A Spanyol Légierő az Airbus A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgépet szemelte ki a kiöregedő Boeing KC-707 tankerek leváltására. Az új, légi utántöltő repülőgépek beszerzése (3 példány) prioritásként szerepel a légierőnél, minderről Miguel Angel Martin dandártábornok beszélt 2013. december 3-án, Sevilla-ban a \"Military Airlift – Rapid Reaction and Tanker Operations\" névre keresztelt konferencián.
Mindez azonban egyelőre csak terv, melynek megvalósítása most még igen messzinek tünik, hiszen az ország jelenlegi helyzete nemhogy új légi utántöltő repülőgépek beszerzését nem teszi lehetővé, de az egyéb, folyamatban lévő védelmi beszerzési programokra is komoly hatást gyakorol. Reményeik szerint, a 2014-es rekordalacsony költségvetés 2016-tól talán újra emelkedhet, így reális esély nyílhat az MRTT-tek beszerzésére. Spanyolország tagja annak a programnak is, melyben az Európai Unió kilenc tagállama (Belgium, Franciaország, Görögország, Magyarország, Luxemburg, Hollandia, Lengyelország, Portugália és Spanyolország), illetve nem Uniós tagként Norvégia közösen kívánnak beszerezni új, légi utántöltő repülőgépeket. A szerződés aláírását követően a közös tanker flotta 2021-ben válna hadrafoghatóvá. A közös flotta mellett a spanyolok saját légi utántöltő repülőgépet is szeretnének, mely VIP konfigurációban is használható lenne, például a királyi család tagjainak szállítására.
Boeing KC-707-es tanker
A légierő részéről olyan megoldásban is reménykedtek, mely szerint az A330MRTT-k beszerzését összekapcsolnák a már megrendelt 27 darab A400M-ével, ez utóbbi darabszámának csökkentésével, az Airbus Military azonban ezt a változtatást nem fogadja el. Spanyolország 27 példányt rendelt az A400M-ből, azonban a költségvetési megszorítások miatt csak 14-et tudnának üzemeltetni, a fennmaradó 13-at lekonzerválnák, illetve korábban olyan híreket is lehetett hallani, hogy ezt a 13 példányt értékesítenék. Az előzetes ütemterv szerint az első spanyol A400M 2014-ben gördülhet le a sevilla-i gyártósorról, hadrendbe pedig 2015 végén állhatna. Ezt követően 2022-ig évente 4-5 gép leszállítása várható. Az érkező A400M-ekkel a C-130 és KC-130 Herculeseket fogják leváltani, ezek nyugdíjazását 2016-ra tervezték, ugyanakkor az A400M program késedelme miatt a légierő a C-130-asok üzemidejének meghosszabbítását tervezi.
Airbus A330MRTT
Az A330-200-ason alapuló Airbus A330MRTT (Multi-Role Tanker Transport) a légi utántöltés és teherszállítás mellett utasszállítóként is üzemeltethető, de MEDEVAC és humanitárius feladatkörökben is bevethető. Az MRTT-ket a merevcsöves utántöltő rendszer (ARBS – Aerial Refuelling Boom System) mellett, szárnyak alatti Cobham 905E típusú hajlékony csöves rendszerrel is felszerelik. A típust napjainkig Ausztrália, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emirátusok és az Egyesült Királyság rendelte meg, az Ausztrál Királyi Légierő már mind az öt megrendelt példányt üzemelteti.
Az első ausztrál A330MRTT (KC-30A)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |