A még 2017 márciusában Arhangelszkben megrendezett Arctic -Territory Dialogue kiállításon, a nagymúltú Rubin tervezőiroda bemutatta egy új típusú, igencsak szokatlan megjelenésű kutató tengeralattjáró koncepciót és az annak alapján készült makettet.
A hajóról, amelynek egyelőre a típusjelzése és esetleges neve is ismeretlen, a kiállítás óta eltelt évek során csak minimális további információ látott napvilágot. Ezek szerint hossza mintegy 135 méter, vízkiszorítása pedig a felszínen 13 820 tonna. Meghajtási módja, már csak mérete miatt is valószínűleg nukleáris lesz és sebessége eléri majd a 21,6 csomót. Maximális merülési mélysége 400 méterre becsülhető.
A rejtélyes típus legfurcsább része az orr és a tat felső részéből, zsebkésszerűen kinyitható, két pár, huzalokkal összekapcsolt szárny, amelyek fesztávolsága kb. 100 méter, így jóval nagyobb, mint egy Airbus A380 típusú, utasszállító óriásgépé. A szárnyaknak a látszattal ellentétben, nincs semmilyen szerepük a hajó kormányzásában, hanem a törzsbe épített alacsony frekvenciájú szonárberendezés vevőegységeit tartalmazzák, tehát egyfajta antennának tekinthetők. A tengeralattjáró feladata ugyanis az északi sarki tengerek aljzatának feltérképezése és az alatta található ásványkincs lelőhelyek - elsősorban kőolaj és földgáz – felderítése. A feltételezések szerint a tengerfenék szonárral történő pásztázását, nagy mélységben, kinyitott szárnyakkal, kb. 3 csomós sebességgel fel – alá haladva végzi majd.
A hajó fegyverzetet nem hordoz, de felszereléséhez többféle típusú ROV és AUV mélytengeri robotjármű tartozik majd, amelyek a jelenlegi orosz gyakorlatnak megfelelően valamelyik ilyen berendezések építésére szakosodott brit gyártótól kerülnek majd beszerzésre (pl. a Hydrovision Venom, vagy a Seaeye Tiger típusok) Bár a 40 fős személyzet elvileg civilekből áll majd, a katonai alkalmazás cseppet sem kizárható, hiszen az új tengeralattjáró kiválóan megfelel a kiépítés alatt álló Harmonija nevű, mélytengeri akusztikus érzékelőrendszer (a SOSUS orosz megfelelője) telepítéséhez, illetve ellenőrzéséhez is.
A tervek szerint az első egység építésének megkezdése 2020 – ban kezdődik meg, de arról nincs információ, hogy hány példányt terveznek legyártani. Mivel a globális felmelegedés miatt a sarkvidéki tengerek és az ott található ásványkincs lelőhelyek egyre nagyobb stratégiai jelentőséggel bírnak, valószínűleg több példány is készül a „szárnyas” tengeralattjáróból.
Forrás: http://www.hisutton.com/