A török hadiipar a nemzetközi fegyverpiac meghatározó szereplői közé próbál bekerülni, így az elsősorban külföldi vásárlóknak szánt termékek közé immár a tengeralattjárók is bekerültek. A közelmúltban az STM és a Dearsan két kisméretű tengeralattjáró terveit hozták nyilvánosságra, amelyek egyben ajánlatként is felfoghatók a későbbi esetleges vásárlók számára. Az eléggé nyilvánvaló, hogy a két cég elsősorban a kevésbé tehetős országokat célozta meg, mivel mindkét típus meglehetősen kisméretű, így viszonylag olcsó.
A török hadiipar a nemzetközi fegyverpiac meghatározó szereplői közé próbál bekerülni, így az elsősorban külföldi vásárlóknak szánt termékek közé immár a tengeralattjárók is bekerültek. A közelmúltban az STM és a Dearsan két kisméretű tengeralattjáró terveit hozták nyilvánosságra, amelyek egyben ajánlatként is felfoghatók a későbbi esetleges vásárlók számára. Az eléggé nyilvánvaló, hogy a két cég elsősorban a kevésbé tehetős országokat célozta meg, mivel mindkét típus meglehetősen kisméretű, így viszonylag olcsó.
Az STM már jelentős tapasztalattal rendelkezik a tengeralattjárók fejlesztésében és építésében, hiszen a vállalat gyártotta az eredetileg német tervezésű 204-es és 212-es típusok a török haditengerészet igényei szerint módosított, helyi változatát. Az STM 500 ezeknél lényegesen kisebb. A teljesen lemerülve mintegy 540 tonnás vízkiszorítású, 44 méter hosszú hajó leginkább a sekélyebb vizeken lenne alkalmazható, főleg partvédelmi célra. Meghajtásáról két dízelgenerátorral és lítium-ion akkumulátorokkal kombinált 1,5 Megawatt teljesítményű elektromos motor gondoskodik, de az esetleges jövőbeni vásárlók igényeinek megfelelően, az egyre inkább elterjedőben lévő, levegőtől független (AIP), dízel-elektromos meghajtással is rendelhető lenne.
A törzs kialakítása alapján legalább négy torpedócső kerülhet beépítésre annak felső részén, amelyekhez, a betöltötteken kívül további négy tartalékot is szállíthatna. A két felső csőből akár hajó elleni rakéták, vagy robotrepülőgépek is indíthatóak lennének. A hajó elektronikai felszereléséről egyelőre nincsenek adatok, de valószínűleg nagyfokú automatizálás és fejlett fedélzeti rendszerek kerülnek majd beépítésre, mivel a legénységet mindössze 18 fősre tervezik. Az STM 500 alkalmas lesz hat katonai búvár szállítására is.
A Dearsan fejlesztéséről lényegesen kevesebb információ áll rendelkezésre. Az IDEF 21 kiállításon bemutatott makett mellé eléggé szűkösen mérték az információkat. Annyi kiderült, hogy a mindössze 33,6 méter hosszú hajó, valószínűleg dízel-elektromos hajtóművel, esetleg lítium-ion akkumulátoros meghajtással rendelkezik majd és kialakítása alapján torpedókat is hordozhat majd. Külön érdekesség, hogy tornya a legújabb tervezési trendnek megfelelően felül kiszélesedik, mint a svéd SAAB, A-26 Blekinge típusánál, de azzal ellentétben merülési kormányai nem oda, hanem a törzs elülső részére vannak szerelve.
Forrás: http://www.hisutton.com/