Az amerikai Kongresszus kutatási szolgálata 2021 nyarán mutatta be az új, könnyű partraszállító hadihajók rendszeresítéséről és a velük kapcsolatos elvárásokról. Az LAW (Light Amphious Warship - könnyű kétéltű hadihajó) pályázat lebonyolítása 13,2 millió dollárba kerül és nyertesét várhatóan 2023 – ra választják majd ki.
Az eddig napvilágra került információk szerint az új típus kifejlesztésének fő oka, hogy át kell hidalni a jelenleg rendszerben álló, nagyméretű deszanthajók és a könnyű, kis hatótávolságú Landing Craft Utility (LCU) és a légpárnás Landing Craft Air (LCA) partraszállítók közötti rést. A pontos méretre és teherbírásra vonatkozó paraméterek nem nyilvánosak, de az LAW – k valószínűleg nem a harckocsik, hanem a könnyebb páncélozott járművek, lövészpáncélosok, tehergépkocsik, illetve mobil légvédelmi eszközök szállítására szolgálnak majd.
Elvárás, hogy ezeket felhajtható orr részükön keresztül nemcsak a kiépítetlen, lapos partszakaszokon, hanem olyan kikötőkben is képesek legyenek partra tenni, amelyek létesítményei súlyosan megrongálódtak a harcok, vagy természeti csapás következtében. A mérnököknek nem lesz könnyű dolga, mivel az LAW – k merülése kicsi, fenekük lapos hogy a sekély, partmenti vizeken is boldoguljanak, ugyanakkor egy esetleges óceáni átkeléshez megfelelő tengerállósággal és legalább 4000 mérföldes hatótávolsággal kell rendelkezniük, valamint elegendő sebességgel ahhoz, hogy lépést tarthassanak a flottakötelék többi hadihajójával.
A pályázatra öt cég kapott meghívást, így a Fincantieri, az Austal USA, a VT Halter Marine, a Bollinger és TAI Engineers, amelyek közül elsőként az Austal USA már be is mutatta előzetes koncepiójának makettjét, az Egyesült Államok legnagyobb tengerészeti kiállításán, a 2021 augusztusában megtartott 2021 Sea Air Space - n.
Az előzetes tervek szerint az USA haditengerészete előreláthatólag legalább 24 – 35 LAW hadrendbe állításával számol, amelyeket a tengerészgyalogság üzemeltet majd.
Forrás: https://www.navalnews.com/