A közelmúltban tengerbe veszett MiG-29K és Szu-33-as roncsai közül emelt ki fontos berendezéseket a Földközi-tengeren az Orosz Haditengerészet egy különleges akció keretén belül.
A Jantár (különleges rendeltetésű oceanográfiai hajó) személyzet nélküli búvárhajója segítségével sikerült pontosan meghatározni a tengerfenéken a repülőgépek roncsainak helyét. A pontos helymeghatározás után a búvárhajó speciális berendezései segítségével kivágták a repülőgépek fedélzeti berendezéseit és a felszínre hozták azokat.
Mindkét repülőgép az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozóról veszett a tengerbe Szíria partjainál. A MiG esetében a fedélzeti fékezőberendezés hibásodott meg és a tartalék repülőtérre irányítás helyett várakoztatták a repülőgépet a hajónál – míg ki nem fogyott az üzemanyag. A Szu-33-as esetében is a fékezőberendezés volt a baleset okozója – leszállásnál elszakadt a fékezőkötél és a nagyértékű repülőgép szabályosan lecsúszott a fedélzetről a tengerbe.
A Szu-33-as december eleji balesete után pár nappal érkezett a körzetbe a Jantár és folyamatosan ott is tartózkodott öt napon keresztül, gyakorlatilag egy helyben. Nem véletlen, hogy erre a körzetre NOTAM-ot (NOtice To AirMen, a repülő személyzeteknek szóló figyelmeztetés) adtak ki erre az időszakra, az indoklás szerint „harci feladat végrehajtása” miatt.
A Jantár a 22010-as projekt, a „Cruys” továbbfejlesztése és eredetileg az Északi-tengeri Flotta kapta meg 2015-ben. A hajó hossza 172 méter és 5 000 tonna a vízkiszorítása. A személyzet nélküli víz alatti berendezései közé tartoznak a „Rusz”, a „Konszul” és a „Mir” batiszkáfok (mélytengeri búvárhajók).
A Jantár a hagyományos kormányszervek helyett két, villanymotorral hajtott propellerrel tud manőverezni, melyek speciálisan, 360 fokban elforgathatóan csatlakoznak a hajótestre. Ezzel az egyszerű megoldással elérték, hogy a legnagyobb tengeri viharok alatt is képes szinte egy helyben maradni egy adott pont fölött és a manőverező képessége is kimagasló.
Korábbi cikkünk a témában!
Forrás: http://aviation21.ru
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |