Szingapúr úgy döntött, hogy 2010-re lecseréli négy, amerikai E-2C Hawkeye légtérellenőrző (AWACS) repülőgépét. A váltótípus a Gulfstream 550 repülőgép, amelyet az izraeli Phalcon radarrendszerrel szerelnek fel. Izrael egyébként pont tavaly állította rendszerbe az egyébként a polgári repülésből ismert, 40 tonnás Gulfstream G500-ból átalakított AWACS repülőgépét, amelyet saját gyártású elektronikával s a már említett Phalcon radarral szereltek fel. A teljes radarrendszer darabára eléri a 375 millió dollárt.
A Phalcon rendszert a hordozógép törzséhez illesztve szerelik fel, így a gép megjelenésében is eltér a „hagyományos” AWACS gépektől. A rendszer a radaron kívül a SIGINT felszerelést is tartalmazza, amely a különböző elektromos sugárzások elfogását és elemzését végzi. A SIGINT különlegessége, hogy akár müholdak adatfolyamát is képes elfogni. Az egész rendszer üzemeltetéséhez csupán hat főre van szükség, továbbá a két pilótára. Az elektronikában bekövetkezett miniatürizálás tette lehetővé, hogy immár ne Boeing 707-re kelljen a radarrendszert telepíteni, így a helyigényeket a jóval kisebb Gulfstream G550 is kielégíti. Ez a G500 továbbfejlesztett változata, amely 12 óráig képes a levegőben tartózkodni, és akár 15 000 méteres magasságban is repülhet. Szintén ezt a típust repülik az USA fegyveres erői, illetve a CIA is.

Gulfstream G550, ahogy a gyárból kikerül...
A Phalcon radar sok tekintetben felülmúlja az amerikai AWACS gépeken használtat. Egyrészt a Phalcon fázisvezérelt radart használ (azaz, ha úgy tetszik, nem beszélhetünk egy radartányérról, hanem több ezer kicsi ilyenről). Ezt a radart számos nagy teljesítményü, jelelemzésre optimalizált számítógéppel és antennák egész sorával integrálták, így az ezzel a rendszerrel felszerelt eszközök 400 km sugarú körön belül jóformán minden rádióelektromos kibocsátást (földi, légi) észlelnek. A fázisvezérelt radar előnye továbbá, hogy frissítése lényegesen jobb a hagyományos radarokénál. Míg a Phalcon 2-4 másodpercenként frissíti az operátor képernyőjét, addig az amerikai AWACS gépeken ez legrosszabb esetben akár a tízszerese is lehet.

...és AWACS-nek átalakítva (CGI)
Izrael a tervek szerint összesen hat AWACS gépet szeretne rendszeresíteni, ám ők inkább a Boeing 707 típust választották. Szingapúr az első G550 AWACS-et idén év vége felé veheti át.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |