2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép-hordozó a magasban

Repülőgép-hordozó a magasban
Art of WAR  |  2018. 05. 16., 13:12
Repülőgép-hordozó a magasban

A haditechnikai újítások iránti vágy olykor egészen merész ötleteket szül. Ilyen, egészen hajmeresztő ötletnek tűnik az amerikai hadvezetés azon elgondolása is, miszerint egy Boeing 747-es utasszállítóból gyúrtak volna a felhőket szelő repülőgép-hordozót.

Már a harmincas években is próbálkozott az amerikai haditengerészet olyan légiszállítási megoldásokkal, amelyeknek köszönhetően pillanatok alatt, akármilyen magasságból útjára lehet indítani vadászgépeket. A kísérletek azonban rendre sikertelenül végződtek, majd jött a második világháború és a hadvezetés figyelme a tervezőasztalról a frontvonalakra koncentrálódott. A háborút követően azonban újra leporolták az egykori elgondolást, miszerint rengeteg időt meg lehet spórolni és komoly taktikai előnyhöz lehet jutni, ha a vadászgépeknek nem egy támaszpontról, hanem egy másik repülőgép gyomrából kell elrugaszkodni és csatába indulni.

A hidegháború éveiben a háború végét követően megalakult önálló amerikai légierő mérnökei folytatták a skiccek rajzolgatását. Az ötvenes évek derekán zajlottak le az első gyakorlati tesztelések, amelyek során egy B-36 Peacemaker („béketeremtő”) nukleáris bombázó törzsének aljára rögzítettek egy átalakított F-84 Thunderjet („sugárhajtású-mennydörgés”) vadászt. Az elképzelés az volt, hogy a bombázó eljuttatja „külső rakományát” a célterület fölé, ahol a vadászgép leválik, megkezdve a légi felderítést mélyen az ellenfél hátországában. A fejlesztés és kísérletezés olyan sokáig elhúzódott, hogy időközben megjelent a piacon az U-2 típusú nagy hatótávolságú felderítő kémrepülőgép. Az addigiakhoz képest hatalmas repülőmagasságot elérő gép letaszította a projektet, ezzel a felhők közti repülőgép-hordozó ötletét újra fiókba zárva.

Egészen a hetvenes évek elejéig, amikor is az amerikai Lockheed cég vezetése előállt egy hatalmas méretekkel bíró, nukleáris meghajtású repülőanyahajó ötletével, amely akár negyvennapon keresztül képes a levegőben maradni. A sci-fi filmekbe illő elgondolás túl vad volt a légierő tábornokai számára, de mivel az alapötlet kedvükre volt, magukhoz vették a tervezetet és egészen addig rajzolgatták, amíg nem kaptak egy a valósághoz közelebb álló levezetést.

Az alapot az akkor legnagyobb utasszállítónak számító Boeing 747-es adta, amely akkor már számos légitársaság utasait és szállítmányozó cégek rakományait volt képes nagy távolságokra eljuttatni. A kísérletekre kiszemelt Boeing 747-200 típusú repülőgép belsejét teljesen kirámolták, hogy beépíthessék az elképzelések szerinti kétszintes hangárt, amelyben a megszokottnál kisebb méretű, rövid távú alkalmazásra gyártott – szintén kísérleti - vadászgépeket helyeztek volna el.

A légi repülőgép-hordozó gyomrának alsó felében alakították ki azt a nyílást, amelyen keresztül a 747-es tulajdonképpen elhagyta volna a vadászokat, amelyek saját hajtóműre kapcsolva már önállóan repültek volna.

A légierő mérnökei arra is gondoltak, hogy ha elhúzódik egy-egy bevetés, akkor a vadászgépek feltöltése leszállás nélkül is megoldott legyen, éppen ezért a Boeinget még légiutántöltő-képességgel is felvértezték - persze mint minden mást, ezt is gondolatban. A repülés befejeztével a vadászoknak egyesével kellett volna a hordozó alá berepülni, amelyből egy különleges mechanizmus gyakorlatilag beemelte volna őket a monstrum gyomrába.

A futurisztikus elképzelések ellenére a szakemberek szerint tökéletesen kivitelezhető lett volna az ötlet. Ezen felbuzdulva egy darabig úgy is tűnt, hogy elkezdődik a gyártás, ugyanis a haditengerészet vezetése azzal számolt, hogy a hagyományos repülőgép-hordozóhajókat a 2000-es évek elejéig teljesen kivonják a forgalomból. A sors furcsa fintora azonban, hogy mire minden részletet kellő alapossággal kidolgoztak, a projektet végleg elkaszálták, mondván, túl drága lenne a sorozatgyártás, a vadonatúj, kisméretű vadászgépek fejlesztéséről nem is beszélve.

 

 

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-18 15:07:54
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.