2024. 06. 16.
Jusztin
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India mattot adott Pakisztánnak?

Art of WAR  |  2016. 05. 24., 09:34

India légterét Sz–400 vigyázza majd.

Az indiai haderő modernizációja szempontjából szignifikáns előrelépést jelent az orosz Sz–400 típusú integrált légvédelmi rendszer beszerzése. A fegyverrendszer beszerzésére vonatkozó megállapodást az Indiai Köztársaság miniszterelnöke, Narendra Modi és az Oroszországi Föderáció elnöke, Vladimir Putin orosz elnök még tavaly decemberben véglegesítette.

A megállapodást megelőző hosszas egyeztetések eredményeként a kezdetben tervezett 12 légvédelmi rakétaosztály feltöltéséhez szükséges eszközök beszerzését öt (5) rakétaosztály beszerzésére csökkentették, mindazonáltal – a hivatalosan meg nem nevezett – költségek mértéke még így is sok milliárd USD. Az eszközök szállításának pontos időpontja jelenleg még nem ismert.

Az Sz–400-as rendszer négy különböző típusú rakéta indítására képes és többrétegű radar lefedéssel biztosítja a légi célok felderítésének hatékonyságát az alkalmazási körzetében. Amennyiben India a Pakisztánnal közös határszakaszon telepíti az újonnan beszerzett rendszereket, azok 600 km-es radarlefedettséget és az ellenséges légi járművek, repülőeszközök – a határsávtól számított –40- 400 km távolságon történő megsemmisítését is lehetővé teszik.

Az Sz-400-as rendszerrel felszerelt légvédelmi rakétaosztályok 8 darab indítóállvánnyal, egy irányító központtal, egy radarberendezéssel és 16 rakétával vannak felszerelve. Az alkalmazott rakéták rendkívüli, mintegy 17000 km/h-s (!) sebességgel közelítik meg a célokat.

Az indiai Reliance Defence Ltd. várhatóan Modi miniszterelnök moszkvai látogatásakor köti meg a szerződést az orosz fegyvergyártóval. India erősen törekszik arra, hogy - a kínai 2014-es beszerzést követően - másodikként juthasson hozzá az eszközökhöz.

Mindezalatt az oroszok az Sz–300 és az Sz–400-as rendszerek kivonását és helyettük a sokkal hatékonyabb Sz–500-as rakétarendszerek rendszerbeállítását tervezik. Moszkva nemrég szerelte fel az Iráni Iszlám Köztársaságot az Sz–300 rendszer PMU-2 Favorit változatával, amelyből a perzsa ország – Indiához hasonlóan – ötöt rendelt. Miután azonban a teheráni szállítást az ENSZ különböző szankciókkal hátráltatta, a Szaúd-Arábia Királyság részére történő eladásoktól Oroszország visszalépett.

Az Sz–400 Triumph rakétavédelmi rendszer beszerzésének megvalósulása hatalmas előrelépést jelenthet az indiai haderő modernizációjának tekintetében és egyúttal hozzájárulhat az ország globális nagyhatalomi törekvéseihez is. Annak ellenére, hogy Indiában nincs jelentősebb belső feszültség és a valós külső fenyegetés sem teszi indokolttá, az ország olyan módon szeretné felfegyverezni magát, hogy az a Kínai Népköztársaság ez irányú képességeinek megfelelő szintet érjen el. Jóllehet Oroszország a Kínával való együttműködést a mai napig kiemelt fontosságúként kezeli, az indiai erőfeszítéseknek is egyre jelentősebb teret ad. A nukleáris tengeralattjárók beszerzésére vonatkozó megállapodáson túl, mindkét fél elkötelezett a T–50 (más néven PAK FA) 5. generációs vadászrepülő közös gyártása mellett, ami képes lenne az Amerikai Egyesült Államok légierejében szolgálatot teljesítő F-22 Raptorok képességeit ellensúlyozni.

Az utóbbi 10 évben tapasztalható egyre kevésbé felhőtlen amerikai-pakisztáni együttműködés is az indiai pozíció megszilárdulását, kedvezőbbé válását eredményezte. Pakisztán az utóbbi időben számos szankcióval kénytelen szembesülni és Washingtont is egyre több belső politikai támadás éri az „ultra modern” fegyverek Pakisztánnak történő átadása tervezésének okán. Mialatt India Sz–400-as rakétavédelmi rendszereket vásárol, a továbbfejlesztett US Patriot rendszerek pakisztáni beszerzésének lehetősége továbbra is nyitott kérdést maradt. Mindezeken túl a közelmúltban nyolc F-16-os sugárhajtású vadászgép beszerzésének sikertelensége jól szimbolizálja a pakisztáni diplomácia jelenlegi megítélését az Egyesült Államokban.

Mialatt Kínát talán nem is aggasztja az Sz-400 rendszerre vonatkozó megállapodás, annak kiemelkedő jelentősége lesz Pakisztán légierejére és rakétaprogramjára is. Csak a legfejlettebb lopakodó légijárművek vagy a gyorsabb, nehezen felderíthető repülők és a lopakodó cirkáló rakéták képesek áthatolni a szóban forgó integrált védelmi rendszeren. Egy esetleges háború esetén Pakisztán tömegesen indított rakéták és sugárhajtású vadászgépekkel végrehajtott támadásokkal áttörhetné az indiai védelmi rendszert, mivel ebben az esetben az Sz-400-as vagy az Akash rakéták nem lennének képesek megakadályozni a behatolást az indiai légterébe. Egy ilyen támadás korlátozott eredményekért cserébe nagy veszteségeket követelne mind katonai, mind egyéb területeken. Ha a gazdasági teljesítménye a várakozásoknak megfelelően alakul, Pakisztán követheti a kínai példát és fejlesztheti a hiperszonikus többfokozatú rakétáit.

Míg a feltételezett forgatókönyv emelkedő háborús költségekkel számol Pakisztán számára a keleti fronton, az esetlegesen India felől érkező agresszió elhárítására tett felkészülés a védelmi kiadások szintén jelentős növelését igényli. Sokkal inkább, mint a technológiai lemaradás, Iszlámábád legnagyobb kihívása a következő költségvetési évre egy szerény gazdasági növekedés elérése mellett a drága IMF hitelek visszafizetése lesz. Az elmúlt tíz évben Pakisztán csak apró sikereket ért el annak következtében, hogy India példa nélküli fegyverkezésével, felborította a térség erőegyensúlyát. Az évek során az iszlámábádi diplomácia folyamatosan hibázott, mivel a külügyminisztériuma nem elég, hogy nem látta előre az eseményeket, de hihetetlenül lassan reagál Delhi lépéseire. Egészen addig, amíg a pakisztáni-indiai párbeszéd nem hoz pozitív eredményeket, a védelmi kiadásokat nem lehet lecsökkenteni. Az elmúlt tíz év során a helyzet csak romlott.

A cikk írója Naveed Ahmad egy pakisztáni oknyomozó riporter és szaktudósító hatalmas Közel-Keleti és Észak Afrikai tudósítói tapasztalattal, aki Doha-ban és Isztambulban dolgozik. A twitteren a @naveed360 címen érhető el.

Fordította: Halász Csaba

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.

  JETfly Magazin

A legnagyobb nemzetközi légitársaság újabb jelentős lépést tett a légi közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért. Az Emirates több más járatához hasonlóan, már a Szingapúrból induló repülőgépeit is környezetkímélőbb üzemanyaggal üzemelteti.