2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HMS Habakkuk – a brit jégi erő

Art of WAR  |  2015. 11. 18., 13:00

Minden magára valamit is adó haderő mottójában szerepel: földön, vízen, levegőben. A britek mindezt tovább is gondolták a második világháború stratégiailag ínséges idejében, és megalkották a Habakkuk-projektet, a jégből készült repülőgép-hordozót.

Az egész, őrültnek ható gondolat hátterében az általános nélkülözés állt, ugyanis Hitler farkasfalkája, a rettegett tengeralattjáró-flotta soha nem látott veszteségeket okozott a szövetségeseknek. Feljegyzések szerint 1942. január 13. és február 6. között a vízfelszín alatti vadászok összesen 157 ezer tonna értékes rakományt süllyesztettek el, saját áldozathozatal nélkül. Ugyanezen év októberében 56 hajót küldtek hullámsírba, összesen 258 ezer tonna szállítmánnyal a fedélzetükön. Holott csak a brit csapatoknak több mint egymillió tonna utánpótlásra volt szüksége hetente (!), hogy sikerrel hadakozzanak a németekkel szemben.

A szövetségesek belátták: képtelenség fenntartani a háború megvívásához szükséges anyagok folyamatos utánpótlását, hacsak ki elő nem áll valaki egy mentőötlettel. Ekkor lépett színre Geoffrey Pyke újságíró, feltaláló extravagáns ötlete: a jéghegyhajó. Winston Churchill, a szokatlan, új tervek nagy támogatója kis latolgatás után zöld utat adott a Habakkuk-projekt kidolgozására. Pyke azzal győzte meg a kétkedőket, hogy sikeresen megakadályozta a jég olvadását. Nem kellett ehhez mást tennie, mint faforgáccsal bevonni a kísérleti jégtömböket. Ezzel nem csak az olvadásnak szabott gátat, de hihetetlen erőssé is varázsolta a jeget: azégyzetcentiméterenként 70 kilogramm súlyt volt képes elviselni, és a közelről érkező lövedékek becsapódásának is ellenállt. A Pyke eljárásával lefagyasztott víz a korabeli számítások szerint tizennégyszer erősebb volt, mint a beton.

Az első világháborút is megjárt vezérkar persze vonakodott az őrült ötlettől, de Churchill lelkesedését nem tudták letörni, hiszen a jég, bármilyen sérülést is szenvedjen harc közben, hamar pótolható és javítható. Ráadásul a javított rész hamar el is készül, mert a tengeri időjárásnak hála pillanatok alatt megfagy. De a legnagyobb érv mégiscsak a jéghordozó elenyésző anyagszükséglete volt.

A Habakkuk elkészülte és sikere esetén több darabot is gyártottak volna belőle, amiket Franciaországhoz közel és az Indiai-óceánon vetettek volna be, elsősorban üzemanyag-töltőállomásként a brit légierő gépei számára. Hogy a lehető legtöbb gépet kiszolgálhassák, 610 méter hosszú fedélzetet terveztek. A számítások szerint kétmillió tonna vízre lett volna szükség a megépítéséhez. Méreteinek hála a jéghordozók egyenként 300 repülőeszköz (köztük bombázók is) befogadására és szállítására lettek volna alkalmasak. Hátrányának csak azt tartották igazán, hogy a fagyos monstrum mindössze 11 kilométeres sebességre lett volna képes.

Az első lekicsinyített tesztmodellt Kanadában kezdték el felépíteni, 1943-ban. A 18 méteres makett egy tonnát nyomott, és a valóságban nem állta olyan jól a meleget, mint tervezői szerették volna. Hogy orvosolják a hibát, egy egész hűtőrendszert alakítottak ki köré. Egyesek szerint ezzel megalkották a világ legnagyobb hűtőszekrényét. Ahogy haladt a makett megépítése, sorra derültek ki a további anyagszükségletek, amikkel együtt nemcsak a lista, de az előállítási költség is egyre gyarapodott. Churchill is megtántorodott, amikor a kísérletek eredményeként megtudta, hogy hordozói egyenként hatmillió fontba kerülnének.

Mire a tervezők és az előállító egységek 1944-re bejelentették, hogy készen állnak az első valós darab elkészítésére, az Atlanti-óceánon addig vívott tengeri csatát már megnyerték a szövetségesek, és a korábban hírhedt farkasfalka már nyomaiban sem volt hű régi nevéhez. A Habakkuk-projekt egyszer csak támogatók nélkül maradt. A megépített modellt magára hagyták a kanadai Patricia-tavon, ahol végső elolvadásáig, 1945 nyaráig ringatózott.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.