A török hadiipar a nemzetközi fegyverpiac meghatározó szereplői közé próbál bekerülni, így az elsősorban külföldi vásárlóknak szánt termékek közé immár a tengeralattjárók is bekerültek. A közelmúltban az STM és a Dearsan két kisméretű tengeralattjáró terveit hozták nyilvánosságra, amelyek egyben ajánlatként is felfoghatók a későbbi esetleges vásárlók számára. Az eléggé nyilvánvaló, hogy a két cég elsősorban a kevésbé tehetős országokat célozta meg, mivel mindkét típus meglehetősen kisméretű, így viszonylag olcsó.
A török hadiipar a nemzetközi fegyverpiac meghatározó szereplői közé próbál bekerülni, így az elsősorban külföldi vásárlóknak szánt termékek közé immár a tengeralattjárók is bekerültek. A közelmúltban az STM és a Dearsan két kisméretű tengeralattjáró terveit hozták nyilvánosságra, amelyek egyben ajánlatként is felfoghatók a későbbi esetleges vásárlók számára. Az eléggé nyilvánvaló, hogy a két cég elsősorban a kevésbé tehetős országokat célozta meg, mivel mindkét típus meglehetősen kisméretű, így viszonylag olcsó.
Az STM már jelentős tapasztalattal rendelkezik a tengeralattjárók fejlesztésében és építésében, hiszen a vállalat gyártotta az eredetileg német tervezésű 204-es és 212-es típusok a török haditengerészet igényei szerint módosított, helyi változatát. Az STM 500 ezeknél lényegesen kisebb. A teljesen lemerülve mintegy 540 tonnás vízkiszorítású, 44 méter hosszú hajó leginkább a sekélyebb vizeken lenne alkalmazható, főleg partvédelmi célra. Meghajtásáról két dízelgenerátorral és lítium-ion akkumulátorokkal kombinált 1,5 Megawatt teljesítményű elektromos motor gondoskodik, de az esetleges jövőbeni vásárlók igényeinek megfelelően, az egyre inkább elterjedőben lévő, levegőtől független (AIP), dízel-elektromos meghajtással is rendelhető lenne.
Az STM 500
A törzs kialakítása alapján legalább négy torpedócső kerülhet beépítésre annak felső részén, amelyekhez, a betöltötteken kívül további négy tartalékot is szállíthatna. A két felső csőből akár hajó elleni rakéták, vagy robotrepülőgépek is indíthatóak lennének. A hajó elektronikai felszereléséről egyelőre nincsenek adatok, de valószínűleg nagyfokú automatizálás és fejlett fedélzeti rendszerek kerülnek majd beépítésre, mivel a legénységet mindössze 18 fősre tervezik. Az STM 500 alkalmas lesz hat katonai búvár szállítására is.
A Dearsan fejlesztéséről lényegesen kevesebb információ áll rendelkezésre. Az IDEF 21 kiállításon bemutatott makett mellé eléggé szűkösen mérték az információkat. Annyi kiderült, hogy a mindössze 33,6 méter hosszú hajó, valószínűleg dízel-elektromos hajtóművel, esetleg lítium-ion akkumulátoros meghajtással rendelkezik majd és kialakítása alapján torpedókat is hordozhat majd. Külön érdekesség, hogy tornya a legújabb tervezési trendnek megfelelően felül kiszélesedik, mint a svéd SAAB, A-26 Blekinge típusánál, de azzal ellentétben merülési kormányai nem oda, hanem a törzs elülső részére vannak szerelve.
Látványos bemutatókkal színesített családi nappal ünnepelték a Magyar Honvédség megalakulásának 175. évfordulóját a budapesti Városligetben, május 21-én, vasárnap. A Magyar Honvédelem Napján tartott szabadtéri rendezvényen a harckocsik, a bemutatók és a katonazenekar aratta a legnagyobb sikert.
1986. április 26-án történt meg Európa legnagyobb nukleáris katasztrófája. A csernobili Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es számú RBMK-1000 típusú, grafitrudas szabályozású reaktorblokkja a konstrukció tervezési hibája, illetve sorozatos emberi mulasztások miatt kigyulladt, majd a keletkezett gőz szétvetette magát a reaktort, illetve az annak helyet adó épület tetőszerkezetét is.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és a Honvédelmi Minisztérium vezetői előtt megtartotta első állománygyűlését dr. Böröndi Gábor altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke május 5-én, Szentendrén, MH Altiszti Akadémián.
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
Rendkívül látványos, izgalmas; a modern, high-tech Magyar Honvédség számos elemét bemutató családi nap vár minden érdeklődőt a magyar honvédelem napja alkalmából, a budapesti Városligetben május 21-én, vasárnap, 10 és 18 óra között.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter javaslatára Novák Katalin köztársasági elnök a mai nappal felmentette beosztásából dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnökét. A feladat ellátására a honvédelmi miniszter dr. Böröndi Gábor altábornagyot, a Magyar Honvédség brüsszeli NATO és EU Katonai Képviselő Hivatalának vezetőjét javasolja.
Zalaegerszegen az elmúlt időszakban valós igény mutatkozott arra, hogy jöjjön egy olyan nagy beruházás, amely kiegyenlíti a helyi vállalkozói viszonyokat. Interjú a város polgármesterével, Balaicz Zoltánnal.
Magyar idő szerint 2023. április 14-én 14 óra 15 perckor egy Ariane–5 hordozórakétán a francia guyanai Kourouról elindult az Európai Űrügynökség JUICE űrszondája a Jupiter bolygó Europa, Ganymedes és Callisto elnevezésű jeges holdjaihoz, hogy ezeket 2031-ben elérve különféle tudományos vizsgálatokat végezzen.
Csehország védelmi kiadásai a jövőben az éves bruttó hazai termék (GDP) legalább két százalékát fogják kitenni. A vonatkozó törvényt a képviselőház után május 31-én, a cseh szenátus is jóváhagyta, érvénybe lépéséhez csak az államfő aláírása szükséges.
A Magyar Honvédség éjszakai éleslövészettel egybekötött kiképzési feladatot hajt végre május 31-én és június 1-jén 14.00-24.00 óra között a „nullaponti” lőtéren, Bakonykútiban és térségében.
A Magyar Honvédség fennállásának 175. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 100 forintos forgalmiérme-emlékváltozatot bocsát ki május 23-án, kedden, egymillió példányban – közölte a jegybank az MTI-vel.