2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli robotrepülőgépek Hollandiának

Art of WAR  |  2009. 01. 21., 12:28

Az Afganisztánban állomásozó nemzetközi csapatok modernizálják robotrepülőgép-flottájukat, és ezalól Hollandia sem kivétel, ami korábban  főként Aladin és Raven típpusú mini-UAV-ket vásárolt. Egy közelmúltban tett bejelentés alapján, 2009 márciusában végleg nyugdíjazzák a Sperwer-A robotrepülőgépeket. Napjaink bevett szokása szerint valószínűleg Hollandia sem veszi meg az új UAV-ket, hanem a többi országhoz hasonlóan bérelni fogja őket, a jelek szerint a robotrepülőgép-nagyhatalomnak számító Izraeltől.

Nagy-Britannia az Elbit Systems közepes méretü Hermes 450 típusú robotrepülőgépeit bérli, míg Kanada az IAI nagy hatótávolságú Heron UAV-ket üzemelteti Afganisztánban. Hollandia még nem döntött arról, hogy konkrétan melyik típusú robotrepülőgépet kívánja bérelni afganisztáni feladatainak ellátására, de, aki kicsit is járatos az ember nélküli repülőgépek világában tudhatja, hogy melyik országok kerülhetnek szóba a bérlés során. A holland védelmi minisztérium már korábban jelezte igényét 2 darab levegő-föld felderítő szerepkörre rendszeresíthető UAV-re.

Egy 2008 novemberi kimutatás szerint, a holland védelmi minisztérium 25-50 millió eurót szánna a két felderítő robotrepülőgépre. Több neves gyártó tett ajánlatot Hollandiának, és a jelek szerint az izraeli Aeronautics Defense Systems Ltd. Pályázata lesz a befutó. A gyártó vállalja a robotrepülőgépek müködtetési és karbantartási feltételeinek biztosítását is. Hollandia az előzetes tervek szerint heteken belül aláírja a szerződést az izraeli vállalattal, így a szállítás már akár márciusban megkezdődhet.

Arról azonban még nem adtak pontosabb információt a szerződő felek, hogy melyik típusú robotrepülőgép kerül leszállításra. Az Aeronautics DS egyik legkeresettebb UAV-je az Aerostar, ami többek között az izraeli, amerikai és török erőknél is bizonyított. Körülbelül 12 órát képes a levegőben egyhuzamban eltölteni, és megközelítőleg 5500 méter a maximális repülési magassága. Különböző felszerelésekkel látható el, többek között müholdas kommunikációs és irányító rendszerekkel. Az Aerostar hossza 4.5 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 7.5 méter. A szakértők szerint kedvező tulajdonságai ellenére, ez a robotrepülőgép túl kicsi ahhoz, hogy fegyverekkel és megfelelő mennyiségü szenzorral is felszereljék.

Az Aerostar magáért beszél

Másik lehetőségként az Aerolight UAV neve merült fel, mely szintén az Aeronautics DS terméke. Érdekessége, hogy a katapulthoz hasonló kilövő berendezéssel is útnak indítható, nem feltétlenül szükséges egy felszállópálya megléte. Paramétereit tekintve azonban lényegesen kisebb, mint az Aerostar, mindössze 4 órát képes a levegőben eltölteni, és csupán 8 kilogramm felszerelést szállíthat.

Az már biztos tehát, hogy Hollandia Izraellel állapodik meg a két robotrepülőgép bérlését illetően. Egy kérdés maradt megválaszolatlan, hogy melyik típusú UAV-t választja a megrendelő. Szakértők szerint ugyanakkor egyértelmünek látszik, hogy kedvezőbb tulajdonságai miatt, az Aerostar mellett döntenek majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.