2024. 05. 21. kedd
Konstantin
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jövő francia repülőgép-hordozója, Porte-Avions 2

Art of WAR  |  2013. 01. 17., 09:24

Franciaország egy új repülőgép-hordozó ‑ Porte-Avions 2 ‑ PA2 (repülőgép-hordozó 2) ‑ építését tervezi a már meglévő Charles de Gaulle pótlására. A tervek szerint a Charles de Gaulle hordozót 2015-ben vonják ki a rendszerből a tervezett teljes körű modernizáció idejére, míg az új Porte-Avions 2 ugyanebben az időben állna szolgálatba.

A PA2 maximális sebessége 28 csomó, míg hatótávolsága 15 csomós sebességgel 10 000 mérföld. A hordozó személyzete 1 720 fő; ebből 620 fő a légi személyzet, illetve 100 fő a hadmüveleti munkát végző személyek száma.

2005 januárjában a francia védelmi minisztérium a francia Védelmi Beszerzési Ügynökség (DGA) közremüködésével 100 millió eurós szerződést kötött a PA2 fejlesztésére a DCNS és a Thales Naval France cégekkel.

Az első elképzelések szerint a PA2-t a Brit Királyi Haditengerészet jövőbeli repülőgép-hordozójának (CVF) tervei alapján fejlesztették volna. Egy brit-francia repülőgép-hordozó megépítéséről a kölcsönös megállapodási memorandumot 2006. március 6-án írták alá a felek. 2008 júniusában Franciaország akkori elnöke, Nicolas Sarkozy azonban felfüggesztette a Nagy-Britanniával kötött együttmüködési megállapodást. A Francia Haditengerészet számára építendő repülőgép-hordozóról a végső döntést 2011-2012 között kellett volna meghozni. 2009 februárjában a francia kormány egy új repülőgép-hordozó tervének kidolgozására adott utasítást.

A PA2 fedélzetén 40 repülőeszköz hordozására lesz alkalmas; köztük 32 Rafale, negyedik generációs, szuperszonikus vadászbombázó repülőgép, három E-2C Hawkeye légtérellenőrző repülőgép és öt NH90 helikopter. A kilencvenméteres, C13-2 típusú gőzkatapultok 150 csomós sebességre képesek felgyorsítani a repülőgépeket. A katapultokat a biztonságos müködés érdekében kiegészítő gőzgenerátorokkal is ellátják. A hordozó 30 másodpercenként képes repülőgépet indítani fedélzetéről, a repülőgépek leszállásának biztonságát MK7 Mod 4 típusú fedélzeti fékezőrendszerrel biztosítják. A repülőfedélzet területe 15 700 m2, míg a hangároké 4 700 m2.

A tervek szerint a PA-2-t aktív és passzív lengéscsillapító rendszerrel is ellátják, amelyek növelik a hadihajó müveleti képességeit. Az eredeti elképzelés egy hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóról szólt, azonban megfontolás tárgyává tették a nukleáris meghajtás lehetőségét is. A hordozó „hagyományos” meghajtásáról két Rolls-Royce MT30 36MW gázturbina és négy dízel-elektromos erőforrás gondoskodik.

A PA2 fegyverzetéhez tartozik két darab, nyolccellás SYLVER (SYstème de Lancement VERtical) típusú, függőleges rakétaindító rendszer ASTER típusú, földfelszín – levegő osztályú rakéták indítására, SLAT (Systeme de Lutte Anti-Torpille) típusú torpedóelhárító rendszer, valamint 20 mm-es automata gépágyúk. A repülőgép-hordozót felszerelik a CMS (Combat Management System) integrált harcvezetési rendszerrel, infravörös és optoelektronikus érzékelőkkel, Héracles radarral is.

Annak ellenére, hogy a 2008-as francia védelmi költségvetés tartalmazott 3 milliárd eurót elkülönítve, a Porte-Avions 2 építése napjainkig még nem kezdődött el.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 30., 13:06
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2024. 05. 13., 12:22
Egymást követik a kiképzések a Brave Warrior 2024 többnemzeti gyakorlat során a Bakonyban.
2024. 05. 09., 15:13
Egyhetes gyakorlatukat töltik az „Acélkocka” altisztképzési rendszer általános repülőműszaki üzembentartó altiszt szakmai tanfolyam résztvevői az MH 47. Bázisrepülőtéren, ahol egyebek mellett betekintést nyertek a H145M helikoptereken végzett vizsgálatok munkafolyamatába is.

  JETfly Magazin

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.