Az Afganisztánban állomásozó nemzetközi csapatok modernizálják robotrepülőgép-flottájukat, és ezalól Hollandia sem kivétel, ami korábban főként Aladin és Raven típpusú mini-UAV-ket vásárolt. Egy közelmúltban tett bejelentés alapján, 2009 márciusában végleg nyugdíjazzák a Sperwer-A robotrepülőgépeket. Napjaink bevett szokása szerint valószínűleg Hollandia sem veszi meg az új UAV-ket, hanem a többi országhoz hasonlóan bérelni fogja őket, a jelek szerint a robotrepülőgép-nagyhatalomnak számító Izraeltől.
Nagy-Britannia az Elbit Systems közepes méretü Hermes 450 típusú robotrepülőgépeit bérli, míg Kanada az IAI nagy hatótávolságú Heron UAV-ket üzemelteti Afganisztánban. Hollandia még nem döntött arról, hogy konkrétan melyik típusú robotrepülőgépet kívánja bérelni afganisztáni feladatainak ellátására, de, aki kicsit is járatos az ember nélküli repülőgépek világában tudhatja, hogy melyik országok kerülhetnek szóba a bérlés során. A holland védelmi minisztérium már korábban jelezte igényét 2 darab levegő-föld felderítő szerepkörre rendszeresíthető UAV-re.
Egy 2008 novemberi kimutatás szerint, a holland védelmi minisztérium 25-50 millió eurót szánna a két felderítő robotrepülőgépre. Több neves gyártó tett ajánlatot Hollandiának, és a jelek szerint az izraeli Aeronautics Defense Systems Ltd. Pályázata lesz a befutó. A gyártó vállalja a robotrepülőgépek müködtetési és karbantartási feltételeinek biztosítását is. Hollandia az előzetes tervek szerint heteken belül aláírja a szerződést az izraeli vállalattal, így a szállítás már akár márciusban megkezdődhet.
Arról azonban még nem adtak pontosabb információt a szerződő felek, hogy melyik típusú robotrepülőgép kerül leszállításra. Az Aeronautics DS egyik legkeresettebb UAV-je az Aerostar, ami többek között az izraeli, amerikai és török erőknél is bizonyított. Körülbelül 12 órát képes a levegőben egyhuzamban eltölteni, és megközelítőleg 5500 méter a maximális repülési magassága. Különböző felszerelésekkel látható el, többek között müholdas kommunikációs és irányító rendszerekkel. Az Aerostar hossza 4.5 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 7.5 méter. A szakértők szerint kedvező tulajdonságai ellenére, ez a robotrepülőgép túl kicsi ahhoz, hogy fegyverekkel és megfelelő mennyiségü szenzorral is felszereljék.
Az Aerostar magáért beszél
Másik lehetőségként az Aerolight UAV neve merült fel, mely szintén az Aeronautics DS terméke. Érdekessége, hogy a katapulthoz hasonló kilövő berendezéssel is útnak indítható, nem feltétlenül szükséges egy felszállópálya megléte. Paramétereit tekintve azonban lényegesen kisebb, mint az Aerostar, mindössze 4 órát képes a levegőben eltölteni, és csupán 8 kilogramm felszerelést szállíthat.
Az már biztos tehát, hogy Hollandia Izraellel állapodik meg a két robotrepülőgép bérlését illetően. Egy kérdés maradt megválaszolatlan, hogy melyik típusú UAV-t választja a megrendelő. Szakértők szerint ugyanakkor egyértelmünek látszik, hogy kedvezőbb tulajdonságai miatt, az Aerostar mellett döntenek majd.