2024. 12. 06. péntek
Miklós
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Folytatódik az orosz-grúz katonai adok-kapok

Art of WAR  |  2008. 04. 24., 12:17

Egy ma napvilágot látott hír szerint Grúzia az ENSZ-hez fordul, mivel véleményük szerint az oroszok lőtték le egy földről irányítható kémrepülőgépüket. Természetesen a másik fél – az oroszok – tagad, és nem ismeri el azt, amivel Grúzia meggyanúsította. Mi és hogyan történt? Érthető, hogy a felek máshogy látják szerepüket az incidensben, így nehéz igazságot tenni. Lássuk mi az orosz álláspont azontúl, hogy állítják, nem az ő repülőgépük lőtte le a kémrepülőgépet.

Az egész történetet talán onnan érdemes kezdeni, hogy Grúzia az Abházia feletti repüléssel megsértett egy 1984-ben kötött békeszerződést.

Most lássuk mi is történt, mi is történhetett valójában.

Április 20-án (vasárnap) reggel az abház elnök tejhatalmú megbízottja Galszkij körzetben - Ruszlan Kismarija - bejelentette, hogy az abház légvédelmi erők lelőttek egy grúz pilótanélküli repülőgépet a köztársaság Galszkij körzetének légterében.

Ugyanezen a napon a grúz védelmi minisztérium cáfolta a pilótanélküli kémrepülőgép lelövésének tényét. A grúz védelmi minisztérium sajtóosztályának vezetője nyilatkozatban tette közzé, hogy a grúz repülőgépek semmiféle repülést nem hajtottak végre az abházok által ellenőrzött területek irányába.

Április 21-én reggel az abház vezetők bejelentették, hogy Abházia Galszkij körzetében megtalálták a megsemmisített repülőeszköz roncsait. Az el nem ismert Abházia védelmi miniszterének helyettese - Garri Kupalba - elmondta, hogy a roncsokból megállapítható volt a repülőgép oldalszáma. Kiderült, hogy az izraeli Elbit Systems által gyártott Hermes 450 típusú pilótanélküli repülőgépről van szó, amelynek az oldalszáma 553. A roncsokat bemutatták az újságíróknak is.

Az abház bejelentés, valamint a roncsok bemutatása után a grúzok elismerték egy pilótanélküli repülőeszközük (a típusról nem szóltak) elvesztését. Ez volt az első hivatalos „beismerés”, hogy Grúzia rendelkezik pilótanélküli repülőeszközökkel. Korábban (márciusban) Abházia beszámolt már egy grúz (izraeli gyártmányú) pilótanélküli repülőeszköz megsemmisítéséről. Akkor a repülőeszköz a Fekete-tengerbe zuhant. Grúzia akkor az abház vezetést „célratörő dezinformátornak” nevezte.

A mostani helyzetben, amikor nyilvánosságra kerültek a bizonyítékok, Tbiliszi egy jól bevált fogáshoz folyamodott: „legjobb védekezés a támadás” és megvádolta Oroszországot azzal, hogy lelőtte a Grúzia nyugati területe felett tervezett repülés során, békés feladatot végrehajtó pilótanélküli repülőeszközét.

A Grúz Légierő parancsnoka - David Nairasvili - elmondta, hogy április 20-án a grúz pilótanélküli kémrepülőgépet egy orosz MiG-29 típusú vadászrepülőgép lőtte le. Nairasvili elmondása alapján ezt a tényt továbbította a földi irányító központnak a megsemmisített repülőeszköz kamerája, amelynek képe a teljes megsemmisülésig folyamatosan érkezett. A kamera rögzítette, ahogy egy felségjel nélküli MiG vadászrepülőgép rakétát indított a grúz kémrepülőgép irányába. A grúz ezredes azt is elmondta, hogy a rendelkezések értelmében sem Grúziában sem Abháziában nincsenek MiG vadászrepülőgépek, így az csak az Orosz Légierő vadászrepülőgépe lehetett.

A video az alábbi oldalon tekinthető meg:

http://www.youtube.com/watch?v=_Ru3Cly7_3M

Az Orosz Légierő illetékesei cáfolták a grúz verziót. Alekszandr Drobisevszkij az Orosz Légierő ezredese elmondta, hogy április 20-a a pilóták számára pihenőnap volt, és egyetlen orosz repülőgép sem hajtott végre aznap repülést az észak-kaukázusi régióban. Abházia szintén cáfolta a grúz bejelentést. Később Abházia védelmi miniszterének helyettese - Garri Kupalba - elmondta, hogy a repülőeszközt körülbelül 6000 méteres magasságban semmisítették meg Gagida település felett egy, az Abház Légierő állományába tartozó L-39 típusú repülőgéppel.

Hétfőn Oroszország grúziai nagykövetét - Vjacsesolatl Kapcszlav Kovalenkot - bekérették a grúz külügyminisztériumba és átnyújtották az esettel kapcsolatos tiltakozást. A hírek szerint hétfőn este, grúz kezdeményezésre telefonos egyeztetés zajlott Vlagyimir Putyin orosz államfő és grúz kollégája - Mihail Szakasvili - között.

Arra vonatkozóan nincsenek pontos adatok, hogy Grúzia hány darab, az izraeli Elbit Systems által gyártott Hermes 450 típusú pilótanélküli repülőeszközzel rendelkezik. Az azonban ismert, hogy az Elbit Systems már hét éve áll kapcsolatban a grúz védelmi minisztériummal. Még 2000 szeptemberében a grúz TAM cég izraeli szakemberek segítségével modernizálta az ország légierejének öt darab Szu-25 típusú repülőgépét.

Hermes 450

A Hermes 450 egy kompozit anyagokból készített, közepes magasságon repülő, harcászati pilótanélküli repülőeszköz. A repülőeszköz fel van szerelve egy adatátviteli rendszerrel, amelynek köszönhetően „real time” érkeznek a képek a földi irányító pontra. A repülőeszköz hatótávolsága 200 kilométer, a repülési időtartam elérheti a 20 órát, utazósebessége 130 km/h.

Gyártó: Elbit Systems

Fesztávolság: 10,5 m

Hossz: 6,1 m

Magasság: 1,8 m

Üres tömeg: 200 kg

Maximális felszálló tömeg: 450 kg

Maximális sebesség. 176 km/h

Utazósebesség: 130 km/h

Csúcsmagasság: 6100 m

A Hermes felderítő berendezései közé tartozik a videokamera, az infravörös- és lézeres adók, amelyek a törzs alatt kerülnek elhelyezésre. Felderítési tartománya 360° vízszintes síkban, és 270° függőleges síkban. A Hermes csak a maga fölötti területet képtelen deríteni.

A fentiek ismeretében a Hermes 450 képes volt rögzíteni a rakétaindítást. A gép és az irányítópont közötti nagysebességü adatkapcsolatnak köszönhetően a földön elviekben rögzíthették a kémrepülőgép megsemmisítését.

A fő kérdés az, hogy milyen típusú repülőgépről indították a rakétát. David Nairasvili elmondása szerint, a kamera egy felségjel nélküli repülőgépet rögzített, amely rakétát lőtt ki a grúz pilótanélküli kémrepülőgép irányába. Miért pont egy MiG-29, és miért nem egy Szu-25 vagy éppen egy L-39, netán egy más típusú repülőgép?

Nem kizárt, hogy a kémrepülőgépet egy L-39 Albatrosz típusú repülőgép semmisítette meg, mint ahogyan arról az Abház Légierő vezetői is beszámoltak. Néhány hírforrás szerint Abházia hadserege rendelkezik két darab L-39 típusú repülőgéppel. A repülőgépre felszerelhető 23 mm-es gépágyú (GS-23), a szárnyalatti pilonokra 50-100 kg-os bombák, R-3S típusú rakéták és UB-16-57 típusú blokkok (nem irányítható rakéták számára) függeszthetőek. Ma lehetetlen megmondani, hogy az adott napon milyen fegyverzet volt függesztve az abház L-39-re. A roncsokat vizsgálva nagy valószínüséggel állítható, hogy a grúz kémrepülőgépet egy R-3S rakéta semmisítette meg.

Annak a valószínüsége, hogy a grúz Hermest egy orosz MiG-29 vadászrepülőgép, vagy az Orosz Légierő más repülőgépe semmisítette volna meg, nagyon kicsi.

Szembenállás

Az incidens után grúz oldalról elhangzott olyan megnyilatkozás is, miszerint a grúz hadsereg három óra alatt képes lerohanni az el nem ismert Abházia teljes területét.

Napjainkban a grúz hadsereg létszáma meghaladja a 33000 főt. A hadsereg állománya szerződéses katonákból áll. Mindezek mellett 70000 tartalékost képesek rövid idő alatt hadrendbe állítani. A tartalékosok és önkéntesek számát 200000 főre kívánják emelni.

A haditechnikai eszközöket, fegyvereket tekintve Grúzia több mint 100 darab harckocsival (T-55, T-55AM2 és T-72), közel 90 darab BMP-vel (BMP-1, BMP-1K, BMP-2), 49 darab BTR-rel (BTR-60, BTR-70, BTR-80) és több mint 100 tüzérségi fegyverrel rendelkezik. A Grúz Légierő állományában 12 darab Szu-25 csatarepülőgép, közel 40 darab helikopter (Mi-24, Mi-8, Mi-14, UH-1H) található.

Az abház hadsereg létszáma békeidőben 4500 fő. Abháziában körülbelül 35 darab harckocsi (T-54/55), több mint 80 BMP és BTR, valamint közel 100 tüzérségi fegyver található. Az el nem ismert köztársaság légierejében néhány MiG-21 típusú vadászrepülőgép (nem elképzelhetetlen, hogy már használhatatlan állapotban), néhány Szu-25, pár darab L-39, néhány An-2 Jak-52 és Mi-8 típusú helikopter áll(hat) hadrendben.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.

  NÉPSZERŰ HÍREK