Az Egyesült Államok haditengerészete már jó ideje nyugtalanul figyeli az oroszok Poseidon típusú, hatalmas, nukleáris meghajtású tengeralattjáró drónjáról érkező híreket.
Részben ennek ellensúlyozása érdekében az US Navy még 2017-ben pályázatot írt ki egy ugyancsak nagyméretű, személyzet nélküli tengeralattjáró kifejlesztésére. A beérkezett pályázatok értékelése után végül a Boeing és a Lockheed Martin tervezete került kiválasztásra és ez a két cég kapott fejenként több mint 42 millió dollárt a konkrét tervek és a prototípusok elkészítésére. A tesztprogram befejezése után, 2019 februárjában került bejelentésre, hogy a Boeing által épített harmadik, egyben legnagyobb méretű (15 méter hosszú) prototípust, az Echo Voyagert találták jobbnak és ezt választották ki a hadrendbe állítandó típus alapjául.
Az Orca (gyilkos bálna) névre keresztelt drón, az XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater Vehicle) kb. nagyméretű személyzet nélküli vízalatti jármű, tervezői reményei szerint forradalmasítja majd a tengeralatti hadviselést.
Négyzetes keresztmetszetű, dobozszerű törzsének teljes hossza 25,9, átmérője 2,6 méter, teljes vízkiszorítása kb. 45 - 50 tonna. A kormánysíkok X elrendezésűek lesznek. Meghajtásáról dízel generátorral kombinált, 18 kW – os összteljesítményű akkumulátorok és pump-jet hajtómű gondoskodik majd, így sebessége maximum 8 csomó, utazósebessége 2,5 – 3 csomó lesz, amellyel a 3000 tengeri mérföld hatótávolságot is elérheti, de képes lesz legalább 3 hónapig autonóm módon, emberi beavatkozás nélkül is működni. Merülési mélysége eléri majd a 3000 métert.
Az Orca egyelőre szállító és felderítő küldetésekre van optimalizálva. Közel tíz méter hosszú, a hajtóműblokk előtt kialakított rakodóterében legalább 8 tonnányi katonai felszerelést, tengeralattjáróknak szánt tartalék torpedókat, vagy különböző, feladattól függően cserélhető szenzormodulokat helyezhetnek el. (a nagy átmérőjű törzs volt az egyik fő ok, amiért az US Navy a Boeing gyártmánya mellett döntött, mivel a rivális Lockheed Martin karcsúbb, torpedószerűbb járművének lényegesen kisebb volt a befogadóképessége) A hajótest felső részén, felnyitható, multifunkciós árbóc található, amely egyszerre a dízel generátor légperiszkópja, kommunikációs antenna és további érzékelők hordozója.
Természetesen a jövőbeli tervekben a jármű, illetve továbbfejlesztett verziójának felfegyverzése is szerepel. Ez gyorsabb lesz, hogy a célpontot üldözhesse és a nagyméretű rakodótérbe modulárisan beépíthető indítókban torpedókat, robotrepülőgépeket is hordozhat, illetve a tengerfenékre aknákat és érzékelő berendezéseket is telepíthet majd.
Az öt megrendelt példányt a Boeing 2020 és 2022 között fogja leszállítani az US Navy részére, a program folytatása és az Orca továbbfejlesztése az ezekkel szerzett tapasztalatok függvénye.
Forrás: http://www.hisutton.com/