2024. 05. 28. kedd
Csanád, Emil
: 385 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

HMS Habakkuk – a brit jégi erő

Art of WAR  |  2015. 11. 18., 13:00

Minden magára valamit is adó haderő mottójában szerepel: földön, vízen, levegőben. A britek mindezt tovább is gondolták a második világháború stratégiailag ínséges idejében, és megalkották a Habakkuk-projektet, a jégből készült repülőgép-hordozót.

Az egész, őrültnek ható gondolat hátterében az általános nélkülözés állt, ugyanis Hitler farkasfalkája, a rettegett tengeralattjáró-flotta soha nem látott veszteségeket okozott a szövetségeseknek. Feljegyzések szerint 1942. január 13. és február 6. között a vízfelszín alatti vadászok összesen 157 ezer tonna értékes rakományt süllyesztettek el, saját áldozathozatal nélkül. Ugyanezen év októberében 56 hajót küldtek hullámsírba, összesen 258 ezer tonna szállítmánnyal a fedélzetükön. Holott csak a brit csapatoknak több mint egymillió tonna utánpótlásra volt szüksége hetente (!), hogy sikerrel hadakozzanak a németekkel szemben.

A szövetségesek belátták: képtelenség fenntartani a háború megvívásához szükséges anyagok folyamatos utánpótlását, hacsak ki elő nem áll valaki egy mentőötlettel. Ekkor lépett színre Geoffrey Pyke újságíró, feltaláló extravagáns ötlete: a jéghegyhajó. Winston Churchill, a szokatlan, új tervek nagy támogatója kis latolgatás után zöld utat adott a Habakkuk-projekt kidolgozására. Pyke azzal győzte meg a kétkedőket, hogy sikeresen megakadályozta a jég olvadását. Nem kellett ehhez mást tennie, mint faforgáccsal bevonni a kísérleti jégtömböket. Ezzel nem csak az olvadásnak szabott gátat, de hihetetlen erőssé is varázsolta a jeget: azégyzetcentiméterenként 70 kilogramm súlyt volt képes elviselni, és a közelről érkező lövedékek becsapódásának is ellenállt. A Pyke eljárásával lefagyasztott víz a korabeli számítások szerint tizennégyszer erősebb volt, mint a beton.

Az első világháborút is megjárt vezérkar persze vonakodott az őrült ötlettől, de Churchill lelkesedését nem tudták letörni, hiszen a jég, bármilyen sérülést is szenvedjen harc közben, hamar pótolható és javítható. Ráadásul a javított rész hamar el is készül, mert a tengeri időjárásnak hála pillanatok alatt megfagy. De a legnagyobb érv mégiscsak a jéghordozó elenyésző anyagszükséglete volt.

A Habakkuk elkészülte és sikere esetén több darabot is gyártottak volna belőle, amiket Franciaországhoz közel és az Indiai-óceánon vetettek volna be, elsősorban üzemanyag-töltőállomásként a brit légierő gépei számára. Hogy a lehető legtöbb gépet kiszolgálhassák, 610 méter hosszú fedélzetet terveztek. A számítások szerint kétmillió tonna vízre lett volna szükség a megépítéséhez. Méreteinek hála a jéghordozók egyenként 300 repülőeszköz (köztük bombázók is) befogadására és szállítására lettek volna alkalmasak. Hátrányának csak azt tartották igazán, hogy a fagyos monstrum mindössze 11 kilométeres sebességre lett volna képes.

Az első lekicsinyített tesztmodellt Kanadában kezdték el felépíteni, 1943-ban. A 18 méteres makett egy tonnát nyomott, és a valóságban nem állta olyan jól a meleget, mint tervezői szerették volna. Hogy orvosolják a hibát, egy egész hűtőrendszert alakítottak ki köré. Egyesek szerint ezzel megalkották a világ legnagyobb hűtőszekrényét. Ahogy haladt a makett megépítése, sorra derültek ki a további anyagszükségletek, amikkel együtt nemcsak a lista, de az előállítási költség is egyre gyarapodott. Churchill is megtántorodott, amikor a kísérletek eredményeként megtudta, hogy hordozói egyenként hatmillió fontba kerülnének.

Mire a tervezők és az előállító egységek 1944-re bejelentették, hogy készen állnak az első valós darab elkészítésére, az Atlanti-óceánon addig vívott tengeri csatát már megnyerték a szövetségesek, és a korábban hírhedt farkasfalka már nyomaiban sem volt hű régi nevéhez. A Habakkuk-projekt egyszer csak támogatók nélkül maradt. A megépített modellt magára hagyták a kanadai Patricia-tavon, ahol végső elolvadásáig, 1945 nyaráig ringatózott.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024. 05. 09., 15:29
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 04. 29., 15:46
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:37
A hasonló kihívások, a közös geopolitikai helyzet miatt – főleg veszély esetén – létfontosságú a hatékony és baráti együttműködés. Többek között ennek jegyében tartottak szlovén-magyar határmenti vezérkarfőnöki találkozót a Rheinmetall-gyárban, Zalaegerszegen, május 23-án.
2024. 05. 22., 10:22
Láttál már testközelből Gidránt? Szívesen hallanál a katonák mindennapjairól? Megismerkednél a Magyar Honvédség modern, high-tech haditechnikai eszközeivel két napon keresztül? Akkor ne hagyd ki a honvédelmi családi napot! Látogass el május 25-26-án, szombaton és vasárnap a Bálna Honvédelmi Központba és a Nehru-parkba!
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.

  JETfly Magazin

2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.