2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopterek évszázada

Art of WAR  |  2007. 06. 23., 19:13

Az USA az akkor újonnan kifejlesztett R-4 helikoptert a II. világháború utolsó évében vetette be csendes-óceáni hadszíntéren. Az R-4 első küldetése során 1945 januárjában Burma (ma Mianmar) hegyeiből mentett ki sebesülteket. Természetesen a Harmadik Birodalomban is dolgoztak egy német helikopter tervein, de a háború menete megpecsételte a sorsát. Az R-4-ből, amelyet a vörös terror elől az Egyesült Államokba emigrált orosz Igor Szikorszki tervezett, összesen 400 darab készült, s ezek közül számos eljutott még a frontokra.

A kezdeti bemutatkozás után várni kellett a megbízható gázturbinák elterjedésére. Az első, igazán hatékonyan alkalmazható helikopter az UH-1 lett. Az 1960-as évek elejére az amerikai hadseregben igazi helikoptermánia alakult ki. Olyan küldetések végrehajtására is helikoptereket vetettek be, amelyekről korábban álmodni sem mertek.

R-4 – ebben az esetben tényleg igaz, hogy csak azért repül, mert olyan csúnya, hogy még a föld taszítja

A vietnami konfliktus alatt az UH-1-esek majdnem nyolcmillió repült órát teljesítettek, míg az AH-1G harci helikopter, amely az UH-1 erősen áttervezett változata, egymillió óránál is többet. Az UH-1-esek zömével utánpótlást és katonákat szállítottak, ám félmillió mentőküldetésen is repültek.

Az UH-1 tipikus küldetés teljesítése közben – sokan angyalként várták

Összesen 4643 helikopter (legtöbbször UH-1) semmisült meg Vietnamban, további 6000-ben komoly károk keletkeztek, ám ezek javíthatóak maradtak. Ezek a veszteségek összesen 36 millió helikopterküldetésre vonatkoznak. Ezekből a számokból is kitünik, hogy a helikopterek messze nem voltak annyira kényesek az ellenséges lőfegyverek által okozott sérülésekre, mint azt korábban feltételezték. Részben ennek is, továbbá a dzsungelkörnyezetnek is köszönhető, hogy a katonák szívesen utaztak az UH-1-en.A legendássá vált UH-1 fölött is eljárt az idő, ám a 16 000 legyártott példányból még manapság is több ezer repül. Az UH-1 feladatait számos egyéb típus, mint pl. az UH-60 vette át. Manapság Irakban és Afganisztánban is sürün alkalmazzák a helikoptereket, amelyek lényegesen biztonságosabbá is váltak. Ma már csak feleakkora a valószínüsége annak, hogy ellenséges tevékenység hatására semmisül meg egy helikopter. Vannak olyan típusok, amelyek akár egy 23 mm-es lövedék találatával is megbirkóznak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.