van szükség

A tarack hagyományos, kazettás, vegyi, nukleáris lövedékek kilövésére egyaránt alkalmas. A jármü csak két lövedéket visz magával, a többi lőszert és a kezelőszemélyzet egy részét egy M548-as szállítja. Az M110 kezelőszemélyzete 13 fő, közülük öt (parancsnok, vezető, három tüzér) tartózkodik a jármüvön. Komoly hátránya, hogy a küzdőtér nyitott, így a kezelőszemélyzet teljesen védtelen a kézifegyverek tüze, a vegyi fegyverek támadása és a repeszek ellen. A védőfelszerelések fejlesztése folyamatban van.

A kezelőszemélyzet egy részét és a lőszereket szállító M548-as

A jármü népszerüségét jól jellemzi, hogy az Egyesült Államok szárazföldi csapatain kívül Belgium, Görögország, Irán, Izrael, Olaszország, Japán, Jordánia, Hollandia, Pakisztán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea, Spanyolország, Tajvan, az Egyesült Királyság és Németország alkalmazza.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

Látványos bemutatókkal színesített családi napot szervezett a dolgozói és családtagjaik részére október 14-én az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis.