Az „Orosz Helikopterek” haditengerészeti alkalmazásra fejlesztett típusa, a Ka-52K Katran túl van a tengeri tesztek első fázisán. Két helikopter vett részt a tavaly év végétől idén év elejéig folytatott tesztekben, a Kamov Tervező Iroda pedig az eredmények értékelésével folytatja a programot.
Az „Orosz Helikopterek” értékesítésért felelős vezérigazgató-helyettese, Vladiszlav Szaveljev sajtótájékozatóján megerősítette, hogy egy ilyen tesztprogram még nem elégséges a teljes rendszer, a hajtóművek, az avionikai berendezések, a fegyverzeti kezelőberendezések teljes körű bevizsgálására és tengeri körülmények közötti üzemeltetési tapasztalatok megszerzésére, ám feljogosítja a gyártót arra, hogy hajófedélzetről folytathassák a további teszteket.
A Ka-52K alapja a Ka-52 Alligator (Hokum-B) harci helikopter, ám több dologban is változtattak a haditengerészeti követelmények érdekében – a rotorlapátok és a szárnycsonkok összecsukhatóak, fokozott korrózióvédelemmel látták el, módosítottak a légkondicionáló rendszeren, az ILS-rendszer alkalmas a hajófedélzeti bonyolult idős leszállások végrehajtására és a személyzet speciális mentőfelszerelést kapott. A fegyverzetvezérlő rendszer új, két sávos radarja alkalmas a Kh-35 és Kh-38 hajó- és felszíni célok elleni rakéták indítására.
Az első Ka-52K (oldalszáma 0101) Arszenyevben emelkedett a levegőbe 2015. március 7-én, a nagyközönség az „Army 2015” kiállításon láthatta először még ebben az évben a Moszkva melletti Kubinkán. A berepülési program befejezése előtt tavaly november és idén január között már részt vettek a Ka-52K-k harci bevetéseken, a szíriai partoknál állomásozó Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozó fedélzetéről indulva. Az Orosz Haditengerészet 32 darabot rendelt a típusból, 20 darab gyakorlatilag már szolgálatba is állt.
Forrás: Jane's