Az orosz topwar internetes oldal és Szergej Anaskevics jóvoltából virtuális sétát tehetünk az Orosz Föderáció Fekete-tengeri flottájának partraszállító dokkhajóján, a Cezar Kunyikovon. A látogatásra azelőtt került sor, mielőtt a Cezar Kunyikov kihajózott volna, hogy részt vegyen a „Blackseafor 2012” elnevezésű Fekete-tengeri Haditengerészeti Csoport hadműveleti együttműködési gyakorlaton.
Ez az első ilyen jellegü fotóriport a Fekete-tengeri flotta Szevasztopolban állomásozó erőiről. A képek és a hozzátartozó kommentárok alapján képet kaphatunk arról milyen is valójában egy hadihajó, megismerhetjük a fegyverzetét, és egyéb olyan titkos dolgokat, amelyek megtalálhatóak a Cezar Kunyikov fedélzetén.
Cezar Kunyikov (BDK-64) – A Project 775 dokkhajó (nagy deszanthajó), a konstrukció alapján egy lapos fenekü partraszállító hajó nyitható orrszerkezettel. A tervezés bizonyos pontokon kapcsolatot mutat az úgynevezett „Ro-Ro” (a "Roll-on-Roll-off" rövidítése és azt jelenti, hogy a rakomány kerekeken (kerekes jármüveken) gurul fel a fedélzetre, illetve gurul le onnan) konténerszállító hajók rendszerével, amely a hajó teljes hosszában biztosítja az eszközök elhelyezését. A dokkhajó feladata kialakított illetve nem kialakított partszakaszról lánctalpas, kerekes és más haditechnikai eszközök, gyalogos egységek tengeri szállítása és partraszállásuk megvalósítása úgy kialakított, mint felszerelés nélküli partszakaszon a nyitható orrészen keresztül, illetve úszó technikai eszközök vízrebocsátása a nyitható orr- valamint tatrészen keresztül. A Cezar Kunyikov a 197. deszanthajó dandár állományába tartozik és a 158-as fedélzeti számmal (lajstromjel) van ellátva. Szevasztopolban összesen négy deszanthajó állomásozik – a Cezar Kunyikov mellett a Novocserkasszk, a Jamal és az Azov.
2008-ban a hadihajó a Fekete-tengeri flotta kötelékében részt vett a Dél-Oszétia elleni hadmüveletekben. 2008. augusztus 10-én orosz hadihajókból álló csoport (Cezar Kunyikov és Szaratov deszanthajók, Mirázs (Délibáb) rakétáshajó, Szuzdalec tengeralattjáró-elhárító hajó) vezérhajójaként tengeri csatát vívott grúz tengeri naszádokból álló csoporttal.
Mivel szolgálatban álló hadihajóról van szó, nem egyszerü a fedélzetére lépni. A hadihajóra vezető lépcsőnél a nap huszonnégy órájában őrök állnak, akik biztosítják a hajó biztonságát úgy a hazai, mint a külföldi kikötőkben.
A Cezar Kunyikov e lengyelországi Gdansk kikötőjében épült (gyári száma: 775/23). 1986. szeptember 30-án állt szolgálatba és csatlakozott a Fekete-tengeri flottához. 1989. május 10-én kapta meg a hajó mai nevét, a Cezar Kunyikov-ot (Cezar Kunyikov őrnagy (civilben mérnök és újságíró a II. világháború során önként jelentkezett harctéri szolgálatra. 1942 őszén a tengerészgyalogság egyik legjobb tisztjének tartották. Bátorságáért és hősiességéért, a csapatok hozzáértő vezetéséért az Alekszandr Nyevszkij Renddel tüntették.).
A hajó kapitánya – Alekszej Bezoljuk másodosztályú hajókapitány (alezredes)
A hajó vízkiszorítása 4080 tonna, hossza 118 méter, míg maximális sebessége eléri a 18 csomót. A hadihajó terhelhetősége 500 tonna technikai eszköz és egyéb rakomány, valamint 225 deszantos. A hajó egyaránt alkalmazható aknazár telepítésére, valamint humanitárius segélyek kézbesítésére és veszélyes területekről történő evakuáció végrehajtására. Mindezek mellett kiválóan alkalmas katonai szállítások végrehajtására, a flotta hajóinak ellátására.
A Cezar Kunyikov fegyverzetéhez tartozik az AK-725 típusú, 57 mm-es két duplacsövü automata tüzérségi komplexum, amely tengeri-, légi- és tengerparti célok ellen egyaránt alkalmazható.
Mindezek mellet a hajó fegyverzetéhez tartozik két A-215 „Grad-M” típusú, húszcsövü, 122 mm-es rakéta-sorozatvető rendszer. A fotón az MSz-73 (MSz-73M) rakétaindító állvány látható a lángvédő rendszerrel, amely a személyi állomány védelmére szolgál a rakéták indításánál keletkező lángoktól.
Díszelgő fegyver. Nemzetközi protokoll események alkalmával használják elsősorban (hivatalos látogatás alkalmával a kikötőbe történő behajózáskor, magas rangú személyek fogadásakor…).
Tat AK-725 típusú, 57 mm-es két duplacsövü automata tüzérségi komplexum
Az AK-725 típusú, 57 mm-es két duplacsövü automata tüzérségi komplexum kézi vezérlő állása
Irányzék
A tüzérségi állás „adó-vevő” készüléke
Parancsnoki híd. Itt található a navigációs- és kormányállás – a hajó irányításáért felelős és a szolgálatban lévő személyek tartózkodási helye a kihajózás időszakában
A Cezar Kunyikov kormánykereke
Tiszti szállás. A „Blackseafor” együttmüködési gyakorlat során itt kerül elhelyezésre a hadmüveleti csoport. A nemzetközi gyakorlat parancsnoki státusza évről-évre a résztvevő országok egyikére száll. Az oroszok az elmúlt év augusztusában lettek a gyakorlat vezetői és a „Blacksefor 2012” tavaszi müveletei során a Cezar Kunyikov látja el a vezérhajó (zászlóshajó) feladatát. Egyébként ebben a helyiségben zajlik a hajó vezetésének eligazítása (megbeszélése) a tiszti állomány részére, illetve a tiszti állomány étkezése is itt zajlik.
A krokodil a Cezar Kunyikov szimbóluma, amelyet karjelzésként is használnak
A „Backseafor” parancsnokának, Jurij Zemszkij első osztályú kapitány (ezredes) kajütje. Jövőbeli munkahelye …
…pihenő helyisége
Szolgálati telefon. Felirata: Titkos beszélgetés folytatása tilos.
A hajó belsejében található folyosók vízhatlan ajtókkal zárhatóak az egyes rekeszek védelme érdekében vízbetörés esetén.
Hajókonyha … és az ember, akitől a legénység ellátása függ.
Ebédlő ügyeletes
Evőeszközminták. Más eszközök nem engedélyezettek
Legénységi szállás. Ebben a körletben az „antiterrorista” csoport került elhelyezésre. A csoport tagjai a Fekete-tengeri flotta tengerészgyalogosai közül kerülnek ki, akik külföldi kikötőkben, tengerszoroson történő áthaladáskor biztosítják a hajó biztonságát. A katonák háromemeletes „priccsen” alszanak. A körletben került elhelyezésre a személyzet öltözete és speciális felszerelése.
Rádió adó-vevők
Zubbonyok szoros „sorban”
Szabadidő eltöltése
A hajó legalsó része – ikerfedélzet, harckocsi fedélzet. A Cezar Kunyikov terhelése különböző módokon történhet:150 deszant katona és 10 T-55 típusú harckocsi 40 főnyi személyzettel;12 PT-76 típusú úszó harckocsi 36 főnyi legénységgel.A hajó 650 tonna rakományt képes 4700 mérföld távolságra eljuttatni korlátozás nélkül minden jégmentes tengeren és óceánon.
Tüzoltórendszer
Energia és túlélés-biztosító helyiség. Ebből a helyiségből valósul meg a hajó motorjainak vezérlése, a sebesség szabályozása, stb. Az ajtó felirata: „Idegenek számára a belépés szigorúan tilos”
Teljesítményszabályozó kar
Lejárat a dízel-generátorokhoz
Hajómotor
Vészhelyzeti jelzések a hajómotor rekeszben. A tájékoztató szövegek mellett a hangjelzések (kopogások) száma és feltüntetésre került, amelyeket vészhelyzetben, a kommunikációs kapcsolat megszakadása esetén kell használni.
2012. április 5-én reggel a Cezar Kunyikov felhúzta a horgonyokat, elhagyta Szevasztopol kikötőjét és a romániai Konstanca felé vette az irányt.
A „Blackseafor 2012” tengeri együttmüködési gyakorlaton a Török Haditengerészet „Javuz” fregattja, az Ukrán Haditengerészet „Cserkaszi” tengeri aknakereső hajója, a „Cezar Kunyikov” dokkhajó, a Fekete-tengeri flotta „Délibáb” és „Szélcsend” rakétás hajói, a „Bányász” mentő vontatóhajó valamint a GSz-86 hidrográfiai (vízrajzi) hajó vesz részt.
A „Blackseafor 2012” tavaszi müveletei várhatóan április 24-ig tartanak. a Többnemzetiségü erők hajói Konstanca mellett látogatást tesznek Szevasztopol és Isztambul kikötőiben is.
A Fekete-tengeri Haditengerészeti Csoport (BLACKSEAFOR) 2001. elején Törökország vezetésével jött létre, s minden, a Fekete-tenger partján fekvő állam – Bulgária, Románia, Ukrajna, Oroszország, Grúzia – a tagja. A BLACKSEAFOR alapító szerződését 2001. április 2-án Isztambulban írták alá.
A BLACKSEAFOR eredeti célja a fekete-tengeri övezetben a biztonság és a stabilitás megőrzése, a régió államai közti barátság és jó viszony fenntartása, erősítése, s a tengeri haderők közti együttmüködési képesség javítása.
(Forrás: topwar.ru, fotók: Szergej Anaskevics)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |