Úgy tűnik, hogy végleg megpecsételődött a norvég Helge Ingstad sorsa. Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a hadihajó még 2018. november 8-án összeütközött a TS Sola nevű tartályhajóval.
Legénysége, hogy megakadályozza elsüllyedését, a sérült fregattot a partközeli sziklákra vitte, de az végül mégis megadta magát és néhány napon belül, erősen oldalra dőlve elmerült. A Helge Ingstad hajtóművei és fedélzeti rendszerei nagyrészt tönkrementek a sós víztől, ezért miután sikerült kiemelni és újra úszóképessé tenni, az elmúlt hónapokban a norvég kormányzat és a hadiflotta sokat vitázott további sorsát illetően. A jelek szerint győztek a pénzügyi szempontok.
A számítások szerint a hajó teljes kijavítása és fedélzeti rendszereinek cseréje, mintegy 1,4 – 1,6 milliárd dollárba kerülne, míg egy teljesen új egység megépítése „mindössze” 1,3 -1,5 milliárdos költségvonzattal járna, ezért döntöttek a roncs szétbontása mellett. A hajó leszerelése magában 11 millióba kerül, de az illetékesek abban reménykednek, hogy a felújítható állapotban maradt részegységek, berendezések kimentésével és az osztály többi egységén történő felhasználásával akár a 44 millió dollárt is megtakaríthatnak.
A Helge Ingstad az öttagú Fritjof Nansen-osztály negyedik egysége volt és a spanyolországi Ferrolban, a Navantia Hajógyárban épült. A baleset idején még csak kilenc éves volt, tehát bőven maximális élettartamán belül. 76 mm – es OTO Melara Super Rapid, többcélú fedélzeti lövegén kívül, nyolc a Kongsberg által kifejlesztett NSM hajóelleni rakétával, és két nyolccellás Mk 41 VLS felszín - levegő rakétával (32 darab RIM-162 Seasparrow), valamint négy torpedócsővel (4 darab Sting Ray torpedóval) volt felszerelve. Tatfedélzetéről egy NH-90 típusú helikoptert üzemeltettek. A Nansen-osztály érdekessége, hogy az egyik legkisebb méretű hadihajótípus, amelyre telepítették a Lockheed Martin AEGIS rendszerét, így a Helge Ingstad testvérhajóival fontos része volt a NATO északi rakétavédelmi erőinek.
Az immáron véglegesen kiesett hajót valószínűleg a Nansen-osztály módosított változatával fogják pótolni, mivel a baleset rávilágított egy tervezési hibára, amit ki kell küszöbölni. Kiderült ugyanis, hogy az üreges kialakítású csavartengelyeken bejutó víz is hozzájárult a hajó elsüllyedéséhez.