2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Veterántalálkozó 100 év felett

Art of WAR  |  2007. 01. 25., 18:52

Ha visszatekintünk az elmúlt esztendőre, akkor elmondhatjuk, hogy 2006 Németországban is a különleges események éve volt. Ugyanis több mint 60 évvel a II. világháború befejezése után találkozott egymással két ismeretlen veterán: a 110 éves (!) Henry Allingham (Royal Air Force) és a 109 éves (!) Robert Meier (Wehrmacht).

Az első és második világháborút szerencsésen túlélt veterán katonák közül a „fiatalabb”, Robert Meier 1897. március 10-én született Ukrajnában. Az időközben Németországban letelepedett Meiert, 1916-ban besorozták a hadseregbe, majd rövid időn belül a franciaországi harcok kellős közepében találta magát. Csaknem négy hónappal a fegyverszünet előtt, 1918. július 19-én, comblövés következtében megsebesült, ezért hazaszállították egy hátországi kórházba. Így szerencsésen átvészelte az első nagy világégést. A II. világháború alatt ismét behívták katonának, de kora miatt már nem a frontra vezényelték, hanem utánpótlási feladatok ellátására. A háború vége előtt két héttel családja Németország nyugati részébe menekült, ő viszont orosz fogságba esett. A három évig tartó és reménytelenül hosszúnak tünő hadifogságot úgy élte túl, hogy a kapott cigarettákat élelemre cserélte. A szörnyü embertelenségből végül 1948-ban szabadult és tért haza.Az „idősebb” angol veterán szintén két világháború nagy túlélője. A 110 éves Henry Allingham-nek, azonban katonaként egészen más élete volt, hiszen ő mindig is a győztesek oldalán küzdött. A „jó öreg Henry” 1896. június 6-án született a dél londoni Clapham-ban. Fiatal életét hamar beárnyékolta a szüleinek korai elvesztése. Ugyanis Henry születése után nemsokára meghalt az édesapa, így tulajdonképpen az édesanyja nevelte fel. Majd 1915 szeptemberében, amikor az anyja is meghalt, került a Royal Navy Air Service (RNAS) állományába. Alakulatát nem sokkal később Franciaországba vezényelték, ahol a repülőcsónakok és tengeri repülőgépek karbantartójaként teljesített szolgálatot. Henryt utóbb a pilóták próbaképpen néhányszor magukkal vitték felderítő és bombázó repüléseikre, aki ezek után elhatározta, hogy repülő lesz. A törzskart 1917 folyamán Dunkirk-be (Dunkerque) helyezték át, ahol később az RNAS és a Royal Flying Corps egyesüléséből megszületett a nemsokára oly híres Royal Air Force (RAF). Henry Allingham a légierőtől azonban már csak 1919-ben, Cologne-ban kapta meg az áhított pilótaigazolványt. A II. világháború idejében végül mérnökként hasznosította tudását. 1941-ben részese volt annak a sikeres küzdelemnek, melyet a Harwich kikötő elleni német mágneses aknák ellen folytattak.Henry, aki az I. világháború után, 1919-ben lépett először Németország földjére, akkor még a brit megszálló csapatok tagjaként. Másodszorra, 2006-ban, viszont már barátként érkezett.

A két veterán, akik azelőtt sohasem találkoztak, ekkor nagy örömmel köszöntötték egymást. Majd a találkozó során felidézték háborús emlékeiket is. A több mint 80, illetve 60 évvel ezelőtti ádáz ellenfelekből immár két békésen üldögélő vidám öregurat láthattak a szervezők. Az új barátság jegyében Henry bánatosan jegyezte meg: „Már túl késő ahhoz, hogy megtanuljak németül.” – mivel nem beszéli Meier anyanyelvét. Az esemény során Dortmund közelébe vitték a veteránokat, akik a háborús emlékhelyen a kölcsönös tisztelet jegyében adóztak a két világháború áldozatai előtt. A hosszú élet titkáról sokat nem árultak el, de a megbékélés jegyében kötött barátságuk mindenképpen figyelemre és tiszteletre méltó. A korukat meghazudtoló egykori katonák őszinte megbocsátása intő és követendő példa lehet az utókor számára.

S ezek után, mi mit is kívánhatnánk nekik? Jó egészséget, és újabb 100 évet!

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.