2024. 02. 23. péntek
Alfréd
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újra szolgálatban a világ legnagyobb tengeralattjárója

Art of WAR  |  2010. 06. 16., 13:14

Oroszország megváltoztatta döntését az Akula-osztályú (NATO kód szerint Typhoon-osztály) nukleáris meghajtású, ballisztikus rakéta hordozó tengeralattjárók kivonásáról. Hat darab ilyen egység épült a 80-as években, ebből hármat már véglegesen kivontak. Ezeket a valaha épült legnagyobb tengeralattjárókat húsz darab 16 méter hosszú, 2,4 méter átmérőjű, 90 tonnás R-39-es ballisztikus rakétával látták el, amelyek egyébként már szintén nincsenek szolgálatban.

Egy Akulát átalakítottak, amelyen az új Bulava víz alól indítható ballisztikus rakéta kilövését tesztelték. Ezt használják majd az új Borej-osztályú tengeralattjárók is. Két másik egységet már kivontak a hadrendből, mert túl drága volt üzemeltetni őket, azonban most a 12,1 méter hosszú és 2 méter átmérőjü Bulava rakéták hordozására átalakítva újra visszatérnek az aktív szolgálatba. A tengeralattjárók legalább 2019-ig szolgálnak majd.

Az Akulákkal a meglévő Delta IV flottát egészítették ki, és mindkét osztályt az új Borejjel helyettesítenek majd, amely megjelenés tekintetében inkább a Delta IV-re hasonlít. A Borej-osztályú egységek hossza 170 méter, átmérőjük 13 méter, vízkiszorításuk 15 000 tonna és 16 Bulava rakétát tudnak hordozni.

Az Borej-osztály első egysége a Jurij Dolgorukij nevet kapta, amelynek építése több évet csúszott, mivel az első hozzá kifejlesztett rakéta nem teljesítette az elvárásokat. Ezután a sikeres Topol-M földről indítható rakétát alakították át úgy, hogy a tengeralattjáróról is bevethető legyen. Ez húszról tizenhatra csökkentette le a Borej-osztály által hordozható rakéták számát. A hajó négy torpedóvetővel és 12 torpedóval, illetve a vetőcsövekből indítható rakétával van ellátva. A hajó orrában hatalmas szonár foglal helyet.

A személyzet 107 főt tesz ki (az Akulákon ez 163), ennek fele tiszt. Egy ilyen hajó értéke legalább két milliárd dollár. Ez a nagy érték részben arra vezethető vissza, hogy sok beszállító vállalat, melyek a Szovjetunióhoz tartoztak, ma nem Oroszország határain belül található, tehát új gyárakat kellett építeni. A tengeralattjáró és a rakéták minden alkatrésze orosz gyártású. Az egy tucatból álló flotta legyártása feltehetőleg több mint tíz évet vesz majd igénybe.

A kormány ragaszkodik hozzá, hogy a Bulavák rendszerbe álljanak. Számos orosz tisztviselő szerint az összes probléma gyökere az, hogy sok képzett mérnök és tudós elhagyta Oroszország védelmi vállalatait a Szovjetunió összeomlása után, a hadiipari termékek exportjából származó forgalom pedig szinte azonnal visszaesett, 90%-os csökkenést elérve. A képzett emberek pedig gyorsan találtak jövedelmezőbb állást. Ugyanez történt a gyártás terén is. A sikertelen Bulava tesztek is feltehetőleg a szakember hiányának tudhatók be. A kormány láthatóan számít a késésre a Borejek gyártásában, így a három Akula szolgálatban marad. A Delta IV-osztály a 90-es évek vége óta újra rendszeresen járják a tengereket, több időt töltenek távol a kikötőktől, mint az Akula-osztály egységei.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

Évértékelő és feladatszabó értekezletet tartott dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka, amelyen Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka is részt vett.