A rohamléptekkel fejlődő kínai hadiipar a jelek szerint mindig képes újabb meglepetésekkel szolgálni a nyugati elemzőknek. A 3 600 tonna vízkiszorítású, 77,6 méter hosszú, Type 039 Yuan-osztály egységei, jelenleg a távol-keleti nagyhatalom tengeralattjáró erőinek gerincét alkotják.
A kínai flottában ezeknél az alapvetően dízel-elektromos egységeknél rendszeresítették először az AIP - levegőtől független meghajtást. A típusnak a kilencvenes évek végén történt rendszerbe állítása óta, többféle új, továbbfejlesztett változata született, ezek közül a 2006-ban bemutatott 039A verzió még nagyon hasonlított a szovjet/orosz Kilo-osztályra mind szerkezetileg, mind külső megjelenését tekintve. 2013-ban aztán váratlanul feltűnt a Type 039B (vagy AG) egy sokkal letisztultabb, áramvonalasabb toronnyal, amelynek formája az amerikaiak nukleáris meghajtású, Virginia típusú hajóin láthatót idézte.
2021 májusában egy merőben új változatról jelentek meg fényképek, amely ezúttal is nagyrészt hasonló a korábbi verziókhoz és feltételezhetően a hajtómű is a bevált Stirling generátoron, valamint az AIP meghajtáson alapul, viszont a torony eltérő, mert felső része jelentősen kiszélesedik és kialakításánál fogva, nehezebben észlelhető felszíni haladáskor. Hasonló csak a svéd A-26 Blekinge-osztály egységein látható, de ott a mélységi kormányok bele vannak foglalva, míg a kínai hajóké közvetlenül az áramvonalas, kiszélesedő szekció alatt vannak. Még 2010-ben lefotóztak egy régi, Type 035 Ming-osztályú egységet, a tornyán egy hasonló alakú, de jóval kisebb méretű, áramvonalas toldalékkal, ami valószínűleg az új hajón alkalmazott forma hidrodinamikai tesztjeire szolgált.
További újdonságnak számít, hogy a hajót nem a hagyományos gumitéglákból álló burkolattal, hanem valamiféle új, kissé egyenetlen felületű, hangszigetelő bevonattal látták el. A törzs alakja is némileg szögletesebb lett, ami egy, a tatba épített, vontatott szonárra utal (ezt a tat felső kormánysíkja felett engedik ki) és eddig hiányzott a típus érzékelőrendszerei közül.
A fegyverzet a háromszintes törzs orr részének felső szekciójába van beépítve, oldalankét 3-3 indítócsővel amelyekből 533 mm-es YU-6 nehéz torpedók, valamint a YU-18 szuperszonikus, hajó elleni rakéták és a régebbi, az Exocethez hasonló YU-82-k indíthatóak.
Jelenleg a nyugati elemzők bizonytalanok abban, hogy a 039C lesz-e a típus végleges változata, vagy csak egy kutatásra használt, átépített régebbi hajóról van szó. Az amerikaiak mindenesetre arra számítanak, hogy 2025-re legalább 40 - 42 egység állhat rendszerbe a Yuan-osztály különböző verzióiból (nem számítva a Thaiföldnek egy és Pakisztánnak eladott nyolc exporthajót) és ezekből legalább 20 - 25 az új, jelentősen modernizált C verzió lesz.
Forrás: http://www.hisutton.com/