Itt találod az összes cikket a „tengeralattjáró” témában!
1943. november 5-én az amerikai Sculpin tengeralattjáró kilencedik csendes-óceáni őrjáratára indult Pearl Harborból. Feladata az volt, hogy három társával a Spearfish - sel, a Searavennel és az Apogonnal a félelmetes erőddé kiépített Truk Atoll közelében álljon lesbe és a németektől átvett farkasfalka taktikát alkalmazva lecsapjon a japán hajókra.
A Köztársaság Napja alkalmából, 2023. június 2-án Rómában tartott díszszemlén, az olasz hadsereg különleges erői (COMSUBIN) is képviseltették magukat és felvonultatták egyik eddig ismeretlen eszközüket.
1939. szeptember 10-én, még csak kilenc napja tartott a II. világháború, amikor a Royal Navy elvesztette első hajóját, a HMS Oxley tengeralattjárót. A történteket nemcsak tragikussá, hanem felettébb kínossá is tette, hogy az egyébként már eléggé elavultnak számító egységet nem egy német U-Boot küldte a tenger fenekére, hanem egy másik brit tengeralattjáró, a HMS Triton.
1944. december 5-én az U-864 jelzésű német tengeralattjáró titkos küldetésre indult. Elsődleges feladata az volt, hogy a sarki vizeken áthaladva, eljuttasson 67 tonna higanyt a Harmadik Birodalom ugyancsak szorult helyzetben lévő szövetségesének, a Japán Császárságnak.
Többéves előkészítés után, a közelmúltban aláírásra került Izrael és a német ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) közötti megállapodás három új, Dakar-osztályú tengeralattjáró megépítéséről.
A Larsen & Toubro (L&T) erősen északi hangzású neve ellenére Mumbaiban székelő indiai cég.
1968 sötét esztendő volt. Dúlt a hidegháború, a „Prágai tavaszt” eltiporta a Varsói Szerződés egyesített hadereje, az Egyesült Államokban meggyilkolták Robert Kennedyt, Franciaországot pedig sztrájkok, zavargások, utcai erőszak tépázta.
A török hadiipar a nemzetközi fegyverpiac meghatározó szereplői közé próbál bekerülni, így az elsősorban külföldi vásárlóknak szánt termékek közé immár a tengeralattjárók is bekerültek. A közelmúltban az STM és a Dearsan két kisméretű tengeralattjáró terveit hozták nyilvánosságra.
A rohamléptekkel fejlődő kínai hadiipar a jelek szerint mindig képes újabb meglepetésekkel szolgálni a nyugati elemzőknek. A 3 600 tonna vízkiszorítású, 77,6 méter hosszú, Type 039 Yuan-osztály egységei, jelenleg a távol-keleti nagyhatalom tengeralattjáró erőinek gerincét alkotják.
Az iráni flotta tengeralattjáró erőinek nagy részét a kisméretű, hazai gyártású, észak-koreai terveken alapuló egységek alkotják, de az igazán nagy harci értéke a három Oroszországtól használtan vásárolt, Projekt 8777 Kilo-osztályú hajónak van.
A svéd haditengerészet a kilencvenes évek közepén állította hadrendbe három, a malmöi Kockums által tervezett és gyártott Gotland osztályú tengeralattjáróját (Gotland, Uppland, Halland).
Kuba haditengerészete a hidegháború évtizedeiben, egy ideig egyszerre három Projekt 641, vagyis Foxtrot-osztályú dízel-elektromos tengeralattjáróval is rendelkezett, amelyeket a Castro rezsim a Szovjetuniótól kapott katonai segélyként.
Az USS Thresher (SSN-593), korának legkorszerűbb amerikai támadó tengeralattjárója, 1963. április10-én délelőtt egy rutin merülési próba során a fedélzetén tartózkodó 129 emberrel tragikus balesetet szenvedett az Atlanti-óceánon.
A szentpétervári Malachit Tervezőiroda eredetileg saját kockázatára, még 2014-ben kezdett dolgozni egy új, ötödik generációs nukleáris tengeralattjárón. Az orosz Védelmi Minisztérium 2016-ban bólintott rá a programra és ekkortól a Malachit már az állami megrendelés birtokában folytathatta a fejlesztési munkálatokat.
A lengyel haditengerészet jelenleg egy szovjet gyártmányú Kilo-osztályú és két jóval kisebb, norvég eredetű, Kobben Típusú tengeralattjáróval rendelkezik. A még a szovjetektől vásárolt ORP Orzel 1986-ban vadonatúj hajóként került Lengyelországba.
Ismert, hogy Észak-Korea meglehetősen nagy számban tart hadrendben kisméretű tengeralattjárókat és nemcsak beveti és bevetette őket alkalmanként déli szomszédja ellen, hanem más országoknak - mint például Irán -, segítséget is nyújtott tervdokumentációk eladásával.
Németország mindig élen járt a tengeralattjárók és a hozzájuk kapcsolódó technológiák fejlesztésében. Az emdeni Nordseewerke Emden hajógyár a jelek szerint meg kívánja vetni a lábát a törpe tengeralattjárók piacán is.
2019. február 17-én hosszú fejlesztés és tesztsorozat után, hivatalosan is szolgálatba állt az Iráni Iszlám Köztársaság haditengerészeténél, az első Fateh (Hódító) osztályú tengeralattjáró.
A közelmúltban fényképes beszámolók láttak napvilágot Észak-Korea teljhatalmú urának, Kim Dzsong Unnak az egyik, meg nem nevezett észak-koreai hajógyárban tett látogatásáról, ahol egy teljesen új típusúnak titulált rakétahordozó tengeralattjáró előrehaladott építési munkálatait szemlélte meg.
A még 2017 márciusában Arhangelszkben megrendezett Arctic -Territory Dialogue kiállításon, a nagymúltú Rubin tervezőiroda bemutatta egy új típusú, igencsak szokatlan megjelenésű kutató tengeralattjáró koncepciót és az annak alapján készült makettet.
A 2019 júliusában Szentpéterváron megtartott IMDS-2019 nemzetközi haditengerészeti kiállítás egyik érdekessége a Malachit tervezőiroda által kifejlesztett új, kisméretű tengeralattjáró, amely a Projekt 750B jelzést kapta.
A közelmúltban a KCNA észak-koreai hírügynökség több fényképet tett közzé, amelyeken Kim Dzsong Un egy hajógyár üzemcsarnokában, egy tengeralattjárót szemrevételez. A tudósítás szerint a hajó Észak-Korea első korszerű rakétahordozó tengeralattjárója.
Költségvetési megszorítások és a haditengerészet parancsnokainak alkalmatlansága okozta 2017-ben a San Juan argentin tengeralattjáró tragédiáját – erre jutott az ügyet kivizsgáló parlamenti bizottság.
A Japán Tengeri Önvédelmi Erők jelenleg mintegy húsz tengeralattjáróval rendelkezik, ezek közül tizenegy Soryu-osztályú támadó egység, amely a nem nukleáris meghajtású típusok között jelenleg a legkorszerűbbnek és a legcsendesebbnek számít a világon.
2018 októberében a sanghaji Jiangnan Hajógyárban egy viszonylag kisméretű tengeralattjárót kaptak lencsevégre, amely még láthatóan vízrebocsátás előtt állt. Az ismeretlen típusú hajót legutóbb 2019 márciusában lehetett ismét látni.
2019. május 23-án az első acéllemez kivágásával, rövid ünnepség után megkezdődtek az USS Columbia (SSBN-286) rakétahordozó tengeralattjáró építési munkálatai a General Dynamics érdekeltségébe tartozó Huntington Ingalls Industries üzemében, Newport News - ban.
A közelmúltban került nyilvánosságra néhány fénykép, amelyeken egy kisméretű, élénksárgára festett tengeralattjáró látható, amint a san diego-i haditengerészeti támaszponton, egy vontatóhajó után kötve úszik, illetve kint a nyílt tengeren az amerikai haditengerészet búvárai tevékenykednek a fedélzetén.
Még 2000-ben Malcolm Fages ellentengernagy, a US Navy tengeralattjáró erőinek akkori parancsnoka, cikket jelentetett meg a fegyvernem fejlesztésének lehetséges jövőbeli irányairól, az Undersea Warfare magazinban.
Újabb tengeralattjáróval bővült az USA haditengerészete: a floridai Port Canaveral-ban adták át a napokban a legújabb, Virginia-osztályú, nukleáris meghajtású tengeralattjárót, az SSN-789 Indiana-t.
1939. június 1-én a nemrég elkészült Thetis tengeralattjáró következő próbaútjára indult. Szokásos, 53 fős legénységén kívül aznap számos vendég is - tengerésztisztek, mérnökök és technikusok - összesen 103 ember tartózkodott a fedélzeten, hogy működés közben lássák a vadonatúj hajót. Négy ember kivételével mindnyájuknak a Thetis vált a koporsójává.
1943. február 6-ról 7-re virradó éjszaka, a felszínen haladó USS Growler amerikai tengeralattjáró őrszemei egy kisméretű, japán teherhajót vettek észre és Howard W. Gilmore parancsnok nem akarta elszalasztani a könnyűnek látszó prédát.
Bátran nevezhetjük az egyik leglátványosabb haditengerészeti hadgyakorlatnak az amerikai ICEX 18-at. Végy három nukleáris meghajtású tengeralattjárót, az Északi-sarkvidék végtelen jégmezőit, néhány repülőgépet, sátrakat, csákányokat és hólapátokat: máris adott minden a téli gyakorláshoz
A hidegháború lezárultával nagyjából két évtizedre háttérbe szorultak a hagyományos, dízel-elektromos meghajtású tengeralattjárók. Az elmúlt esztendőkben azonban ez a helyzet gyökeresen megváltozott…
1943. január 29-én késő este, az I-1 tengeralattjáró Guadalcanal partjai közelében járt, a szigeten harcoló japán csapatoknak szánt élelmiszer rakománnyal. Eiichi Sakamoto parancsnoknak azonban nem volt szerencséje, mert a rossz idő és a sötétség ellenére hajóját észrevették.
Közös és különleges, amerikai-brit haditengerészeti hadgyakorlatra kerül sor az Északi-sarkon. Az Ice Exercise 2018 (ICEX 18) során az amerikai színeket egy-egy Seawolf-osztályú (USS Connecticut) és továbbfejlesztett Los Angeles-osztályú (USS Hartford) tengeralattjáró képviseli.
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017. augusztus 2-án, a dél-koreai Okpo kikötőjében ünnepélyes keretek között, a DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) vállalat átadta az Indonéz Haditengerészet részére az első Type-209/1400-as Chang-Bogo osztályú dízel-elekromos meghajtású tengeralattjáróját.
Május 11-én a Fincantieri olasz hajóépítő cég átadta az Olasz Haditengerészetnek a negyedik Type 212A dízel-elektromos tengeralattjárót. Az eseményre a cég muggiano-i kikötőjében került sor.
Az Egyesült Államok szerint az Orosz Haditengerészet egy minőségileg magasabb szintre lépett.
1945. május 4-én, a Harmadik Birodalomnak már csak napjai voltak hátra és az európai háború vége karnyújtásnyi távolságba került.
2016. július 20-án, Gibraltár partjainál a Brit Királyi Haditengerészet egy nukleáris meghajtású tengeralattjárója egy kereskedelmi hajóval ütközött.
1939. május 23 – án reggel, az USS Squalus amerikai tengeralattjáró kifutott a portsmouth – i kikötőből, hogy elvégezzék a soron következő merülési próbáját New Hampshire partvidékének közelében.
Az ébredő erő?
Az Orosz Haditengerészet megszünteti a Projekt 677 Lada-osztályú tengeralattjárók gyártását és helyette a Kalina-osztályú tengeralattjárókat helyezi előtérbe.