2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd légtérellenőrző gépek Pakisztánnak

Art of WAR  |  2007. 06. 02., 14:33

Hosszú huzavona és politikai csatározások után Pakisztánnak végre sikerült nyélbe ütnie Svédországgal a hat légtérellenőrző repülőgép, azaz AWACS (Airborne Warning And Control System) gépek beszerzéséről szóló egymilliárd dolláros üzletet. Az AWACS gépek beszerzésének igénye már 25 évvel ezelőtt felmerült, ám érdemi lépéseket a Pakisztáni Légierő csak az új évezred elején tett. A SAAB 2000 regionális utasszállítón alapuló svéd AWACS megelőzte az amerikaiak E-2C Hawkeye-on és a kanadaiak Bombardier Dash-8/Q200-on alapuló ajánlatát.

A SAAB 2000 gépre az Ericsson által fejlesztett, PS-890 Erieye nevü fázisvezérelt radar került. A 200 modulból álló radart így a törzs fölötti konténerben is el lehetett helyezni, megspórolva ezzel a tányért forgató mechanikát. Ugyanakkor a rendszer hátránya, hogy a radar csak a mellső légteret fedi le, igaz, ezt 160 fokban teszi. Tehát a gép hosszanti tengelyéhez képest elöl és hátul egy 20 fokos holttér keletkezik. Az Erieye 6000 méteres magasságon nagy radar-keresztmetszetü célokat 450 kilométerről, vadászgép kategóriájú repülőgépeket pedig 330 kilométerről képes észlelni. A radar vízfelszíni célokat is képes felderíteni, akár 320 kilométeres távolságból is. A fázisvezérelt radar előnye, hogy a felderítést adott szektorokra lehet koncentrálni, míg másokat csupán figyelemmel kísér. Egy adott szektort akár egyszerre két üzemmódban is pásztázhatják.

Erieye a felhők fölött – kicsi, de okos

Pakisztán ezzel az üzlettel néhány évre jelentős előnyhöz jut, hiszen India egyelőre nem rendelkezik ilyen teljesítményü AWACS gépekkel. Az indiai honvédelmi beszerzésekért felelős ügynökség ugyan már dolgozik azon, hogy az Oroszországtól beszerzett A-50 AWACS gépeken lévő, relatíve költségesen üzemeltethető Vega-M radarokat kiváltsa, ám szokásukhoz híven jelentősen lemaradtak az ütemtervhez képest.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.