2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lesz önálló török légvédelmi rakétarendszer

Art of WAR  |  2016. 01. 12., 11:39

ANKARA – Törökország valószínűleg hazai fejlesztésű lég- és rakétavédelmi rendszeren töri a fejét mióta nemrégiben törölte a beszerzésre kiírt versenyt, habár az elemzők véleménye megoszlik annak tekintetében, hogy mekkora külföldi segítség lesz szükséges a helyi vállalatok számára.

Egy beszerzésért felelős vezető hivatalnok nyilatkozatában azt mondta, hogy a helyi fejlesztés tűnik  legmegvalósíthatóbbnak.  „Úgy hisszük, hogy a helyi vállalatok egy csoportja képes a rendszer fejlesztésére akár külföldi szakértői segítséggel, akár nélküle.”

A kormány valószínűleg nemsokára megbízza a két állami kézben lévő cégét, a rakétákat gyártó Roketsan-t, valamint a katonai elektronikára specializálódot Aselsan-t, amely egyébként Törökország legnagyobb védelmi ipari vállalata, hogy kezdjék meg a fejlesztést.

Az Aselsan belső forrásától a Defencenews újságírója megtudta: egyenlőre még nem teljesen tiszta, hogy mennyi külsős szakmai segítség kell a török cégeknek az elképzelés megvalósításához. „Ez a program nagy kihívás lesz a helyi iparnak, de bízunk benne, hogy amint befejeződik, Törökország képes lesz a nagy hatótávolságú légi támadó eszközök és rakéták által megjelenített fenyegetettség elhárítására.”

A Roketsan cég egy munkatársa elmondta, hogy a török cégek rendelkeznek a program megvalósításához feltétlen szükséges mérnöki szürkeállománnyal. (A fordító megjegyzése: Ezt a kijelentést megerősíti a tény is, hogy a T-LORAMIDS rendszer és a nemrégiben visszavont pályázat legutolsó szakaszában már közös komplexumfejlesztésről szóltak a tárgyalások, így nyílvánvalóan Törökország bizonyos mértékig fel van készülve saját projektjének lebonyolítására.) „Lehetséges, hogy a fejlesztés kezdeti szakaszában külföldi partnerrel vagy partnerekkel kell együtt dolgoznunk.”

Két éve Törökország a kínai CPMIEC vállalatot kívánta megbízni meg egy 3,44 milliárd amerikai dollár értékű beszerzési és fejleszési programmal. Mivel a NATO szövetségesek ódzkodtak a kínai légvédelmi rendszertől, ezért a törökök – nyilván NATO, valószínűsíthetően elsősorban amerikai nyomásra – európai és amerikai pályázókkal is tárgyalóasztalhoz ült, de végül 2015. november 13-án visszavonták a pályázatot. A CPMIEC és az orosz SZ–300 gyártója mellett Törökország tárgyalásokat folytatott a SAMP-T rendszert gyártó EUROSAM-mel, valamint az amerikai Patriot rendszert közösen gyártó Lockheed Martin és Raytheon vállalatokkal is. (A fordító megjegyzése: A pályázatról és annak visszavonásáról bővebb háttérinformáció található honlapunkon az alábbi linken: http://raketaezred.hu//hirek/szakmai-hirek/879-onallo-torok-fejlesztes)

Török katonai körök véleménye szerint a külföldi pályázat visszavonása nem jelenti azt, hogy Törökország fel kívánná adni a nagy hatótávolságú lég- és rakétavédelmi rendszer beszerzését és rendszerbe állítását. „A fenyegetés, amely megkívánja a nagy hatótávolságú lég- és rakétavédelmi képesség megszerzését továbbra is létezik. Ennek megvalósítása – jelen állás szerint hazai fejlesztés formájában – továbbra is elsődlegesnek számít” – nyilatkozta egy szóvivő.

„A tervezett projekt több paraméterét felül fogjuk vizsgálni és úgy fogunk dönteni a program sorsát illetően, hogy azzal többet ne fussunk mellékvágányra” – nyilatkozta Ismail Demir, a védelmi iparágakért felelős helyettes államtitkár.

Ipari szakértők szerint Törökország vállalkozása egy hazai légvédelmi rakétarendszer kifejlesztésére a vártnál hosszabb időbe és pénzbe kerülhet. „Törökország nem rendelkezik a megfelelő szakértői háttérrel ahhoz, hogy gyors és gazdaságos módot találjanak a fejlesztésre és a kivitelezésre” – mondta egy londoni szakértő. Sitki Egeli rakétavédelmi szakértő szerint az önálló fejlesztés és gyártás megközelítőleg 10-15 évet venne igénybe. Nyilatkozatából kiderül, hogy véleménye szerint Törökország egyetlen lehetősége, hogy – egy vagy több – olyan állammal dolgozzon együtt, amely(-ek) hajlandók a közös kivitelezésre és a mérnöki ismeret átadására. „Törökországnak türelmesnek kell lennie és készen kell állnia egy ilyen méretű program megvalósításához várhatóan szükséges nagy költségvetési erőforrások biztosítására.”

Törökország 2007-ben már kialakított egy programot kis- és közép magasságú légvédelmi rendszerek fejlesztésére és gyártására ezáltal biztosítva megrendelést a gyártó partnercégek, az Aselsan és a Roketsan számára. 2013 októberében az Aselsan szakemberei lebonyolították az első „házilag” fejlesztett és gyártott kis magasságú légvédelmi rakéta kísérleti célú indítását, mely a Hisar-A névre hallgat. A sikeres teszt után a Hisar-O közepes magasságig bevethető rendszerrel folytatták a munkát. A projekt támogatói szerint Törökország a jövőben bátran építhet az imént említett két projekt sikerére, hogy létrehozza saját nagy hatótávolságú rendszerét is.

A munka oroszlánrészét az Aselsan vállalta magára a rendszerben jelen lévő lokátorok, tűzvezetési rendszerek, vezetési és irányítási rendszerek, valamint kommunikációs berendezések fejlesztésével, míg a Roketsan „csak” alvállalkozóként van jelen a projektben. A tervek szerint a Hisar-A rendszer, mely képes lesz – a függőleges indítási képességéből adódóan – bármely légi támadó eszköz, vagy rakéta ellen védelmet biztosítani, 2017-ben kerül hadrendbe állításra, bár különböző források szerint a határidő (váratlan akadályok miatt) módosulhat. A vegyesen alkalmazott Hisar-A és Hisar-O rendszerek, természetesen a NATO infrastruktúrával és egymással is interoperabilissá téve, képesek lesznek elhárítani minden fenyegetést kis- és közepes magasságon. A program égisze alatt két fejlesztés is fut: a páncélozott, önjáró alvázra épített légvédelmi rakétarendszer, valamint maga a rakéta fejlesztése a komplexumhoz. A Hisar-A páncélozott önjáró légvédelmi rakéta komplexum tervezetten – a 3D radarok, az elektro-optikai rendszer, a vezetési-irányítási és tűzvezetési rendszer segítségével – teljesen autonóm működésre lesz képes.

Fordította: Angyalosi Gábor hadnagy

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.