Tíz nappal a hivatalos átadást követően elindult az észak-oroszországi Szeverodvinszkben található Szevmas hajógyárból India új repülőgép-hordozója, az INS Vikramaditya. Előreláthatólag 2014 januárjának végére éri el hazai bázisát, a Karnataka-ban található Karwar hajókikötőt.
A repülőgép-hordozó Suraj Berry kapitány parancsnoksága alatt indult útnak szerda reggel, miután elvégezték a hajó üzemanyaggal és ellátmánnyal történő feltöltését, illetve a vámkezelési feladatokat. A hosszú út első állomása a 215 tengeri mérföldre (kb. 400 km) található Murmanszk kikötője, ahol néhány nap múlva az INS Trikhand fregattal és az INS Deepak tartályhajóval kiegészülve folytatja majd útját Indiába. Az INS Vikramaditya várhatóan 2014 januárjának harmadik hetében fogja elérni az indiai felségvizeket és a hónap végén éri el majd a Karwar hajókikötőt. Orosz források szerint a repülőgép-hordozó három óceán és számos tenger átszelésével hajtja végre első útját.
Indulás előtti kép az INS Vikramaditya-ról Szeverodvinszkben
A hosszú út során a hajó személyzete ellenőrzi majd a légkondicionáló rendszer müködését teljes terhelés mellett, az Indiai-óceán trópusi éghajlati körülményei között. Annak érdekében, hogy garantáltan müködjön minden rendszer a repülőgép-hordozó fedélzetén, egy szakemberekből álló 177 fős csapatot hoztak létre, amelynek tagjai részt vettek a hajó tesztjeiben, közölte Szergej Maricsev, a Szevmas hajógyár főigazgató-helyettese. Számos orosz szakember marad a hajó 1 éves garanciális időszakában Indiában, garantálva a megfelelő kiszolgálási hátteret. A Szevmas hajógyár tervei szerint a garanciális időszak lejárta után sikerül megállapodást kötni Indiával, további 20 és 40 év közötti intervallumra a repülőgép-hordozó üzemeltetési támogatására.
Felszállás közben egy MiG-29K, az új indiai repülőgép-hordozón
Az eredetileg Admiral Gorskov névvel rendelkező orosz repülőgép-hordozó felújítása nem ment zökkenőmentesen, hiszen az előzetes tervekkel ellentétben a hajó átadására 5 év csúszással került sor, így az Indiai Haditengerészet összesen 8 évet várt rá. A felújítás csúszása és az eredeti költségek jelentős megnövekedése ellenére a hajó jelen pillanatban messze nem egy teljes körüen bevethető platform. Egyes, az Indiai Haditengerészethez köthető források úgy nyilatkoztak, még legalább 2 év kell ahhoz, hogy az INS Vikramaditya elérje a teljes müveleti képességet, hiszen például jelen pillanatban a hajó még nem rendelkezik sem föld-levegő rakétákkal, sem pedig közeli légvédelmi rendszerrel (CIWS). Ugyan a repülőgép-hordozón majdan állomásozó repülőeszközök túlnyomó részét kitevő MiG-29K/KUB-ból egyetlen példány sem található a fedélzeten az első út során, a típus első prototípusa, valamint egy Kamov Ka-27 helikopter segíti a személyzetet a repülőeszközök hajófedélzeti mozgatásának gyakorlásában.
Az indiai Goa-ban található INS Hansa tesztlétesítmény a Google müholdfelvételén
Az Indiai Haditengerészet parancsnoka, D. K. Joshi admirális elmondta, hogy a hajó megérkezése után néhány héttel a pilóták megszerzik a megfelelő jártasságot a hajófedélzetről történő üzemeléshez. Az INS Vikramaditya fedélzetén szolgálatot teljesítő Black Panther repülőszázad pilótáinak egy csoportja most fejezi be szimulátoros kiképzését Moszkvában, amelyet megelőzően az indiai pilóták már gyakorolták a MiG-29K/KUB típussal a rövid felszállásokat, az indiai Goa-ban található rövid fel-, illetve leszállások gyakorlására szolgáló INS Hansa szárazföldi tesztlétesítményen (SBTF).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |