Olaszország felfüggesztette az Oroszországgal együttműködésben zajló, távlati dízel-elektromos tengeralattjáró – Projekt S1000 – fejlesztési munkálatait. A hírt a pétervári „Rubin” központi tervezőiroda vezérigazgatója, Igor Vilnit közölte a sajtó képviselőivel. Elmondása szerint 2014 első felében kellett volna sort keríteni a soros, orosz-olasz munkacsoport találkozójára, azonban azt Olaszország kérésére bizonytalan időre elhalasztották.
Vilnit emlékeztetett arra, hogy a projekt felfüggesztésére egy „ismert politikai szituáció” miatt került sor. Az orosz–olasz haditechnikai, együttmüködési bizottság következő ülésére, 2014 őszén kell, hogy sor kerüljön. Vilnit úgy véli, ha a soron következő találkozó nem marad el, minden visszatér a normális rendbe, és folytatódhat a munka az olasz partnerrel.
Az S1000 projekt már második alkalommal „reked meg”. Első alkalommal 2008-ban futott zátonyra a fejlesztés, mivel a felek nem tudták biztosítani a megfelelő pénzügyi hátteret. A fejlesztési munkálatok 2012-ben folytatódtak. A dolog érdekessége, hogy az új dízel-elektromos tengeralattjárót kifejezetten exportra fejlesztik, azt sem az Orosz-, sem pedig az Olasz Haditengerészet nem tervezi rendszeresíteni. A Projekt S1000 program keretében fejlesztett tengeralattjárókat trópusi éghajlati feltételek melletti alkalmazásra szánják.
Forrás: Poderio Militar
A hadihajó 56,2 m hosszú és 5,5 m átmérőjü, míg maximális sebessége eléri a 14 csomót. A tengeralattjáró merülési mélysége 250 m, a 16 főnyi személyzet mellett tizenkét deszantos szállítását képes végrehajtani. A tengeralattjáró fegyverzetéről nincsenek információk.