A svéd haditengerészet a kilencvenes évek közepén állította hadrendbe három, a malmöi Kockums által tervezett és gyártott Gotland osztályú tengeralattjáróját (Gotland, Uppland, Halland).
Az 1540 tonnás vízkiszorítású, 60,7 méter hosszú hajók korszerű törzskialakítással és az akkoriban abszolút újdonságnak számító X elrendezésű kormánysíkokkal épültek. A felszínen a két német gyártmányú, MTU dízel-elektromos motor kb. 11 csomós maximális sebességet, a Kockums V4275R AIP levegőtől független hajtómű pedig, mintegy 20 csomót és rendkívül csendes működést tett lehetővé a víz alatt.
Az osztály három egysége közül az Uppland korszerűsítésére 2018 -19 folyamán került sor és most a Gotland volt a következő. A hajótestet 2 méterrel megtoldották és mind gépészetileg, mind az elektronika terén jelentős korszerűsítést végeztek. Az MTU dízelek változatlanok maradtak, de az AIP hajtóműveket a Mk2 verzió helyett, a nagyobb teljesítményű, modernebb Mk3-ra cserélték.
Az új távközlési antennakészletet a Safran, a korszerűbb SA9510S szonárberendezést a Kongsberg, az Exelis pedig az új 3701S tűzvezető rendszert, valamint az új érzékelőket és szenzorokat szállította. Az új elektronika jelentősen növeli a hajó támadópotenciálját. A kapcsolódó fegyverzet, ami négy 533 mm – es és két 400 mm - es torpedócsőből áll nem változott, mint ahogy a 48 darab telepíthető akna sem.
Hamarosan kezdetét veszi a harmadik egység, a Halland modernizációja is. A SAAB-Kockums mérnökei azt remélik, hogy a hajókba beépített, mintegy húsz új, korszerűbb fedélzeti rendszerrel szerzett gyakorlati tapasztalatok nagyban segítik majd az A26 Blekinge osztály tökéletesítését, amelynek első egységét jelenleg a cég Karlskronában működő gyárában építik.
Forrás: https://navalnews.net/